WRC 10 | Recenze

WRC 10

• 29. 9. 2021, 16:00

Nový ročník oficiální rally hry přistál na naší konzoli PlayStation 5. Jak se hraje a co nového přínáší?

Závodnímu žánru dominuje britské Codemasters, které už si brousí zuby i na oficiální herní zpracování FIA World Rally Championship. Současní vývojáři z KT Racing však odvádějí dobrou práci a loňské WRC 9 se mi líbilo, navíc byla ideální příležitost se k němu před koncem roku vrátit společně s vydáním PS5 verze, kterou jsme pro vás i samostatně zrecenzovali. Codemasters si však dopředu koupili a zajistili licenci WRC na pět let, která jim začne platit v roce 2023. Již v současné době tak určitě vývoj pokračování této série probíhá v jejich studiích a nám tentokrát již přímo na SSD disku PlayStation 5 přistál patrně předposlední díl WRC od současných tvůrců.

Zdroj: Nacon

Vzhledem k vyřčeným skutečnostem opravdu nejde očekávat, že by snad WRC 10 přišlo s novým konceptem nebo předěláním celé hry od základu. Ostatně v rámci série WRC jsme již zvyklí spíše jen na evoluční kroky a postupné zdokonalování i přidávání obsahu. Nejinak je tomu i letos. Pro srovnání jsem si ale nedávno zahrál starší WRC 5 či 6 a to přeci jen ihned vidíte ohromný skok. Změny a rozdíly v novém ročníku jdou nicméně ruku v ruce s prodejní cenou, v rámci digitální distribuce se aktuální novinka prodává za 1319 Kč v případě PS4 verze, respektive 1599 za PS5 edici. Jsme tedy v nižší úrovni, než je běžné za žhavé novinky. A přitom nabízí WRC 10 tolik obsahu a skvělé zábavy pro všechny rally fanoušky a příznivce.

WRC 10 | Launch Trailer

Přestože svým číslem v názvu je WRC 10 jubilejní, ve skutečnosti se ve hře slaví úplně jiné výročí – 50 let od vzniku Mistrovství světa v rallye. Promítlo se a zasahuje do různých aspektů hry, především na vás čekají ty nejznámější historické závody, v nichž usednete do dobového auta a musí se pokusit pokořit vítězný čas. Příjemné zpestření i proto, že jinak jste většinu času zvyklí na svůj rallye vůz a v těchto najednou zažíváte úplně odlišné chování, aerodynamiku i ovládání vozu. Speciální anniversary závody se objevují i coby nabídka v hlavním režimu kariéry. V jejím základním konceptu zůstal opět kamen na kameni, z čehož plyne výhoda, že pokud máte zkušenosti z minulých ročníků, hned naskočíte do dobře známého prostředí. Pro nováčky nechybí ani tutoriál vysvětlující všechny důležité prvky.

Právě kariéra je místem, kde strávíte tradičně nejvíce času. Pochopitelně nechybí ani multiplayer či kooperace (ať už online, nebo lokální skrz split-screen), ale osobně musím říct, že právě online hraní není to, čím by mě táhla série WRC. Možná je to i absencí přímého kontaktu s ostatními hráči oproti jiným závodním hrám. Ale prožitek mi hra při závodění i v rámci singleplayeru přináší skvělý a kariéra, která vás postupně vezme přes nižší soutěže až do vrcholné kategorie WRC, zabaví na dlouhé hodiny a hodiny.

