Stranded Deep | Recenze

Stranded Deep

• 15. 5. 2020, 08:25

Vydejte se s námi na opuštěný tropický ostrov. Ne, to není reklama na luxusní dovolenou, ale drsný simulátor přežití.

Sedíte v soukromém tryskáči, právě přelétáte nad tropickou oblastí, když tu přichází rána, oheň a letoun míří střemhlav k mořské hladině. Pro někoho zlá noční můra, pro nás zážitek z prvních okamžiků po spuštění této survival hry na přežití.

Objevujeme ostrovy a začínáme výrobu

Rázem poté co mokrou nohou došlápnete na nejbližší ostrov, začíná tutoriál, v rámci něhož se dozvíte základní principy fungování Stranded Deep. Založíte první oheň, s velkou slávou si vyrobíte pazourek jako v době kamenné, abyste jím obratem zabili kraba na pláži a šoupli ho právě na ten snad ještě nevyhaslý oheň. To jsou všechno základní principy hry – s naprostou svobodou pohybu jak na tomto ostrově, tak na moři při objevování různých vraků či dalších okolních ostrůvků. Po dokončení tutoriálu byste možná čekali další úkoly, které budete plnit ve snaze o svoji záchranu, ovšem nic takového. Žádné již nepřichází, musíte se sami o sobě postarat, přežít a dokončení hry znamená zachránit se.

Potřeby k životu

Jak rázem zjistíte, tak úplně nejdůležitějším a primárním úkolem je zajišťovat vlastní životní funkce. Musíte si obstarávat jídlo, pití, mít kde složit hlavu a přespat. Rozhodně vám zde již nebudeme prozrazovat žádné detaily, právě v tom totiž tkví hlavní kouzlo celé hry. Přemýšlet a vynalézat další a další možnosti a cesty, jak zdokonalovat fungování a kvalitu života. Plaváním si vylepšujete fyzičku, vyráběním zase zručnost, a tak se vám otevírají nové možnosti craftingu. Pro někoho může být ona otevřenost světa a absence úkolů možná až příliš. A musím se přiznat, že po prvotním nadšení se dostavila menší otrávenost a nuda, když ji ale překonáte, vše nabere rychlý spád a vlastně si to užíváte. Možná byste ani nevěřili, jak dokáže posun ve hře potěšit, stejně tak když objevíte nový ostrov, pustíte se hned s radostí a nadšením do prozkoumávání, abyste zjistili, co nového zde na vás čeká. Bohužel místy jsem se trošku trápil s ovládáním. Postupem času se vám otevře neuvěřitelně široká nabídka věcí, které umíte udělat, ale s tím se i ztrácí přehlednost. Stejně tak správa inventáře mi pořád nešla pod ruku a bylo vše lehce krkolomné, zdlouhavé a neintuitivní.

Kromě tutoriálu zde nejsou žádné úkoly. Máte jediný cíl přežít a dostat se z této osamělé exotiky zpět do civilizace. Jakou cestu zvolíte, jak a kdy se vám to podaří, to závisí jen na vás.

Cesta za záchranou

Především pokud se ohlédnu zpětně, tak musím říct, že tvůrci dobře zvládnuli postup hrou. Na prvních ostrovech najdete jen základní suroviny, ale zase zde na vás nečeká příliš život ohrožujících nástrah. Jakmile zde strávíte pár dnů a nocí, začnete pokoukávat po okolí, začnou vás více lákat další ostrovy na horizontu. Takže se postupně rozšiřuje vaše pole působnosti, stejně tak možnosti a dovednosti. A budete se od začátku hnát co nejrychleji za cílem dostat se zpět do civilizace, nebo naopak zvolíte cestu adaptovat se na místní život a budete aktivně pracovat na jeho vylepšování? I v tomto směru máte volnost a volba je čistě na vás. Skutečně až takto otevřený a variabilní konec (nebo třeba nekonečné hraní), byste těžko jinde hledali. Navíc na všem je nejlepší, že celý svět je náhodně vygenerovaný, a tak i při opakovaném hraní nevíte na co kde narazíte. Navíc se příště můžete zkusit vydat úplně jiným směrem a dosáhnout cíle jiným způsobem. Přestože se mi osobně hra líbila, tak mě opakované hraní moc nelákalo. Asi proto, že mě nejvíce bavilo právě objevování širokých možností, které hra nabízí. Navíc tvůrci bravurně zvládli obsáhnout interaktivitou veškeré nápady na to, jak bychom patrně v podobné situaci na opuštěném ostrově reagovali a co bychom chtěli dělat.

