Mortal Shell – darksoulovka od nezávislého studia | Recenze

Mortal Shell – darksoulovka od nezávislého studia

• 23. 8. 2020, 20:15
  • Ivan Herman

První projekt nového herního studia vzhlíží ke slavnému Dark Souls, podařilo se mu přiblížit legendě?

Vývojářské studio Cold Symmetry bylo založeno teprve v roce 2017 a právě nyní se dostal do prodeje jejich debutový titul. Přestože členy tohoto týmu mají být zkušení veteráni, vytvořit hru jen v 15 lidech není žádná sranda. Ambice rozhodně neměli malé a zároveň musím uznat, že Mortal Shell nepůsobí jako běžná nezávislá hra v jednoduché grafice.

Zdroj: PlayStack

Člověkem bez kůže

U žánrově podobných her je zvykem, že nabízí i složitý příběh, mnohdy náročnější na pochopení. Zde jsem v tomto směru také docela bojoval, což beru jako jednu z prvních slabostí Mortal Shell. Celou myšlenku a detaily tohoto světa se tvůrcům nepovedlo úplně optimálně a propracovaně předat. Probouzíte se v neznámém, prazvláštním a temném prostředí světa Fallgrim. A vidíte své vlastní kosti, protože nemáte kůži. Kůži coby hlavní lidskou schránku (odtud Shell v názvu hry) musíte nejprve najít. Právě na této vlastně úplně jednoduché myšlence staví celá hra – můžete se totiž dostat do fyzického těla mrtvých válečníků. Vcelku dobrý nápad, který i v praxi hezky funguje a protože jsme v RPG žánru, právě aktivní „schránkou“ určujete i přednosti vaší postavy a zároveň styl, jakým hrajete. Preferujete výdrž a vysoké zdraví, nebo naopak raději pohotovou mrštnost? Celá mechanika se mi opravdu líbila a je nejsilnější stránkou celé hry. Zmínit musím ještě jeden důležitý aspekt – pokud přijdete o veškeré zdraví, tak zmizí i vaše schránka a v tu chvíli stačí jeden jediný úder protivníka k tomu, abyste byli zabiti. Pak už následuje opětovná cesta k tomu, abyste schránku získali zpět a zkusili to znovu. Jednoduché, občas nekompromisní a těžké, přesně jak to má v Dark Souls hře být.

Jedovaté houbičky

Jak se mi líbila hlavní myšlenka s lidskými schránkami, tak některé další věci jsou naopak spíše zklamáním. Co se týká příběhu, jeho servírování a pochopení celého smyslu toho, co se vlastně děje, už jsem se zmínil v minulém odstavci. Značně nepromakaný je i design úrovní, které jsou častokrát strohé, nezajímavé a nedokáže vás tohle všechno motivovat k většímu prozkoumávání a objevování. Obecně zde fungují vcelku tradiční RPG prvky, takže si můžete od místního kováře nechat vylepšovat zbraň, nacházíte řadu různých užitečných předmětů… ale přesto ve mně Mortal Shell nezanechalo klasický RPG prožitek. Ve skutečnosti je všechno relativně přímočaré a nepropracované. Navíc většinu času si prostě vystačíte s vylepšeným základním mečem. Originální nápad přišel se spotřebními předměty, které nacházíte během své výpravy. Když něco seberete, musíte to nejprve použít, abyste zjistili přesný účinek. A až opakované spotřebování naplno zvýší efektivitu. Skvělý nápad a právě prozkoumáváním předmětů se budete skvěle bavit, rozhodně nedoporučuju hledat si k tomu nějaké příručky, ochudili byste se o hodně zábavy. Aneb když v souboji použijete předmět, u něhož očekáváte pomoc, ale ve skutečnosti se ještě otrávíte. Trošku mimo moje chápání je fakt, že hru nejde pozastavit, například abyste si všechno v klidu a v bezpečí prozkoumali a nastavili si předměty na rychlé použití.

