Rainbow Six: Extraction – kooperativní řežba alienů | Recenze

Rainbow Six: Extraction – kooperativní řežba alienů

• 28. 1. 2022, 11:08

Aktuální spin-off série Rainbow Six není pro každého. Mohl by se právě vám líbit, nebo to není hra pro vás? Pokusíme se najít odpověď v této recenzi.

Loni v létě vyšla na první pohled zajímavá kooperativní střílečka Aliens: Fireteam Elite, která slibovala takticky pojatý boj proti mimozemským padouchům. Z podobné myšlenky a ve skoro stejném duchu se nese i aktuální pokračování série na motivy univerza Rainbow Six. Tato značka se v posledních letech jasně pojí s ryze multiplayerovým zpracováním a Siege má dost širokou fanouškovskou základnu. Ubisoft se o hru náležitě stará, neustále ji aktualizuje a motivuje hráče k tomu, aby v ní trávili čas. Už dříve Rainbow Six okusilo kromě klasického boje proti teroristům vsadit do hry i mimozemské nepřátele (v podobě režimu Outbreak) a dnes recenzovaný díl Extraction se vydává právě a jen tímto směrem.

Rainbow Six Extraction - Lore Gameplay Trailer | PS5, PS4

Ve skutečnosti se Extraction řadí trošku na vedlejší kolej a coby klasický spin-off nabízí odlišný zážitek oproti hlavní sérii, byť vychází z podobných základů. Stále se bavíme o kooperativní střílečce, ale hratelnost se orientuje výhradně na PvE – bojujete tak pouze proti počítačem řízeným protivníkům, nikoli reálným hráčům. Jednoduchý příběh, který zároveň v průběhu hry není moc rozvíjen, vychází z invaze mimozemských protivníků po záhadné havárii ruské rakety v městečku Truth or Consequences. Virus z vesmíru spustil epidemii a rychle celý svět zaplavují silní alieni. Jakmile sami absolvujete tréninkový kemp ve virtuální realitě, tak už se pouštíte do misí za tým REACT, který čítá celou řadu specializovaných expertů a zabijáků z celého světa. Ti dostávají k dispozici moderní high-tech vybavení a musí porazit tuto celosvětovou hrozbu.

Zdroj: Ubisoft Entertainment

Rainbow Six: Extraction lze hrát i lokálně v jednom hráči, ale doporučím vám – ani to nezkoušejte. Zábava tkví právě v tom, když budete hrát s kamarády a s těmi se propojíte i co se týká hlasového chatu. Teprve v tu chvíli do hry ideálně a postupně proniknete. Hostující hráč vždy vybírá konkrétní oblast výsadku, v níž na vás čekají vždy tři části a úkoly, jež jsou stanovené náhodně na začátku hry. Každá z trojice oblastí obsahuje navíc speciální zařízení pro extrakci, kdy přichází další zajímavý taktický aspekt a nutnost rozhodnutí – budeme pokračovat dále se současným stavem života a riskneme to, že přijdeme o zkušenosti, nebo raději akci přerušíme a vrátíme se na základnu? Relativní drobnost se stává důležitým prvkem, protože pokud neuspějete, tak přijdete jak o zkušenosti, tak se s jiným operátorem musíte vydat zpět na místo činu zachránit padlého kolegu. Tolik jednoduchý a prostý popis, který doplním ještě tím, že jsme si všechny výpravy užívali, bavily nás, jen po X hodinách naplno objevíte, že na první pohled náhodně generovaný obsah se začíná opakovat skutečně až příliš často.

Zdroj: Ubisoft Entertainment

Mechanika není úplně složitá, ale tvůrci ji promysleli opravdu dobře. Celý systém zkušeností, odměn i hrozby jejich ztráty vás táhne kupředu, ale i pomáhá navodit realistický dojem a doslova vás nutí k opatrnosti a taktickému postupu. Samotná mechanika akce a hratelnosti pak vychází z minulého dílu Rainbow Six Siege, včetně některých prvků ve výbavě operátorů. Postavy si navíc individuálně levelujete a s tím získáváte nové vybavení i zbraně. U nich si musím lehce povzdechnout – Ubisoft si mohl dát více práce s tím, aby byla nabídka příslušenství ke zbraním rozmanitější. Nemluvě o tom, že nakonec jsme stejně skoro všichni členové týmu skončili na tom, že zbraň má tlumič a hotovo. Pro přežití totiž mnohdy naprosto stěžejní prvek, který vám pomůže ve stealth postupu. Ten sice není většinou úplně nutný, ale výrazně zvyšuje vaše šance na úspěch i bodové ohodnocení za celou misi. Někdy to však s likvidací potichu ani nejde nebo uděláte chybu, čímž se spustí drsná akce, probudí se k životu řvoucí protivníci i všudypřítomná hnízda, ve kterých se rodí další a další nepřátelé.

