The Nioh Collection - perfektní start pro nováčky | Recenze

The Nioh Collection - perfektní start pro nováčky

• 16. 2. 2021, 10:00
  • Petr Provazník

Na PS5 dorazila kolekce remasterovaných dílů série Nioh a my se podíváme, co nám může nabídnout.

Úplně často se nestává, že by se remasterovaly hry, které jsou staré teprve čtyři, respektive jeden rok. To je přesně případ Niohu, který je relativně novou hrou, ale autoři využili nové generace konzole PlayStation, aby přinesli oba remasterované díly a také jejich kolekci, která je samozřejmě finančně výhodnější.

Zdroj: Sony Computer Entertainment

Pokud neznáte sérii Nioh, můžete si ji představit jako trochu jinou alternativu k Souls hrám. Za sérií stojí známé studio Team Ninja, které má na svém kontě například sérii Ninja Gaiden a před necelými pěti roky se rozhodlo udělat svou variaci na náročné RPG hry. Jak jsme řekli, tak podobnost se Souls hrami se dá určitě najít, ale tady se jde v herních mechanikách daleko více směrem k Japonsku a vůbec východní tematice. Svůj smysl tu mají různé bojové postoje, vykrývání útoků a přesně načasování reakcí tak, abyste neustále měli dostatek bojové energie.

První díl Niohu byl ve své době velmi zajímavým zjevením, ale je třeba přiznat, že zdaleka ne pro každého. Od začátku se jedná o velmi náročnou hru, kde se hodně umírá, kde každá chyba něco stojí a kde si musíte perfektně zapamatovat různé bojové postoje a jejich využití proti nepřátelům. Je to hra, která se vás pár minut po začátku nebojí poslat proti dvojnásobnému nepříteli a nechá vás vykoupat v tom, že ještě neumíte ovládat vůbec nic. Samozřejmě je tu ale klasický pocit zadostiučinění, který se dostaví poté, kdy se vám nějaká část hry povede nebo se naučíte něco nového. Proto takové hry ostatně hrajeme ne?

The Nioh Collection - Announce Trailer | PS5

V hlavní roli prvního dílu je William Adams, námořník a první Angličan, který se dostal do Japonska a naučil se tamní bojové umění. První díl je také hodně realistický a současně fantasy, protože potkáte různé historické postavy, ale jsou do příběhu zasazeny zcela zvláštně. První díl také docela trpí tím, že pohled na hru není úplně krásný a v dnešní době grafika nevypadá nic extra. To bohužel platí i pro remaster a pokud jste na to citliví, asi nebudete úplně nadšeni. Nicméně na hratelnosti a kvalitě hry se nic nezměnilo, naopak získala trochu technických kvalit, na které se podíváme později.

Druhý díl, který je vlastně prequelem původní hry, je tentokrát více fantasy a nabízí více otevřený příběh. Autoři dopilovali herní možnosti z jedničky a nabídli nám možnost vytvořit si kompletně vlastní postavu, která tentokrát nemá jen různé bojové schopnosti a postoje, ale k tomu přidali démonickou sadu různých schopností a vlastností. Na hratelnosti se změnilo jen pramálo a opět jde o velmi těžkou hru, kde budete hodně trpět a budete se muset neustále zlepšovat.

Oba díly byly v remasterované edici doplněny o všechna vydaná DLC a také nabídnou některá technická vylepšení, které nabízí PlayStation 5. K dispozici jsou tři režimy zobrazení – 60 fps a 1080p, potom rozlišení 4K při 60 fps a nakonec také 120 Hz režim, pokud máte podporované zařízení. K tomu si přidejte přepracovanou grafiku, vylepšené animace a stínování, a máme tu slušně vylepšený zážitek. Bohužel ale i tak se prostě nejedná o grafickou špičku a také samotný styl odkazuje hodně na Japonsko, je hodně barevný, různé výbuchy, efekty a východní podivnosti. Zkrátka na to musíte mít tu správnou slinu, aby vám to sedlo.

Zdroj: Sony Computer Entertainment

Obě hry navíc využívají možnosti ovladače DualSense, především adaptivní spouště, které využijete při použití zbraní, například luků. Výborná je také podpora 3D zvuku na podporovaných zařízeních a díky ní si více užijete různé asijské motivy a hudební podkres, který hru provází. Navíc na PlayStation 5 potěší, že loadingy jsou prakticky neznatelné, a především pokud budete často umírat, oceníte, že můžete skoro hned hrát znovu od poslední svatyně.

Pokud jste ještě hry ze série Nioh nehráli, může být kolekce obou remasterovaných dílů to pravé, co můžete vyzkoušet. Pokud už vlastníte původní PS4 verze, asi nenajdete mnoho důvodů a je smutné, že upgrade pro vás není zdarma. Každopádně rozhodně zvažte, zda pro vás má smysl koupit si jen první, respektive druhý díl, protože každý vyjde na zhruba 1 600 Kč, zatímco kompletní kolekce stojí 2 200 Kč.

Souls hry pojaté trochu komplexnějším stylem, který nabídne různé bojové postoje, zbraně a hlavně příklon směrem k japonské hratelnosti.

To je bohužel slabší část hry, kterou ani remaster nenapraví. Jak vzhled hry, tak tématické ztvárnění vyžaduje, aby to byl váš šálek kávy.

Zatímco první díl sází na mix realističnosti a fantasy, ten druhý vytáhne do popředí různé démonické schopnosti a větší volnost v tvorbě postavy a příběhu.

Akční RPG, které vyžaduje taktiku, precizně naplánované útoky i defenzivu, a rozhodně hru nevyhrajete stylem mlácení všeho kolem sebe.

Podpora 3D zvuku rozhodně potěší a stejně tak hodně východní soundtrack, který hru podkresluje líbivými hudebními motivy.

Abyste hru kvalitně hráli, budete se muset naučit také dobře ovládat. Je tu řada různých bojových postojů, zbraní, schopností pro konkrétní zbraně a ve druhém díle také démonických schopností. To vše musíte kombinovat tak, aby to mělo maximální efektivitu.

Velmi záleží na tom, jak vám to půjde, ale pokud budete neustále umírat a hrát vše dokola, můžete ve hrách nechat klidně vyšší desítky hodin. Bez problému.

• dvě kvalitní hry
  • citlivé remastery
  • výborná hratelnost
  • nádherná hudba
  • grafika je prostě slabší
  • hůře přístupné
  • žádný upgrade pro majitele PS4 verze
9/ 10

Pokud nevlastníte PS4 verze, určitě do toho jděte, protože se jedná o opravdu kvalitní tituly, ale pokud už je máte, tak pro vás nemají remastery skoro nic nového. Navíc je škoda, že vlastníci PS4 verze nemají možnost zdarma upgradovat, to se v dnešní době moc nenosí.