První hodiny s PlayStation 5 | Recenze

První hodiny s PlayStation 5

• 20. 11. 2020, 22:07

Povedlo se nám získat PlayStation 5 v první den prodeje a i když to byl trochu boj, můžeme se s vámi podělit o své dojmy.

PlayStation 5 je konečně doma, a tak se můžeme podívat, jak vypadá z našeho pohledu a jaké jsou první hodiny s ní. Již samotné očekávání na zahájení prodeje ve čtvrtek 19. listopadu bylo trochu náročné na nervy, protože prodejce, u kterého jsem si konzoli objednal, měl nějaké technické problémy, a tak zatímco jsem celý den sledoval, jak si všichni nosí konzole domu, mě stále nepřicházela výzva k odběru. Poté, co bylo oznámeno, že konzole bude až druhý den, tedy v pátek, jsem se už vzdával všech nadějí na Day1 a zklamání bylo hodně velké. Nicméně za hodinu najednou zapípala výzva k odběru, takže čekala rychlá cesta do výdejny, pohled na řadu dalších hráčů, kteří si konzoli odnášeli a za chvíli cesta zpět s krásným balením nové PS5.

Když se tak ohlédnu zpět, měl jsem velké štěstí, že jsem objednal včas, protože konzole jsou, i podle slov šéfa Sony, na celém světě vyprodány a další zásilky přijdou snad v prosinci. O konzole je velký zájem po celém světě a Česká republika samozřejmě není hlavní cíl. Podle informací, které máme od různých obchodů se dostalo maximálně na 20 % zájemců, spíše i o něco méně. Pokud jste chtěli mít větší pravděpodobnost, že konzoli získáte, měli jste vsadit na verzi s mechanikou, protože těch bez ní je ještě větší nedostatek. Navíc se ukázalo, že spoustu „hráčů“ samozřejmě táhne vidina výdělku, a tak už se během čtvrtka objevovaly inzeráty na prodej PS5 za 20, 25 ale i 35 tisíc. Kdo ale dá takovou cenu, měl by se zamyslet. Navíc podporuje překupníky, kvůli kterým třeba někdo, kdo ji moc chtěl, konzoli nezískal.

Tím jsem trochu odbočil a pojďme se podívat na to, co jsem si domu přivezl v hezké krabici. Balení je ostatně provedeno velmi dobře, konzole je uvnitř jako v bavlnce a všechno příslušenství má svou oddělenou přihrádku. Mimo konzole v balení najdeme jeden ovladač DualSense, kabel pro jeho připojení ke konzoli, dále kabel pro nabíjení, stojánek pro konzoli a také kvalitní HDMI kabel pro připojení k televizi nebo monitoru. Přiložena je také základní příručka, která pomůže především s montáží stojánku, který je zabalen odděleně. Konzoli je možné položit horizontálně, v tom případě na stojánku volně leží a ten se uchytí zezadu konzole pomocí zobáčků. Druhá varianta, kterou jsem použil já, je vertikální postavení, a v tom případě se stojánek přidělá zespodu pomocí dodaného šroubku. Stojan je dobře vymyšlen a má i místo pro uložení šroubku a jeho krytky. Konzole na něm stojí stabilně i když se v něm mírně pohybuje. Pádu na bok se bát ale vůbec nemusíte.

Stojánek přidělaný pro vertikální umístění konzole.

Nyní už zbývá konzoli zapojit pomocí HDMI kabelu do monitoru nebo televize a zapojit kabelem do zásuvky. Pozitivně kvituji, že konzole má zdroj přímo v sobě a vede z ní jen obyčejný kabel, jako u PS4. Není tedy nutné nikde schovávat nabíječku, jako třeba u notebooků. Pro první spuštění je třeba také připojit ovladač kabelem, dále už může jet standardně pomocí bezdrátové technologie. Nyní přichází ta nejkrásnější část, první zapnutí nové konzole. Pomocí tlačítka na ovladači nebo tlačítkem přímo na konzoli uvedeme stroj do chodu a okamžitě naběhne úvodní animace a pak už výběr jazyka. Potěší samozřejmě, že již v době prodeje je konzole v českém jazyce. Hned další je informace, že je třeba stáhnout update. Ten má zhruba 900 MB a byl stažen a nainstalován během pěti minut. Následuje řada prvotních nastavení, nicméně v Sony to vymysleli velmi dobře. Hned jako jedna z prvních voleb je nabídka her, které si můžete dát stahovat již během toho, kdy procházíte úvodními volbami. Jakmile je dokončíte, máte teoreticky hru staženu, nebo minimálně už její část.