Zdroj: Nacon

Jak jsem zmínil už v úvodu, loni jsem si WRC 9 užil hned dvakrát – nejdříve na PS4, posléze i na PS5. Tentokrát rovnou přímo PlayStation 5 verze potěšila, byť nešlo o takové překvapení jako s WRC9. Využití ovladače dokázali tvůrci navrhnout dokonale již před rokem a stále platí, že zatím nebyli z mého pohledu překonáni. Ať už jde o adaptativní spouště či zabudovaný mikrofon vydávající doplňkové zvuky, všechno dohromady společně s hezkým vizuálním zpracováním vytváří skvělý mix. WRC 10 běží na PS5 v 60FPS a po grafické stránce opět vypadá o chlup lépe než dříve. Jistě, občas narazíte při bližším zkoumání na né tak detailní zpracování širšího okolí trati, ale to se dá vzhledem k rozmanitosti lokací překousnout. Byl jsem zvědavý slibované zdokonalení jízdního režimu a fyziky vozidel, ale v tomto ohledu jsem osobně nezpozoroval větších změn. Naopak pořád je trošku zklamáním (a dříve jsem si to snad tak ani neuvědomoval), jak se auto chová ve chvíli, kdy ho omylem dostanete do vzduchu. Otočky či naklopení na bok a následné bezproblémové dopadnutí na kola totiž nepůsobí moc hezky a věrohodně už vůbec ne. Všechny výtky bych ale označil jako spíše kosmetického rázu a platí prakticky to samé co loni – těžko byste hledali lepší závodní hru v rallye prostředí a pro všechny fanoušky jde o naprostou povinnost.

Komplexní rallye závody, jimž po obsahové stránce dominuje klasický režim kariéry. Ve všech ohledech hra zachází tak akorát do detailu a realističnosti, aby působila věrohodně a zároveň byla zábavná.

Po vizuální stránce vypadá PS5 verze opravdu krásně, občas lehce slabší částí je vzdálenější okolí dále od trati. Hlavní WRC auta jsou detailní a propracovaná, ta historická už s takovou mírou detailů zpracovaná nejsou.

WRC si tradičně nehraje na nějaké velké příběhy okolo, což kvituji. Ani by se to sem nahodilo, a tak je to hra nikoli o příběhu, ale skutečném závodění, potažmo lehkých RPG prvcích, díky nimž vylepšujete svůj tým.

Musíte počítat s tím, že jezdit rallye není úplně sranda a nováčkům to asi chvíli potrvá. Stylem od mantinelu k mantinelu to nejde, naopak zde většinou jeden strom může znamenat váš konec. Do velké míry ale záleží na to, jakou obtížnost si nastavíte – vyjádřena je v procentech, kdy 100% je normální a můžete v případě potřeby snížit i na 50%. V praxi to má ale vliv jen na AI řízené časy ostatních jezdců.

Po zvukové stránce mám dojmy lehce rozpačité. Všechny audio prvky se značně opakují a vůbec mi sem nesedí nové „výkřiky“ navigátora.

Skvělé využití DualSense ovladače ukázala už PS5 verze WRC 9, zde vše pokračuje v podobném duchu. Abyste byli úspěšní, tak to chce trochu tréninku, ale pak si budete závody i na ovladači dokonale užívat. Jen majitelé volantů si adaptativní spouště a další vychytávky neužijí.

U podobných otevřených závodních her je velkou výhodou, že vám vydrží tak dlouho, jak jen vás budou bavit. Obsahu se nabízí mnoho a věřím, že se ke hře rádi vrátíte i po pár týdnech co ji odložíte.

• Skvěle vyvážené rally závodění
  • Propracovaná kariéra staví na prověřeném konceptu a přidává opět pár dílčích novinek
  • Opravdoví fanoušci rally si mohou dobře zavzpomínat na legendární historické závody
  • Ovládání s DualSense na PS5
  • Realistický dojem kazí situace a chování auta, jakmile se vůz odlepí od země
9/ 10

Slušný nový ročník oficiální WRC hry, který sérii opět posouvá trošku dál, i když nejde o nijak převratné inovace. Zlepšení se projevily ve všech herních aspektech a na next-genu se skvěle vyřádíte v realistickém duchu. Kariéra sice nepřekvapí převratnými novinkami, ale už se stala dostatečně komplexní a občasné chyby každý fanoušek překousne.