Mortal Shell: Official Launch Trailer - "Birth of Solomon"

Rozporuplný dojem ze soubojů

Už jsme si řekli o mnoha herních aspektech, ale to hlavní jsou samozřejmě souboje. Ať už s běžnými protivníky, tak s bossy. V tomto ohledu mám lehce rozporuplné pocity. Každopádně souboje jsou hodně těžkopádné a pomalé, což by nebylo samo o sobě na škodu. Staví zde především na načasování a kombech, kdy základními útoky se vám plní ukazatel Resolve, který používáte naopak ke složitějším kombům. Nabídka zbraní není nijak rozsáhlá a jak jsem již zmínil, základní meč po jeho vylepšeních lehce zastiňuje další nové kousky. Posledním důležitým aspektem, který musím zmínit, je možnost na chvilku zkamenět, čímž zablokujete útok protivníka. O celém tomto systému soubojů platí, že si musíte chvilku zvykat, abyste začínali slavit první úspěchy. Bohužel jinak vcelku slušný prožitek mi asi nejvíc kazila umělá inteligence. Reakce nepřátel jsou nepřirozené, mnohdy jen tupě očekávají váš útok.

Hra již vyšla digitálně na PS Store, ale pokud preferujete krabicové verze, počkejte si do října. Právě takto netradičně se zpožděním hru najdete na pultech obchodů v krabičce.

Přestože některé aspekty oceňuji a beru jako inovativní, z hlediska komplexního pohledu na hru nedokázala potvrdit vysoké ambice. Přeci jen si možná tvůrci na první projekt vzali až moc velké sousto. Mortal Shell není špatné, ale v mnoha ohledech je nedodělané a nepromakané. Takže pokud byste se sub žánrem souls her chtěli teprve začít, určitě najdete lepší úvodní kousky. Jestli je už všechny máte za sebou, pak vás i tato novinka na pár hodin uspokojí a zabaví, i když jen těžko na ni budete dlouho vzpomínat.

Další titul vycházející z konceptu a myšlenky Dark Souls, který přináší originální prvky, na druhou stranu nedosahuje podobné komplexnosti a propracovanosti.

Po vizuální stránce hra také vychází ze svého vzoru. Temnota či rozmazanost ale evidentně mnohdy funguje hlavně na skrytí detailů. Některé lokace se mi líbily, ale v celku jde spíše o menší koridorové lokace bez nápadu.

Podávání příběhu se snaží být hodně tajemné, složité a skoro všechno je vám zde servírováno jen nepřímo v odkazech. Patrně snaha o to působit jako hardcore titul, ale za mě jen špatné a amatérské zpracování.

Vše je postaveno především na soubojích, které vychází z dobře známých principů. Myšlenka lidských schránek či poznávání účinků předmětů na vlastní kůži se mi zalíbilo.

Především audio doprovod před soubojem s bossy je slušný, celkově však spíše průměr a nemůžu prohlásit, že by v tomto ohledu Mortal Shell nějak vynikalo.

Potřeboval jsem určitý čas, než jsem si na všechno zvyknul, ale ve své podstatě je to snadné a opět vycházející ze schématu Dark Souls.

V porovnání s jinými tituly stejného žánru hodně slabý podprůměr, hra vám vystačí spíše na několik jednotek hodin. Fanoušci podobných her jsou zvyklí na výrazně vyšší čísla.

• Základní koncept soubojů
  • Některé originální prvky, navíc dobře zpracované
  • Vizuální stránka a atmosféra na poměry indie her
  • Příběh a celkové vysvětlování dění či zápletky
  • Nedotažené souboje co se týká AI a odrážení útoků
  • Celkově hra není zdaleka tak propracovaná jako konkurence
  • Design úrovn
7/ 10

Fanouškům Dark Souls můžu Mortal Shell doporučit, přestože v některých aspektech hra rozhodně není dokonalá a má své chyby. Ty vám mnohdy pokazí zážitek, stejně tak obsáhlost a komplexnost není úplně optimální, ale odpovídající nižší budgetové ceně.