Zdroj: Ubisoft Entertainment

Na rozdíl od běžných FPS her zde není nic jako klasická kampaň, ale již zmíněné výsadky do jednotlivých lokací. Prostředí i nástrahy se lehce liší, byť po většinu času je feeling stále stejný. I kvůli tomu nejde očekávat, že by se Extraction stalo hrou, u které budete trávit večery několik měsíců či snad let. Vzhledem k povaze PvE, tedy boje proti AI nepřátelům, většinou poměrně tupých, což se schovalo za jejich mimozemský původ, jsem očekával propracovanější příběh. Ten šel naopak hodně stranou a hra vám pouze čas od času naservíruje nové video. Nemá spojitost s postupem jako takovým, ale čistě s levelem vašeho účtu. V praxi tak s kamarády můžete pouštět cokoli z již odemknuté nabídky a teoreticky chodit i ta samá místa stále dokola. Podotýkám, že výzvou jsou hlavně vyšší obtížnosti s vylevelovanými postavami a s nimi spojené speciální režimy a modifikátory, které vše dělají složitější a měly by se pravidelně měnit. Stačí to ale pro udržení hráčů na další dobu? Asi jen stěží…

Zdroj: Ubisoft Entertainment

Extraction celou naši herní trojici bavilo, asi jde o velké míry i o to, s kým vlastně hrajete, ale je to titul na pár týdnů, než se vám všechno odemkne a v tu chvíli znáte i veškerý obsah takřka nazpaměť. Abych byl objektivní, stále to znamená zábavu na dobu, jakou nemůže většina singleplayer her nabídnout ani náhodou. Na všechno v Extraction se i hezky kouká, engine a styl vychází z několikrát zmíněného Siege, ale především světelné efekty jsou znatelně vylepšení a atmosféra by se mnohdy dala krájet. Trošku víc si mohli tvůrci vyhrát se samotnými monstry, která nejsou zrovna dvakrát nápaditá a detailně zpracovaná a opět – skoro pořád dokola narážíte na ty samé nestvůry. Vysloveně hit se z Extraction patrně nestane, přesto dokáže partu kamarádů (najednou společně bohužel max. trojici) pobavit a až budoucí měsíce ukážou, jestli Ubisoft bude hru někam dále posouvat.

PS: Přečtěte si také náš průvodce pro začátečníky, který vás navede, jak se ve hře chovat.

Myšlenka a herní koncept vychází z minulých Rainbow Six, vše pouze přenesla do jiného prostředí s mimozemskými tvory.

Po vizuální stránce lehce rozpačité dojmy – prostředí a lokace včetně světel a stínů na hodně vysoké úrovni, naopak monstra i detailní zbraní by snesly větší péči.

Příběh pokulhává a jde o slabší část hry, navíc prakticky chybí společně s tím, že zde nenajdete žádnou ucelenou kampaň. A hlavní myšlenka (chcete-li zápletka) je ryzí klišé.

Akční záležitost, během které se občas i hororově vystrašíte, ale především si užijete kooperaci a taktický postup.

Povinností je kvalitní headset pro komunikaci a spolupráci, stejně tak naslouchání. Během pár hodin si zvyknete na všechny zvuky a hned poznáte třeba neobjevené hnízdo i čistě po zvuku.

Naprosto standardní a běžné jak pro Rainbow Six, tak jiné FPS. Na PS5 nechybí podpora DualSence, byť jsem ji přímo během hraní ani moc nevnímal. A to je možná vlastně plus.

V aktuální podobě dokáže zabavit na nižší desítky hodin, což není špatné. Někomu se ale může okoukat relativně dříve a pokud bych měl hrát sám, mám po hodině dost. Právě kooperace vše drží pohromadě.

• Spolupráce funguje skvěle a bude vás bavit
  • Taktický postup a různé možnosti dokončení úkolů
  • Postup, levelování a celá řada úkolů k plnění vás táhne stále dál
  • Pouze PvE, tedy bez střetů s jinými hráči
  • Ryze kooperační záležitost, hraní pouze v jednom není ono
  • Obsah a úkoly se po chvíli točí stále dokola
  • Prakticky bez příběhu a konkrétního cíle
8/ 10

Dojmy z nejnovějšího přírůstku série Rainbow Six: Extraction jsou lehce rozpačité. Malinko mi zde chybí větší rozmanitost a komplexnost, která by zajistila dlouhodobou životnost. Takto zde strávíte několik (desítek) hodin, během nichž se budete bavit, ale jen pokud máte k sobě jednoho nebo ideálně dva kamarády.