Mortal Shell - recenze PS5 verze | Recenze

Mortal Shell - recenze PS5 verze

• 12. 3. 2021, 10:00
  • Petr Provazník

Po půl roce od vydání se zajímavá variace na Dark Souls dostává i na next-gen konzoli. Má co nabídnout?

Herní série Dark Souls, i přes svou legendární obtížnost, dokázala zaujmout hodně širokou hráčskou obec, a dokonce v podstatě založila speciální odnož akčních RPG her. Kromě her přímo ze série samotné je tu celá řada následovníkům, kterým se více či méně daří napodobit nezaměnitelný pocit z boje a prostředí, jako nabízí právě Dark Souls. Z těch méně povedených je to třeba námi recenzovaný Hellpoint, ale z těch lepších je to právě určitě Mortal Shell. PS4 verzi hry jsme recenzovali už v srpnu loňského roku a kolega hru celkem pochválil. Potěšilo mě tedy, že jsem měl možnost se do hry také podívat, a to dokonce v nativní PS5 verzi, která vyšla začátkem března.

Mortal Shell: Enhanced Edition - Official Reveal Trailer | PS5

Na začátek je třeba říct, že Mortal Shell opravdu hodně čerpá z Dark Souls a pokud jste některou z her hráli, budete jako doma. Osamocený hrdina, zde zvaný The Foundling, cestuje skrze tajemný a nebezpečný svět, poráží různé bosáky, aby porazil toho závěrečného, zde nazvaného The Unchained. Příběh není vyprávěn moc jasně, a tak je na vás, abyste si dávali jednotlivé souvislosti dohromady a ve finále pochopili, o co vlastně jde. To je taky klasický postu Souls her. Naštěstí autoři do hry dali i řadu svých nápadů a invence a díky tomu se nejedná o prostou kopírku.

Zdroj: PlayStack

Zásadní rozdíl je, že si nevolíte žádné povolání ani charakteristiku postavy. Váš hlavní hrdina je jen tělesná schránka bez kůže a vy teprve musíte najít schránku, do které se schováte. Tato schránka patří zpravidla mrtvým hrdinům a vy si zkrátka zaberete jejich tělo. V tu chvíli přebíráte vlastnosti a schopnosti daného hrdina a vaše schránka je chráněna. Jakmile ale vaše tělo dostane příliš poškození, vaše postava je vyražena ven a dokáže vás zabít jedna jediná rána. Námět a možnost volby vašich schopností podle nalezených schránek je skutečně unikátní a hře to dodává punc speciálnosti. To vše si ale klidně přečtěte v původní recenzi, protože na herních mechanikách se přechodem na novou konzoli nezměnilo nic. Změny jsou především technického rázu.

Pokud vlastníte PS4 verzi, můžete si upgrade na PS5 vyzvednout zcela zdarma.

Okamžitě znatelná je změna plynulosti hry, protože původních 30 fps nahradil dvojnásobek, což znamená mnohem hladší souboje, možnost precizněji reagovat a v neposlední řadě je to příjemnější na pohled. K tomu si připočtěme podporu 4K rozlišení, vylepšené textury a celkově pohlednější svět a máme tu mnohem kvalitnější vizuální zážitek. Bohužel zůstaly zachovány některé problémy s texturami z původní hry a občas je znát, že přechod na vyšší kvalitu není stoprocentní. Díky PlayStation 5 se navíc výrazně zrychlily nahrávací časy, takže po vaší smrti během pár vteřin jedete znovu a nic vás nezdržuje.

Autoři se vůbec zaměřili na využití všech možností nové konzole a jejího ovladače DualSense, takže je tu i podpora haptické odezvy a adaptivních spouští. Haptika se uplatní třeba ve chvíli, kdy se přiblížíte k nové schránce. V tu chvíli vám ovladač začne v ruce čím dál víc vrnět, jako by chtěl do schránky vejít sám. Stejně tak pokud je v okolí třeba skrytý truhla, ovladač vám „ťukne“ do rukou směrem k místu, kde by měla být. Upřímně je to velmi návykové a elegantní řešení. Obdobně jsou využity adaptivní spouště. Především ve chvíli, kdy využijete možnost na chvíli „zkamenět“, se zcela zablokuje příslušná spoušť a pokud se jí budete snažit zmáčknout, bude s vámi dost bojovat. Uvolní se zase až ve chvíli, kdy bude schopnost opět připravena. Tady to chce trochu zvyku, protože člověk má tendenci mačkat spouště neustále, ale dá se zvyknout.

Celkově je PS5 verze kvalitně provedený převod na moderní konzoli a vzhledem k tomu, že nic nemění na původní hře, není ani důvod měnit původní hodnocení, se kterým se rozhodně dá souhlasit. Mortal Shell je hodně zábavná variace na Dark Souls, o které nemůžete čekat něco pokrokového, ale přesto dokáže na pár hodin přitáhnout. Pokud tedy máte next-gen konzoli a hru jste ještě nehráli, tak nyní je tu ta správná příležitost.

• technické vylepšení hry
  • plynulý a hezký obraz
  • zajímavý námět
  • dobré využití "souls" postupů
  • původní bugy zůstaly zachovány
  • pro někoho trochu agresivní využití DualSense
7/ 10

Velmi příjemná variace na Dark Souls, které převod na PS5 přidává na plynulosti, grafické pohlednosti a nabízí využití moderních schopností ovladače Dual Sense. Oproti PS4 se jedná o naprosto stejnou hru, jen s technickým vylepšením, takže na hodnocení hry není třeba cokoliv měnit.