The Last of Us Part I - recenze PS5 remaku | Recenze

The Last of Us Part I - recenze PS5 remaku

• 31. 8. 2022, 17:00

Na PlayStation 5 přichází po dvou letech od vydání Part II pro PS4 také přepracovaná Part I. Jaký v nás zanechala dojem?

Studio Naughty Dog se známým představitelem Neil Druckmannem pro mě rozhodně není symbolem snahy ždímat bezdůvodně peníze z kapes hráčů. To je alespoň můj názor, který však rozhodně né všichni sdílí a okolo aktuálně recenzovaného remaku prvního The Last of Us panovaly různé názory. Velká skupina pak celou akci dopředu odsuzovala, že jde právě jen o snahu s minimem práce a nákladů vytáhnout peníze z fanoušků. Na druhou stranu úspěch Last of Us Part II byl velký a zasloužený, z naší recenze si hra odnesla 9 bodů z 10. The Last of Us už jednou bylo remasterované, v roce 2014 se dostalo na PlayStation 4 a aktuální remake přichází už jen na PS5.

The Last of Us Part I Rebuilt for PS5 - Features and Gameplay Trailer | PS5 Games

Samotní tvůrci současně s oznámením aktuální předělávky hýřili velkými slovy, že až výkon a možnosti PS5 jim umožní nabídnout hru v takové podobě, jak si ji ve své vizi původní vývojářský tým představoval. Za mě možná trochu přehnaná slova, ale pojďme se podívat, v čem tkví změny a jak se nový remake v roce 2022 skutečně povedl a co nabízí.

Prosadit se a zlákat ke koupi fanoušky série Last of Us budou mít tentokrát přeci jen těžší. Ruku na srdce, příběh už musí každý znát a tak vlastně není na co se vysloveně těšit, proč hru chtít hned v den jejího vydání a za plnou cenu. Příběh dobře znáte stejně jako všechna herní místa a vlastně opravdu nebudete nijak překvapeni. Jiná situace by to byla, pokud jste čirou náhodou původní hru minuli – pak jde o jasnou volbu a získáte moderní a technicky kvalitní hru, jen možná některými herními limity budete zaskočeni nebo třeba i zklamáni. Na tuto oblast totiž vývojáři v případě tohoto remaku nešáhnuli.

The Last of Us: Part I vs. Remaster | The Burning Barn Comparison

Skoro deset let od vydání prvního Last of Us na PlayStation 3 je na herní branži velmi dlouhá doba a jak se můžete podívat na srovnávací video v recenzi, Remake se posunul značně kupředu. Prožitek a zážitek je z hezčí grafiky znatelný a ovlivnila všechny aspekty – světla, míru detailů a zpracování všech lokací i samotné modely postav a jejich obličejů. Po audio-vizuální stránce se tak řadí přesně na úroveň druhého dílu a nemám co vytknout. Jen ve chvíli, kdy jde o Remake, očekávám i minimálně lehký zásah do hratelnosti, ovládání, systému soubojů, zkrátka že se něco změní i po herní stránce. Například během soubojů si tak rozhodně nepřipadáte jako v nové hře a naopak jsou značně omezené oproti druhému dílu.

Zdroj: Sony Computer Entertainment

Hra obsahuje novinky spíše jen okrajového rázu – zmiňme třeba Photo Mode a nebo režim Speedrun, ve kterém se vám automaticky měří čas. Ale je tohle zrovna to, po čem fanoušci touží? Já rozhodně na speedruny ani jiné podobné módy nejsem. Kromě hlavní kampaně zde najdete i kompletní DLC obsah Left Behind, naopak multiplayerová část chybí. Dobrou zprávu mám nicméně pro lovce trofejí – ty jsou přepracované, především o grindu, ale nepotrápí vás svojí téměř absolutní nedostižností platinové trofeje jako první díl pro PS4.

Zdroj: Sony Computer Entertainment

Byť byla recenze v některých částech relativně kritická, rozhodně se nejedná o špatnou hru. Jen by člověk v případě remaku (a ještě po jednom remasteru) od stejného titulu čekal něco trošku více. Fanoušci, kteří mají jedničku z dřívějška najetou, si tak mohou užít jen úplně to samé po herní stránce i feelingu z hraní, byť se na to bude hezky koukat, za mě to na vrcholné příčky v hodnocení jednoduše nestačí. A sám jsem pozoroval během hraní to, že bez problémů kdykoli odložím herní ovladač a jdu se věnovat něčemu jinému, což se u AAA titulů jednoduše neděje.

• Vizuálně hezká podívaná
  • Ideální příležitost zopakovat si příběh
  • Předělané trofeje
  • Očekával jsem větší zásah například i do mechanik soubojů
  • Poměr cena / herní zážitek
8/ 10

Moderní remake vypadá vizuálně výrazně lépe a vedle nedávné dvojky se nemá za co stydět. Bohužel trošku zklamáním je pro mě, že se vývojáři neodhodlali více zasáhnout do herních mechanik a především soubojů, aby se obě hry i podobně hrály.