Planet Coaster: Console Edition – zábavné parky na PS4 i PS5 | Recenze

Planet Coaster: Console Edition – zábavné parky na PS4 i PS5

• 24. 11. 2020, 10:00

Vyrazili jsme na obou generacích konzolí do zábavních parků. Zvládli tvůrci stěžejní výzvu v podobě pohodlného ovládání?

Zástupců budovatelských strategií nemáme na PlayStationu mnoho. O to větším potěšením bylo oznámení Planet Coaster, titulu známého z PC, u něhož se vývojářské studio Frontier Developments rozhodlo pustit do konzolové edice. Moderní adaptace vycházející z legendárního RollerCoaster Tycoon již nyní vyšla ve verzích pro PS4 i PS5 a my jsme obě vyzkoušeli a máme pro vás verdikt.

Občas bývá součástí předělávání strategií na konzole i určité osekání herních možností, v tomto ohledu mám pro všechny virtuální stavitele dobrou zprávu. Ačkoli se mi tomu nechtělo ani věřit, hra opravdu nabízí vše, co bylo na PC, a tedy přináší naprosto komplexní zážitek se vším všudy. Princip a hlavní myšlenka je jasná – coby manažer dostáváte do své správy zábavní park a musíte se starat o jeho fungování, profitování a spokojenost jak návštěvníků, tak zaměstnanců.

Planet Coaster: Console Edition - Launch Trailer | PS4, PS5

Největší výzva při vývoji musela být ovládání. Co si budeme povídat, na budovatelské strategie je myš a klávesnice vždycky pohodlnější, ale studio Frontier si ode mě zaslouží velkou pochvalu. Pravda, některé úkony jsou lehce složitější a zvykání si trvalo déle, než bývá zvykem, ale pak zvládáte všechny běžné činnosti naprosto rychle a bez problémů. A to mnohdy musí být využívané různé zkratky, myšleno držet čtvereček a následně dalšími tlačítky či páčkami dělat další úkony. Popisovat systém do detailů nebudu, protože by to určitě znělo náročněji, než to ve skutečnosti je. Základní prvky se naučíte v úvodní dvojici tutoriálových misí kampaně, pak už je další působení na vás. Vzhledem k mé znalosti principů hry a obecně budovatelských titulů mi to nedělalo problém, nováčci by možná uvítali více tutoriálů, které však chybí. Z hlediska schématu a práce s ovladačem musím konstatovat, že na PS4 i na PS5 vše funguje totožně. Šance na nějaké speciální využití DualSense ovladače tak vývojáři nevyužili, ale chápu, že měli co dělat se schématem jako takovým. Navíc prvky jako haptická odezva nebo adaptativní páčky se hodí spíše do akčnějších her.

Zdroj: Frontier Developments

Okolo stavění a budování se tady točí úplně všechno. Základem se stala klasická kariéra, která obsahuje jednotlivé dílčí úrovně a obsah vám vystačí na dlouhé hodiny zábavy. Každý level má totiž navíc tři úrovně cílů, jejichž pokořením jste odměněni bronzovou, stříbrnou a zlatou hvězdou. Velmi se mi líbí, že každý level v kampani má svůj dílčí mini příběh, odlišné podmínky i cíle, a tak i když pořád stavíte dalo by se říct dokola zábavný park od píky, pokaždé vás hra směřuje někam trochu jinam. Obtížnost roste, vy objevujete stále nové a nové možnosti, vazby a po několika hodinách teprve poznáváte, jak do hloubky Planet Coaster zachází.

Návrh celého parku probíhá klasickým tycoonovským stylem – rozmisťujete jednotlivé atrakce, prodejní stránky, stavíte cestičky, zdobíte prostředí dekoracemi… A průběžně sledujete reakce návštěvníků a vývoj vašeho účtu co se týká financí. Takovou specialitkou je pak vlastní navrhování horských drah. Jednak můžete použít již hotové „sestavy“, nebo se pustit do všeho dílek po dílku. A vězte, že stavěním jedné pořádné horské dráhy vám bude trvat klidně několik hodin. Chce to detailně promýšlet, abyste dosáhli přiměřeného prožitku návštěvníků. Když to s intenzitou přeženete, nikdo na ni nepůjde a budou ji maximálně vystrašeně pozorovat zpovzdálí. Všechno jsem si to však užíval přesně jako za starých časů ve zmíněném RollerCoaster Tycoon, jehož je dnes recenzovaný titul právoplatný nástupce. Hra je to navíc bohatá i po obsahové stránce, desítky odlišných atrakcí a stovky předmětů, jejichž kombinací můžete tvořit skoro až umělecká díla.

Zdroj: Frontier Developments

Verze Planet Coaster: Console Edition pro PS4 i PS5 se tak z hlediska ovládání a prožitku neliší, rozdíly jsou ale patrné v dalších ohledech. A krásně je při srovnávání a hraní krátce po sobě vidět rozdíl v načítací době, na PlayStation 5 vidíte loadingovací obrazovku jen v řádu vteřin. Grafika v next-genu působí detailněji, textury jsou kvalitnější a hlavně se významně prodloužila dohledová vzdálenost a plynulost. Jednou z vlastností hry je naprosto svobodná kamera a pokud máte vybudovaný už větší park plný mnoha atrakcí i návštěvníků a rychle se pohybujete i zoomujete, na PS5 je vše naprosto plynulé.

Naprosto komplexní a neosekaná verze budovatelsko-manažerské strategie, v níž tvoříte a staráte se o chod zábavních parků.

Obě testované verze vypadají hezky, jde o stylovou kreslenou grafiku. Nadchne především mírou detailů a možností naprostého přiblížení. Zážitkem je i režim kamery z pohledu návštěvníka parku, takže si můžete vytvořenou horskou dráhu opravdu užít.

Dílčí příběhy jsou prezentované v každé úrovni kampaně, žádný ucelený nebo propracovaný příběh to každopádně není.

Bude chvíli trvat, než do hry proniknete. Abyste ji ovládnuli potřebujete kor hodně času. Zároveň při hraní také čas ubíhá neskutečně rychle, pořád je co dělat a pořád se něco děje.

Hezký a stylový hudební doprovod ještě více navozuje atmosféru parku a také klasických „retro“ tycoonovek.

Nejtěžší kapitolu tvůrci zvládnuli a popravdě, právě ovládání by mohlo celou zábavu naprosto zazdít. Nestalo se tak, i když si musíte zvykat a některé pokročilejší úkony jsou složitější, dá se vše zvládnout.

Dlouhá životnost je velkou předností hry, kromě celé řady misí v rámci kampaně pak můžete stavět gigantické parky v rámci sandboxu.

• Velmi komplexní budovatelská strategie, které nechybí nic z původní PC verze
  • Rozmanitá a bohatá nabídka misí v kampani
  • Zvládnuté schéma ovládání vzhledem k možnostem
  • Krásné grafické zpracování a neuvěřitelná plynulost, to vše i při úplném zoomu
  • Z hlediska ovládání tvůrci udělali, co mohli, přesto si musíte zvykat, některé úkony jsou krkolomné
  • Nevyužitý DualSense ovladač
  • Tutoriál se vztahuje jen na základ, pokročilejší věci nejsou vysvětleny
8/ 10

Převézt zrovna Planet Coaster do konzolové edice bylo pro tvůrce velkou výzvu, kterou se jim podařilo zvládnout. Ačkoli si musíte chvíli zvykat, ovládá se hra dobře, což je vzhledem k její komplexnosti až neuvěřitelné. PS5 verze vyniká kromě hezké a detailní grafiky i velkou plynulostí a rychlým loadingem.