Steelrising | Recenze

Steelrising

• 22. 9. 2022, 11:12

Co by se stalo, kdyby Ludvík XVI měl armádu robotických bojovníků a potlačil s ní revoluci?

Elden Ring už máte určitě všichni dohraný všemi směry, a tak by se hodilo nějaké další akční RPG. Steelrising sice zdaleka nedosahuje takových kvalit, ale ze série Dark Souls si toho bere opravdu hodně, byť autoři se nesnaží o tak hardcore přístup. Vezměme to ale popořadě.

Za hrou stojí francouzské studio Spiders, které možná budete znát ve spojení s jejich předchozí hrou GreedFall. To také nebylo úplně špatné RPG i když dosahovalo jen lehce nad průměr. Tentokrát se ale zcela změní prostředí i okolnosti příběhu. Hra se odehrává uprostřed vlády francouzského krále Ludvíka XVI, který potlačil revoluci pomocí tajemná armády strojů a utlačuje obyvatelstvo nejen hlavního města. Tomu chce zabránit uvězněná Marie Antoinetta, která pošle vás, podivného automatického robota Aegis, aby to všechno vyřešil.

GreedFall
Název hry

GreedFall

Datum vydání PS4

10. 9. 2019

Datum vydání PS5

30. 6. 2021

Aktuální cena na PS Store

829 Kč

Vývojář

Spiders

Žánry

Akce, Dobrodružná, RPG

Zdroj: Nacon

Jak už je možná jasné z předchozího odstavce, jedná se tu o reálné historické události posunuté do smyšlené scifi variace. Během svého hraní tedy narazíte na reálné postavy, reálná místa, ale také zcela smyšlené situace, a hlavně podivné robotické nepřátele, kteří do dané doby moc nepasují. Na prostředí a námět hry si vůbec budete muset hodně zvykat, protože hra vás hodí do vody hodně bláznivým úvodem a ani počáteční lokace nejsou nic extra. Pokud to ale překonáte, všechno se (trochu) zlepší.

Steelrising | The Angel of Death Trailer

Hra je jinak klasickým akčním RPG, kde máte silný a slabý útok, různé zbraně se speciálními schopnostmi a před nepřáteli musíte uhýbat a uskakovat. Není to ale tak náročné jako v souls hrách, protože autoři povolili hodně nastavit obtížnost, a dokonce je tu režim, kdy ani nemůžete zemřít. Vaše postava se navíc dá vylepšit pomocí až čtyř modulů. Hlavního hrdinu si tak můžete přizpůsobit podle svých priorit a hrát hru tak, jak chcete.

Dost náročné je ale sžít se se stylem prostředí, vzhledem, grafikou a také hlavní postavou. Jelikož se jedná o robotickou postavu, pohybuje se dost podivně a občas jsem měl pocit, jak kdyby se hra trhala. Prostředí je jinak směsicí moderního a retro stylu a někdy vypadají opravdu epicky, aby o chvíli později kvalita klesla o několik levelů níže. Celá hra se odehrává v Paříži a jejím okolí, ale nejedná se o souvislý svět, spíše o soustavu lokací. Podíváme se jak do temného velkoměsta, tak do vesnic, na zámečky a trochu do přírody.

Všemu nepomáhá ani trochu podivný level design, kdy v každé lokaci jsou místa, kam se nemůžete dostat, přestože tam něco určitě je. Z počátku se tak budete snažit se tam dostat, abyste to následně vzdali a až mnohem později zjistili, že na to potřebujete nějakou speciální schopnost, kterou získáte až postupem ve hře. Větší smysl dávají vedlejší úkoly, kde často narazíte na nějaké skutečné historické postavy a budete pro ně plnit nějaké ty pochůzky a zadání. Díky tomu můžete trochu ovlivnit, kam se bude celý příběh posouvat.

Technické zpracování není vůbec špatné, ale jak bylo zmíněno, občas kolísá kvalita jednotlivých lokací a určitě se nejedná o absolutní špičku. Přesto to není část hry, kterou by bylo nutno nějak zásadně kritizovat, problémy jsou trochu jinde. Lokace a prostředí je obecně hodně prázdné, nepřátelé se nelogicky potulují po prázdných koridorech a podobně. Často také máte pocit dejavu, že dané místo nebo prvek už jste viděli před chvílí.

Steelrising je krásný případ hry, která má zajímavý a netradiční nápad, ale realizace trochu pokulhává. Při troše dobré vůle by hra mohla být o hodně lepší, takhle se bavíme o trochu lepším průměru. Vzhledem k tomu, že plná verze nyní stojí zhruba 1600 Kč, určitě se vyplatí trochu počkat až bude hra ve slevě, protože předpokládám, že tam zamíří hodně brzo. Pak to může být slušná zábava na nějakých patnáct, dvacet hodin.

• neotřelý námět
  • mix historie a fantasy
  • občas dobré nápady