Při startu hry si můžete zvolit běžný mód, nebo realistický. Ten znamená, že jakmile zemřete – ať už třeba po útoku žraloka nebo klidně hlady – uložená pozice se vám kompletně smaže a můžete začít jedině úplně od znovu.

Jste na to opravdu sami

Stranded Deep se neřadí mezi velké tituly s ohromným rozpočtem. Na hře se pracovalo hodně dlouho, kdy byla na PC dostupná v předběžném přístupu. Toto finální zpracování a vydání stále obsahuje určité chyby, většinu z nich ale dokážete s ohledem na komplexnost a rozmanitost odpustit. Po vizuální stránce vypadají krásně statické obrázky, kdy se všechno hýbe, tak už to není úplně dokonalé. Především okamžiky v pohybu jsou zpracované dost jednoduše a působí lehce zastarale. Naopak vcelku si vyhráli s tím, čeho je všude okolo vás stále nejvíce, tedy s vodní hladinou a především podvodním životem. Přestože obecně nejsem nějakým online nadšencem, tak právě Stranded Deep by slušel jako snad žádné jiné hře kooperační multiplayer. Dodalo by to nové možnosti a hlavně elán. Ztroskotat ve dvou by v herním podání bylo určitě o hodně zábavnější a společné objevování by ji pozvedlo o stupínek výš, ale bohužel, nic takového zde nehledejte.

Stranded Deep Gameplay PS4

Hra na přežití ve své nejsurovější podobě. Ocitáte se sami uprostřed oceánu a musíte přežít. Zdokonalujte se v různých dovednostech, abyste mohli vyrábět lepší a lepší věci a plnili tak jediné dva úkoly – musíte přežít a zachránit se.

Po vizuální stránce vypadají možná statické obrázky lépe než hra samotná. Nedá se říct, že by grafika byla ošklivá, ale celkový dojem trošku kazí obyčejná fyzika a jednoduchý herní engine.

Pohodovou cestu letadlem náhle přeruší technické problémy, všechno pak jde hodně rychle a rázem se ocitáte na opuštěném ostrově. Tím de fakto příběh hry končí a dál se odvíjí tak, jak si ho uděláte, jak ho hrajete. A také jestli a jak se zachráníte. Nápad a pozadí hry vlastně úplné klišé, ale herně dostatečně komplexně zpracované.

Většinu času zde vyrábíte různé věci předměty, obstaráváte si jídlo, lepší nástroje či zdokonalujete svůj přístřešek. Pořád ale máte naprostou svobodu, a tak si hru uděláte takovou, jakou ji chcete. Za rozmanitost a komplexnost musíme pochválit.

Z hlediska ozvučení toho zde moc nečekejte. Ostatně jste tu sami. Sami v hezkém klidu. Zkuste si chvíli sednout při západu slunce k hořícímu ohni, poslouchejte jeho praskání a relaxujte. Ano, i tak se vlastně dá Stranded Deep hrát.

Vystačíte si s pár tlačítky na ovladači, ovšem v této souvislosti musím dodat, že herní menu nejsou úplně nejpřehlednější, stejně tak práce s inventářem se mi zdála krkolomná.

Naprosto variabilní, aneb každý bude potřebovat pro objevení cesty za záchranou jinak dlouhou dobu… A někdo zde možná bude hrát donekonečna, takže vlastně spíš prostě žít.

• Originální a komplexní zpracování klišé „ztroskotal jsem na ostrově“
  • Naprostá volnost s jediným cílem – zachránit se a přežít
  • Detailní a rozsáhlé možnosti craftingu
  • Fanoušci seriálu Survivor si přijdou na své, i když v hodně drsnější podobě
  • Chybějící kooperační multiplayer
  • Místy chyby a grafické nedokonalosti
  • Pro někoho málo akce a občas frustrující absence pomoci či vodítek
  • Všechny ostrovy jsou jednoduché, malé a vcelku strohé
7/ 10

Těžko si představit realističtější hru na přežití. Tvůrci přišli s dobrým nápadem, který dotáhli do úrovně jako nikdo předtím. Některé principy a postupy se můžou časem stát poněkud stereotypní, pro někoho zde bude zase málo akce a bezprostředních úkolů. Když se přehoupnete přes počáteční jednotvárnost, stává se ze hry opravdu simulátor. Škoda, že si ho nemůžeme užít třeba ve dvou.