The Catch: Carp and Coarse – vyrážíme na ryby | Recenze

The Catch: Carp and Coarse – vyrážíme na ryby

• 5. 7. 2020, 18:31

Jaká vylepšení přináší další pokračování rybářského simulátoru od zkušených tvůrců?

Dovetail Games stojící za dnes recenzovanou hrou nejsou žádní nováčci. Naopak v rámci rybářského (a také železničního) sub žánru simulátorů jsou na špici. A je moc hezké sledovat, že s každou novou hrou se skutečně posouvají kupředu, vylepšují, zdokonalují a nápady jim přitom stále nedochází. Jaké inovace mezi rybářské simulátory přináší nejnovější titul The Catch: Capr & Coarse? Kromě krkolomného názvu (především pro neanglicky mluvícího hráče) jde vlastně o tradiční hru nesoucí se v podobném duchu jako jejich dřívější Euro Fishing či Fishing Sim World.

Pokud jste fanoušky rybářských simulátorů, budete v The Catch: Carp & Coarse jako doma. Základní principy totiž zůstávají z minulých her zachovány. A pokud snad právě v těchto okamžicích uvažujete s rybařením začít, je ve hře připraveno hned několik tutoriálů, které vysvětlí všechny principy a ovládání hry. V tomto ohledu za mě panuje menší zklamání, protože jde jen o videa. Určitě by bylo lepší, zábavnější a přirozenější, kdybyste si všechno hned mohli i vyzkoušet. Na druhou stranu učení se novým možnostem a principům může probíhat i v rámci samostudia a zkoušení. Základní mód nazvaný Fish Trip vás totiž do ničeho netlačí, ničím nelimituje, jen si zvolíte lokaci, ocitáte se na břehu a hurá nahazovat prut.

Hra se při uvedení na trh prodává za příjemných 689 Kč, pokud si nejste jisti, jestli by vás rybaření bavilo, můžete to zkusit třeba na Euro Fishing. Základní principy hry jsou podobné a nyní je v akci na PS Store za 125 Kč.

Na kapry i predátory

Než si povíme něco o obsahové stránce, tak je nutné rozebrat si hlavně tu herní, o kterou jde především. A můžu hned prozradit, že se podařila náramně. I když pro někoho by mohlo být rybaření u rybníka nudné, neplatí to o The Catch: Carp & Coarse. Ryby se zde dělí de fakto na tři skupiny, přičemž každá z nich vyžaduje trošku odlišné vybavení i proces lovení. Zatímco na kapry – pomyslný symbol této hry – můžete nahodit hned tři pruty a pak už jen čekáte, až na nějaký zabere, u dalších dvou kategorií ryb už je to o jediném prutu ve vašich rukách a nutném zvládnutí techniky i volbě správného vybavení, abyste něco ulovili. V každém případě nemusíte mít strach, že byste zde proseděli hodiny čekáním, hru se podařilo skvěle vybalancovat, takže na jednu stranu působí realisticky, na tu druhou se bavíte, užíváte si to a dostává se vám skvělého pocitu uspokojení při pořádném úlovku. Zatím jsme mluvili pouze o první části lovení, tedy do okamžiku, než se vám ryba zachytí na návnadu, ale ty pořádně vzrušující okamžiky přichází až ve druhé části. Aneb boj s rybou, aby vám neutekla a dostali jste ji ven. Atmosféru umocňují zvuky bušícího srdce, které skoro přebíjí bušení toho mého, protože jde skutečně o adrenalinový zážitek se vším všudy. Jak si můžete prohlédnout na screenshotech z hraní, vše je doplněno mnoho ukazateli v rámci HUD, v praxi to však funguje naprosto přirozeně a skvěle jsem si tento finální souboj s každou rybou užíval.

Zdroj: Dovetail Games

Kde je šéf?

Do hry se vrátil i prvek již známý z Euro Fishing – rybí Bossové. Jinak řečeno speciální a velké ryby, který není jednoduché najít, ani objevit správné vybavení pro jejich nalákání a natož je pak zdolat. Tentokrát jsou snad ještě těžší na získání než minule, ale jde o další z aspektů, které vás celou hrou táhnou dál a dál. Přirozeně vás to motivuje zkoušet a hledat různá místa, různé způsoby. Ačkoli by někdo od rybářského simulátoru mohl čekat nudu, opak je pravdou a hra je nabitá akcí. Navíc za všechny své úlovky jste – samozřejmě podle toho, jak unikátní je vytažená ryba ve smyslu druhu a velikosti – odměňováni. Zkušenostní body zvyšují úroveň vašeho virtuálního rybáře, místní měna TP (Tackle Points) zase slouží pro nákup nových částí vybavení. I tento systém je hezky vybalancovaný, odměny získáváte relativně rychle a nového vybavení, které lze koupit, je kvanta. Ať už jde o samotné pruty, navijáky či návnady. Nemusíte se ani bát, že budete zmateni a nebudete si vědět rady, i když nejste profi rybáři, všechno je zde hezky jasně a stručně popsané. Spokojen s obsahovou stránkou jsem i z hlediska živočišných druhů, každá lokace nabízí odlišné složení ryb, které lze ulovit a žádnému aspektu hry nechybí rozmanitost a různorodost.

