Visage – horor v ryzím podání | Recenze

Visage – horor v ryzím podání

• 25. 1. 2021, 12:00

Od nezávislého herního studia přichází psychologický horor, který se vrací ke kořenům žánru.

Horory jsou dost specifickým žánrem jak v oblasti filmů, tak her. Bohužel jejich příznivci mají v posledních letech docela smůlu na opravdu klasické a kvalitní kousky. Dnes recenzovaný Visage se řadí právě mezi tradiční díla, v nichž vám bude běhat mráz po zádech. Navíc už takhle v úvodu mohu prozradit, že se to zde tvůrcům povedlo zpracovat hodně slušně a především přirozeně. Už samotný úvod jasně dává najevo klasické pojetí, které chvílemi působí jako klišé, ale to je vlastně to, co všem fanouškům hororů poslední roky chybí.

Pokud vynechám úvodní filmeček, tak první kroky Visage opravdu jako by vypadly z učebnice tvorby hororů před mnoha lety. Probouzíme se v roli muže, potřísněného krví, okolní prostředí je zahaleno do roušky temné noci…. A tu zazvoní telefon. Co více si přát v dnešní doby, kdy je mnoho her snad až překombinovaných. Právě z pohledu očí tohoto tajemného „hrdiny“ začínáme objevovat všechny podivnosti, které se zde dějí. Pohled z první osoby zde dělá hodně a i celá řada dalších aspektů se stará o hutnou atmosféru. Jakmile zvednete telefon, na druhé straně slyšíte vystrašený hlas sousedů strachujících se o obyvatele domu, protože několik dnů nikdo nevycházel. I vy rázem poznáte, že zde není všechno úplně v pořádku, začínají se dít zvláštní věci a tím se rozjíždí celá tato hororová adventura.

Visage — Release Gameplay Trailer

Většina hororů současné doby je o akční náplni, ale tu zde nehledejte, Visage se řadí opravdu spíše mezi moderní 3D adventury. Chodíte po domě (a jeho blízkém okolí), zkoumáte, objevujete, pracujete s věcmi a předměty, abyste přirozenou cestou dospěli k závěru a odhalili, co se členům domácnosti vlastně přihodilo. Celý příběh se tak skládá ze čtyř kapitol a zajímavým i netradičním přístupem je to, že start kapitol není nijak nalajnovaný a začnete je přirozenou cestou. Celé vaše zkoumání domu probíhá, aniž by vás hra přímo někam naváděla, což není v dnešní době běžné, ale celý mix dohromady ještě víc umocňuje atmosféru. Abyste to však nepochopili správně, byť to působí hezky, tak nejde o nijak otevřenou hru s mnoha různými scénáři, ale lineárnost zde není tak do očí bijící. Není ani potřeba prakticky žádné HUD a dělá to z Visage de fakto interaktivní film.

Při hraní by mělo být povinností použít sluchátka, právě ta ještě výrazně umocní zážitek a jen tak získáte maximálně hororovou porci zábavy.

Hlavním herním aspektem se stala práce se světlem. Tma totiž negativně ovlivňuje mysl našeho hlavního hrdiny, a proto pokud se držíte příliš dlouho v temném prostředí, tak se naplní ukazatel pomyslného duševního zdraví a začnou se ve vašem mozku dít nehezké věci. Abyste předešli pobláznění vlastní mysli, musíte se opět na chvilku dostat ke zdroji světla. Jednoduchý a hezký nápad, který zapadá do celkové hratelnosti opět přirozenou cestou a nutí vás přemýšlet navíc právě nad možnosti osvětlení. Není problém zapalovat na různých místech svíčky nebo vyměnit třeba prasklou žárovku v nějakém světle. Objektů a předmětů je celý dům plný, některé z nich můžete či musíte pro další postup použít či vzít a zde bych malinko vytknul práci s inventářem. Ačkoli jde skoro o jediné úkony s ovladačem mimo běžné chození, tak se mi zdálo vkládání do inventáře i používání předmětů nepřirozené a krkolomné.

Zdroj: SadSquare Studio

Visage nenabízí prakticky nic převratného, inovativního nebo doposud neviděného. Na druhou stranu musím ocenit fakt, že se tvůrci vydali klasickým hororovým směrem, hezky v sobě hra kombinuje filmovost a těch pár jednotek hodin se budete skutečně bát. Po vizuální stránce se také nemá za co stydět a na poměry nezávislého menšího projektu jde spíše o nadprůměrnou grafiku. Tvůrci zvládnuli bravurně i ozvučení – někdy na vás zapůsobí okolní ticho, jindy tajemné zvuky či skřípání podlahy. Každý hororový fanoušek bude čůrat blahem, někteří z vás možná strachem, ale tak to má být a v tomto hlavním aspektu Visage nezklamalo.

Vlastně úplně jednoduchá a přímočará myšlenka i hororový námět. U kterého se budete především bát.

Mnoho detailů schová tma, ale v zásadě hra vypadá hezky a oceňuji smysl pro detail, s jakým jsou vypracované všechny lokace.

Probouzíte se v neznámém domě, od krve, na nic si nepamatujete a v tu chvíli zazvoní telefon. Těžko hledat větší klišé na úvod, ale následné zkoumání osudu členů rodiny chytne a dokáže zaujmout.

Hororu zde není dosaženo akcí či levnými lekacími scénami, ale atmosférou, okolním prostředím, zvuky a objevováním, co se vlastně v tomto domě přihodilo.

Hodně silná stránka hry, protože abyste se opravdu báli, pak je potřeba zkombinovat k dění na obrazovce i patřičný zvukový doprovod.

V zásadě jednoduché, protože skoro jen chodíte a provádíte interakci s prostředím či předměty. Škoda jen podivně navržené práce s předměty v inventáři.

Visage vám vydrží na pár jednotek hodin, jde vlastně o takový trošku delší a interaktivní film.

• Opravdu hororové a strašidelné
  • Kvalitní ozvučení, které vše ještě umocňuje
  • Autentické a detailní prostředí
  • Aspekt vlastního duševního zdraví
  • Nepřináší nic úplně revolučního
  • Práce s inventářem rozhodně není pohodlná
8/ 10

Visage vlastně není ničím převratné či revoluční, naopak jde spíše tradiční cestou a v ní exceluje. Hra odpovídá svojí délkou řekněme třem filmům. A přesně jako takový interaktivní film, který dokáže zaujmout a nabídnout ryzí hororový zážitek, ho můžu doporučit všem, kdo se chtějí bát.