The Pathless - skrytý poklad launch her PS5 | Recenze

The Pathless - skrytý poklad launch her PS5

• 29. 1. 2021, 10:00
  • Ivan Herman

Neprávem zapadlý titul plný logických hádanek, prohledávání a dechberoucí grafiky.

Studio Giant Squid má za sebou úspěšnou prvotinu ABZÛ, poetickou hru o cestě do hlubin oceánu, ale tentokrát se pustili trochu do jiného tématu. Jejich Pathless je příběhem mladé lovkyně, která má za úkol porazit hlavního nepřítele Godslayera, který na zemi uvalil prokletí. Hra vyšla už začátkem listopadu a je jedna z launch her konzole PS5, kde ale bohužel trochu zapadla v přehršli dalších titulů. A je to velká škoda, protože nabízí něco skutečně neotřelého.

Zdroj: oficiální web distributora

Hlavní hrdinkou je tedy mladá lovkyně, která je uvržena do zkázy krásného světa a moc neví, co má dělat. To ostatně budete cítit i vy, protože hra od začátku nedává moc rad, co vlastně máte dělat. Logicky budete sledovat první cestu, která se vám namane, ale jakmile se objeví první, celkem rozhlehlá, otevřená lokace, budete docela tápat. V dnešní době je to trochu nezvyk a věřím, že řadu hráčů to může odradit. Pokud se ale nenecháte, postupně vám bude všechno jasnější.

V každé lokaci se nachází spousty totemů a pak různé věže, které symbolizují zkázu světa. Vaším cílem je, zpravidla pomocí nějakých logických hádanek nebo skákacích pasáží věž „osvobodit“ a otevřít si tak cestu do dalšího světa. Světy vás postupně zavedou výše a výše a vaším cílem je vrchol hory a konfrontace s hlavním bosákem. Mezitím ale musíte splnit jednotlivé lokace a porazit různé lokální nepřítele. Ostatně souboje s bosáky jsou prakticky jedinou situaci, kdy ve hře bojujete. Jinak je hra založena vesměs na běhání, skákání a střelbě lukem.

The Pathless - Gameplay Walkthrough | PS5

Luk je totiž váš průvodce prakticky od začátku hry a umí skvělé věci. Jeho střílením do všudypřítomných totemů si doplňujete energii, pomocí které umíte rychle běhat, dále nebo výše skákat a dělat více skoků za sebou. Pokud střelbu ovládnete, teoreticky můžete celou mapu přeskákat a nedotknout se u toho země, ale to chce opravdu cvik. Střelba z luku je sice udělaná hodně šikovně a hra vám pomáhá zaměřovat velmi citlivě, ale samotné skákání je občas trochu kostrbaté a kolikrát se stane, že byť tlačítka mačkáte správně, postavička na to správně nezareaguje.

Celkem brzy po začátku hry navíc dostanete svého dalšího průvodce. Tím je orel, kterého zachráníte a který od té doby bude s vámi. Vztah s ním se bude vyvíjet po zbytek hry a jeho přítomnost vám umožní plachtit, dělat vícenásobné skoky nebo plnit různé prostorové hádanky, se kterými vám hrdinný pták pomůže. A hádanky jsou velkou částí celé hry. Ostatně spoustu jich najdete zcela mimo hlavní cestu příběhu a vyplatí se je hledat. Díky nim si můžete zvětšit výdrž, vylepšit orli schopnosti a získat spoustu dalších odměn. Také tím můžete podstatně natáhnout hratelnost, která je při vynechání všeho ostatního kolem šesti hodin.

Jednotlivé lokace, do kterých se dostanete, jsou pro vás od začátku otevřené a můžete, vlastně musíte, je volně prozkoumávat. K tomu vám nepomůže žádná mapa ani radar. Jediné, co můžete používat je speciální pohled, který vám na chvíli ukáže, jakým směrem máte jít, označí zájmové body a podobně. I toto je možné díky velmi kontrastnímu grafickému ztvárnění, které využívá pastelové barvy, hru světla a stínu a různobarevné stíny. Za to můžeme poděkovat velmi kvalitní podpoře HDR osvětlení (samozřejmě na podporovaných zařízeních).

Vzhled hry je na jednu stranu hodně jednoduchý, ale na druhou stranu je skutečně dobře vymyšlený, vypadá skvěle, a ještě lépe se hýbe, když se skrze mapu pohybujete velkou rychlostí. Vše dokresluje stylový hudební podkres, u kterého se vyplatí mít na uších sluchátka. Svým pohybem a i stylem hraní mi hra připomněla jak Zeldu, tak trošičku i nedávné Immortals. Oproti tomu je to samozřejmě zcela jiná hra, ale skokanské pasáže, plachtějí a práce s lukem, je poměrně obdobné.

Pathless je zapomenutá perla, která trochu neprávem zapadla, a přitom má tolik co nabídnout. Pokud vás neodradí trochu počáteční nejistoty, kdy musíte hledat, co je vlastně třeba udělat, otevře se před vámi zajímavý příběh plný logických hádanek, poskakování a také docela tuhých soubojů s bosáky. Za nás rozhodně doporučujeme vyzkoušet.

• nádherné prostředí
  • skvělá hudba
  • logické hádanky