Při nahazování prutu si můžete vybrat mezi dvěma režimy – v tom základním jde de fakto jen o stisknutí tlačítka v tu správnou chvíli, pokročilý ocení větší nadšenci, je to složitější a musíte optimálně švihnout s prutem, který zde představuje páčka ovladače.

E-sports rybaření?

V úvodu recenze jsme zmínili hlavní režim Fish Trip, v němž prostě vyrazíte na vybrané místo a můžete se pustit do lovení až do aleluja. Kromě něho hra nabízí také speciální eventy – tedy rybářské soutěže, ve kterých je vždy daný časový limit, během něhož se snažíte dosáhnout co největších úlovků podle stanovených pravidel. Ty přidávají do herního mechanismu i soutěživý prvek a také časový tlak, určitě je doporučuji až poté, co si dobře osvojíte všechny principy a získáte první trofeje v základním režimu. Pro ty nejúspěšnější virtuální rybáře jsou v The Catch: Capr & Coarse také multiplayerové módy. Můžete hostit hru, v níž si zvolíte pravidla a poté se mohou připojit vaši kamarádi, nebo se utkat s hráči napříč celým světem v oficiální Dovetail Fishing lize, opět skvělý prvek spojující hráče přirozeně i online a značně prodlužující celkovou hratelnost.

The Catch: Carp & Coarse Gameplay Trailer

Krásná jezera i lov ve městě

Na závěr recenze ještě dodejme pár slov ve grafické stránce a tomu, kam se vlastně můžeme vydat. Vizuálně bychom hru označili za další evoluční stupeň ve srovnání s minulými počiny a především voda a samotné ryby vypadají opravdu krásně, trošku slabší už je to s vaší postavou, jejíž zpracování i pohyby nepůsobí úplně moderně. Ve finále jsou to však všechno jen okrajové detaily, které nic nekazí na celkové zábavě. Se svým virtuálním rybářem se můžete vydat do různých lokací, ty se liší kromě pocitu z jiného prostředí také odlišnými druhy obývajícími místní vody. Ve výčtu nechybí skotské jezero Loch Mickle, lov na řece Ebro ve Španělsku nebo netradiční a zajímavé prostředí ve městě, konkrétně holandském Rotterdamu. Mimochodem na některých místech lze lovit také z rybářské loďky, což přidá zážitku zase trošku jiný nádech. A nějaký tip pro tvůrce na další hru? Určitě by se mi líbilo, kdyby nás vzali na pořádné rybaření na moře!

Zdroj: Dovetail Games

Rybářský simulátor, který působí realisticky a zároveň tento specifický sport zprostředkovává zajímavou a zábavnou formou.

Vizuální stránka se dočkala modernizace a všech 5 herních lokací působí moc hezky, důležité je i kvalitní zpracování samotné vody a propracované detaily všech druhů ryb.

Ve hře přímo není žádný příběh nebo ucelená kariéra, v rámci níž byste zažívali vzestup mladého rybáře, což ale není na škodu a spíše by to jen kazilo zážitek.

Základy hry stojí i padá na zábavnosti samotného nahazování prutu a následném boji s chycenou rybou, což je povedlo zpracovat komplexně, ale přitom jednoduše a přirozeně.

V menu jednoduchá hudba, během lovu posloucháte příjemný hvizd ptáků, šplouchání vody a bušení srdce, když jde do tuhého a ryba chytne.

Všechno zde funguje vcelku intuitivně, snad jen pohyby pravou páčkou samotným prutem se mi občas zdály nepříliš ladné a přesné.

Přestože je zde pouze 5 destinací, každá z nich nabízí mnoho ryb a potrvá vám, než získáte všechny úlovky. Lze také očekávat další rozšiřování placenými DLC.

• Všechny prvky zpracovány zábavnou a chytlavou formou
  • Rybaření nemusí být nuda, skvěle sladěný realismus simulace a hratelnost
  • Bohatá nabídka předmětů, ale i detailně zpracovaných ryb
  • Grafická stránka na poměry simulátorů vyniká
  • Tutoriály pro nováčky by mohly být interaktivní
  • Nepřináší úplně revoluční změny oproti minulým dílům
8/ 10

The Catch: Carp & Coarse nepřináší nic revolučního, do velké míry je podobné předchozímu Fishing Sim World od stejných autorů. Na druhou stranu všechny aspekty prošly určitou revizí a dílčím upgradem k lepšímu a co je nejdůležitější – celý mix si budete užívat a bude vás bavit. Díky bohatému obsahu vám navíc hra vydrží dostatečně dlouho a stále je co dobývat.

• Realistický simulátor