Zdroj: oficiální web distributora

Pokud už máte PSN účet, můžete ho okamžitě připojit, nebo si založit nový. U toho existujícího si můžete přenést nastavení z vaší PS4 pomocí externího disku nebo lokální sítě. Je tu také možnost napojit konzoli na vylepšenou PS APP mobilní aplikaci, pomocí které se můžete následně i do konzole přihlašovat, ovládat stahování a komunikovat s kamarády. Bohužel v mém případě aplikace nějak zlobí a vůbec neukazuje odehrané hry, i když v profilu konzole ano. Ale to se podá. Kolega měl navíc problém, že po přihlášení do nové PS5 se mu vůbec neukazovala knihovna her. Pomohlo ale v profilu spustit „obnovení licencí“, čímž se to vyřešilo.

Konečně jsme se dostali do hlavního menu, které vypadá moc hezky. Sice bude trochu trvat si zvyknout na jiné rozložení prvků, ale to nebude problém. Všechny hry a aplikace jsou v hlavním přehledném řádku, přičemž pro mediální aplikace (Netflix, Spotify a mnoho dalších) konzole automaticky třídí do jiné složky, takže se nepletou mezi hry. Konzole vám navíc dá na začátku vybrat, které si chcete nahrát a které vás nezajímají. Každá hra má „pod sebou“ svůj profil. Tam vidíte novinky týkající se hry, karty aktivit a další související informace. Karty aktivit jsou asi jedna z nejzajímavějších novinek na detailu hry. Fungují samozřejmě podle toho, jak si dají autoři hry práci, ale například u Spider-Mana krásně vidíte, že vám chybí třeba 10 % do dokončení rozehrané mise, můžete si spustit nějakou vedlejší a u jiných her třeba rovnou skočit do multiplayeru. Kliknutím na danou aktivitu se dostanete přímo do hry a nemusíte vůbec procházet menu.

Hlavní menu konzole s přehledem her.

Nově se změnila pozice menu, které bylo u PS4 „nahoře“ a kde jste viděli notifikace, party, chaty a další věci. To se nově zobrazí přes obsah ve spodní části po stisknutí PS tlačítka na ovladači a jde tak vyvolat i přímo ze hry bez toho, abyste hru opustili. Trochu schovaná je tam karta se stahováním po jejímž rozkliknutí se dostanete do klasického přehledu stahovaných položek. Oproti PS4 může běžet jedno stahování v jednu chvíli, ale subjektivně funguje daleko rychleji než na PS4. Zatímco stará konzole mi v nastavení při otestování rychlosti internetu ukazovala kolem 40 mbps, tak PS5 ve stejném testu dosáhla až na 180 mbps a při stahování je to skutečně znát. Ke stahování se vztahuje ještě jeden poznatek. Musíte si dát dobře pozor, co stahujete, abyste si nespletli verze a nestáhli prvně, jako já, PS4 verzi Spider-Mana místo té PS5. Bohužel v tomto směru má interface trochu mezery. Ty se týkají i spuštění hry, protože v podmenu můžete volit variantu hry. Pokud si na to nedáte pozor, můžete být jako spousta hráčů Call of Duty, kteří omylem hráli PS4 verzi a ani to nevěděli.

Přepracovaný je také obchod PS Store, který je nově integrován přímo do systému. Není tedy třeba ho nijak spouštět, ale na detail hry se dá prokliknout přímo od hry nebo najet do samostatné položky PS Store. Přehledně je udělaná i nová stránka s detailem PS Plus. Jasně tam vidíte, jaké hry jsou momentálně v akci a je možné si je rovnou přidat do knihovny bez nutnosti je „kupovat“. Další stránka, která doznala velkých změn je profil. Obsahově je sice hodně podobný, ale nově tam najdete přehled posledních hraných her včetně času, který jste ve hře strávili, a to dokonce i zpětně z PS4. Pro někoho to může být hodně zajímavé čtení. Můj rekord je paradoxně 110 hodin v Bloodborne, a to jsem sázel spíše na Zaklínače 3.

Celé menu se hýbe naprosto bez záseků, a to i v případě, že je zapnuta nějaká hra. To samé platí také o menu, které si během hry vyvoláte ve spodní části obrazovky. Oproti PS4 je to slušná změna a třeba tvorba screenshotů je naprosto blesková. Navíc máte možnosti si snímek obrazovky hned prohlédnout, poslat kamarádovi nebo smazat. U záznamu videí to funguje obdobně a můžete si zvolit, zda chcete zaznamenávat kompletní hraní, nebo uložit posledních X sekund až minut. Dělat záznamy z her a videa bude u PS5 hračka.

