Marvel’s Spider-Man: Miles Morales – recenze PS5 verze | Recenze

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales – recenze PS5 verze

• 23. 11. 2020, 10:00

Zahráli jsme si nového Spider-Mana na PlayStation 5. Jak se povedl jeden z nejočekávanějších launch titulů?

Od původního Spider-Mana uplynuly dva roky a stejně mohu osobně říct, že se stále řadí mezi nejlepší tituly jasně spojené s konzolí PlayStation 4, na kterou vyšel exkluzivně. Insomniac Games dokázalo obnovit slávu hernímu zpracování této značky a potěšili srdce nejednoho milovníka Marvelu. V rámci letošní červnové online konference Sony bylo odhaleno pokračování Miles Morales, načež se hodně spekulovalo o tom, jestli půjde jen o jakési menší rozšíření, nebo plnohodnotnou hru. Výsledek je někde mezi. S příchodem PlayStation 5 vydaný Miles Morales navazuje na konec původního Spider-Mana a ve své podstatě se nijak nezměnil hlavní herní koncept. Na následujících řádcích si řekneme, k jakému konkrétnímu osvěžení došlo a jaký na mě tento launch titul zanechal dojem v recenzované verzi na PS5.

Všechny materiály v této recenzi jsme pořídili na PlayStation 5.

Hlavní hrdina Peter Parker se vydává do ústraní a v tomto novém pokračování se objevuje jen na pár okamžiků. Jak jsme vás již dříve informovali, proměnil se co se týká vzhledu a jeho nová podoba mi úplně nesedla a nepůsobí konzistentně, a tak jsem ve finále byl rád, že rychle zmizel ze scény. Miles svoji roli Spider-Mana zvládá bravurně a příběh hlavní linie dokáže opět pohltit. Nebudu zde zmiňovat žádné konkrétní spoilery, ale pokud jste hráli originál, tak dobře víte, co se mu tam přihodilo. Osud událostí vám v případě zájmu na úvod zopakuje kraťoučká filmová sekvence a pak už se můžete vydat zachraňovat svět.

Miles Morales na mě od prvních okamžiků působil hodně podobně jako původní hra, ale vlastně mu to nemám v úmyslu nijak vyčítat. Virtuální New York k němu patří a opět se budete prohánět jeho ulicemi s grácií. Tvůrci navíc všechno dokázali ještě o stupínek vypilovat přidáním nových prvků, které na jádru nemění nic, přesto hratelnost oživily. Už samotné zpracování dobře známého města působí svěžím dojem, možná hlavně díky jeho zahalení do vánoční a zimní atmosféry. Navíc Miles coby mladý Spider-Man je při skocích ještě ladnější. Celé město je tradičně plné doprovodných vedlejších úkolů a činností. Mimochodem tento Spider junior jde s dobou a díky technicky zdatnému kamarádovi spustili pro místní obyvatele i mobilní aplikaci, skrz kterou mohou obyvatelé žádat pavoučího muže o pomoc. Za mě trošku extrém a možná snaha být až moc cool, ale pro předávání určitého typu vedlejších úkolů a činností asi budiž.

Hodně zvědavý jsem byl na systém soubojů, do něhož pronikly dvě nové a zásadní dovednosti. A platí to samé, co jsem říkal v minulém odstavci o dojmu ze samotného města – hra si zachovává svůj styl. Milesovy schopnosti se od Petera Parkera liší hlavně v podobě Venomu. Tato unikátní hrdinská síla využívá elektrickou energii, jež se promítá a zapojuje jak do soubojů, tak mnoha úkolů a možností pro řešení nastalých situací. Chvílemi jsem si připadal jako v inFamous, ale stále jste ve Spider-Manovi a prvky jako venomúder či venomráčení mi sice takto v českých překladech zněly trošku krkolomně, naštěstí jejich použití je krásně intuitivní, efektivní z hlediska útočné síly a v neposlední řadě i oku lahodící. Komba, do nichž zapojíte navíc právě své Venom dovednosti, jsou naprosto úžasná.