Zaznamenané snímky z her.

Ostatně abych se dostal také k nějakým technickým parametrům, díky kterým je konzole tak rychlá. Srdcem celé konzole je procesor AMD Ryzen s osmi jádry a frekvencí 3.5 GHz. Tomu sekunduje grafika Radeon s podporou Ray Tracingu a frekvencí až 2.23 GHz. Vše podporuje operační paměť 16 GB s vysokou propustností a také, lehce kritizovaný, integrovaný SSD disk 825 GB s rychlostí čtení až 5.5 GB/s. Z něj máte skutečně pro hry zhruba 670 GB místa a rozšířit jej druhým zatím nejde, protože rozšiřující slot je zatím uzamčený. Jediná možnost, jak si rozšířit místo je externí disk, ale ten použijete pouze pro PS4 hry. Já mám momentálně nainstalováno asi pět her a jsem na polovině disku. Z toho Call of Duty zabírá obrovských 190 GB. Na druhou stranu třeba Spider-Man: Miles Morales je v PS5 verzi o skoro 30 GB menší, takže se dá říct, že díky velkému výkonu PS5 bude možné hry dělat o něco menší (tzn. například nebude nutné ukládat tolik podkladových dat, grafiky a textur, protože konzole zvládne leccos dopočítat).

Obsazenost disku.

Z prvních her, které jsem vyzkoušel, to byl samozřejmě nový Spider-Man, který vypadá naprosto nádherně a pokračuje v příběhu jedné z nejlepších PS4 her. Dojmy ze samotné hry si necháme na později, ale velký výkon konzole je vidět už na načítání, kdy se z menu do hry dostanete doslova za pár vteřin. Pokud navíc použijete karty aktivit, můžete skočit přímo do hry bez nějakého čekání. Stejně tak rychlé je přesouvání po městě pomocí metra, kdy samotný loading trvá v řádu vteřin. Náhoda to není, protože v další hře, Demon’s Souls také trvá přesun mezi lokacemi skutečně jen pár vteřin. Oproti třeba Dark Souls III na PS4 je to hodně velký rozdíl a o rychlosti se pak budeme ještě bavit u konkrétních her. Celkově lze ale říct, že výkon je opravdu znát a prakticky na nic nečekáte.

Samostatná kapitola je ovladač DualSense. Ten se příjemně drží a je sympaticky těžký. Je dobře, že Sony nechalo v podstatě klasický původní vzhled ovladače DualShock a jen ho modernizovali. Všechna tlačítka jsou díky tomu na stejném místě a na nový ovladač není nutné si zvykat. Prakticky jedinou novinkou je tlačítko pro vypnutí mikrofonu, takže volbu nemusíte hledat nikde v menu. Možnosti nového zařízení se nejlépe vyzkouší ve hře Astro’s Playroom, která je v základu nainstalována v každé konzoli a jejíž recenzi také brzy přineseme. Hra vám ukáže nejen staré funkce ovladače, jako je dotyková plocha, nebo pohybové senzory, ale dost jasně vám ukáže novou haptickou odezvu a adaptivní triggery. Haptická odezva funguje na principu různých vibrací do rukojetí. Motorky se snaží vám předat informaci o materiálu, na který saháte, zvucích a pohybech okolního světa. Subjektivně to zatím nevidím jako nic zásadního a z mého pohledu se jedná o různě intenzivní vibrace, nic jiného. Na nějaké soudy je ale zatím brzy. Oproti tomu adaptivní triggery, nebo chcete-li spouště, jsou znát na první dotek. Ovladač umí podle potřeby upravit tuhost mačkání a máte tak například pocit, že se chytáte plošinek nebo vystřelujete sítě. Teprve čas ukáže, co budou schopni tvůrci her s možnostmi vymyslet.

Ovladače DualSense v dobíjecím docku (prodává se zvlášť)

Během prvních hodin s novou konzolí jsme získali mraky dojmů a určitě jsme toho v našem článku zapomněli spoustu zmínit. K tomu ale budou sloužit i další články, kde se s vámi budeme snažit podělit o naše dojmy, zkušenosti a také třeba tipy. Samozřejmě se můžete těšit na spoustu recenzí, například Godfall, Spider-Man: Miles Morales, Bugsnax, Sackboy: A Big Adventure, Call of Duty: Cold War, Assassin’s Creed Valhalla a mnoho dalšího. Tohle období roku je, co se týká her, skutečně luxusní.