Elektrické výboje způsobí hodně velkou paseku a né vždycky je takový postup optimální. Tím už se dostáváme k novému prvku, o kterém se musím přiznat, že jsem měl určité pochybnosti. Zkrátím to – neviditelnost mi do Spider-Mana úplně neseděla. Vývojáři ovšem znovu dokázali svoji zdatnost a zkušenosti a zvládli ji do hry bravurně zapracovat. Hlavně díky ní se otevřely nové možnosti tichého postupu. Takzvaně ve stealthu si užijete mnohem více času, používání neviditelnosti je značně omezené, skoro až okrajové, přitom v některých situacích život zachraňující. Otevřely se tím úplně nové možnosti. Zároveň v řadě případů (z velké části u vedlejších úkolů) máte volnost v řešení. Musím však podotknout, že tichý postup zde bývá mnohem snazší i zábavnější.

Hru si digitálně kupujete vždy PS4 i PS5 verzi dohromady. Základní edice vychází na 1 599 Kč, ale rozhodně doporučujeme Ultimate Edition. Jejím obsahem je totiž samostatně neprodávaný původní Spider-Man pro PS5 remasterovaný do moderní podoby.

Nová generace konzolí s sebou vždy přináší velká očekávání co se týká grafického posunu. Graficky Miles Morales úplně nezaostává ani na PlayStation 4, ovšem na pětce je zážitek mnohem lepší. Kromě rychlého loadingu jsou to především všechny efekty, které působí na PS5 famózně, stejně jako míra detailů na každém kroku. Zapojení elektrické energie do hratelnosti hodnotím jako naprosto optimální právě pro to, že otevřelo nové možnosti vizuálnímu podání. Samotný New York v této hře bych jednoznačně označil jako nejhezčí zpracování otevřeného světa vůbec. Ačkoli někteří hráči kritizovali po oznámení Miles Morales zasazení do vlastně stejného prostředí, v praxi a po vlastních zkušenostech mohu říct, že opak je pravdou. Veškeré prostředí bylo hodně vyladěno a naprosto krásně působí zahalení do sněhu. O poletování sněhových vloček a jejich zachytávání na oblečení nemluvě. Někdo si na první pohled ani neuvědomí další aspekt, který může zapadnout kvůli své přirozenosti, ale New York je o poznání živější než dříve.

Ulice jsou plnější a všechno působí takovým tím správným městským životem. Velká změna na PlayStation 5 přichází s novým ovladačem DualSense. Jak si s jeho využitím dokázali tvůrci pohrát v případě Spider-Mana? Zde bych možná čekal trošku více, především vzhledem k tomu, že jde o PS-exkluzivní titul. Jistě, adaptativní spouště zde mají svoje místo a uplatnění – při pohybování a přeskakování po městě dostává zpětnou vazbu při vystřelování pavučin, ale to je skoro všechno. Jak hodně jsem z nového ovladače nadšený třeba při hraní Call of Duty: Black Ops Cold War nebo při závodění ve WRC9 na PS5, tak zde vidím nevyužitý potenciál. Nic to nemění na kvalitách hry a pochopitelně všichni vývojáři se s novými možnostmi musí teprve sžívat, ale je to stejně trošku škoda, že vlajková loď PlayStation nepřináší jeho ukázku v praxi.

Jaden - "I’m Ready" - Official Music Video (From Marvel's Spider-Man: Miles Morales Game Soundtrack)

Spider-Man: Miles Morales nepřichází s žádnou převratnou změnou a nejde o tak velký „wow efekt“ jako způsobila původní hra. Dobře však využil potenciálu a skvěle odpovídá tomu, jak bych si představoval evoluci v období příchodu nové generace konzolí. Zároveň už se hodně těším, co dalšího si Insomniac Games s touto sérií připraví.

Herně i svým stylem Miles Morales naprosto odpovídá původnímu PS4 Spider-Manovi. Zároveň ho však dále rozvíjí a posouvá na vyšší úroveň.

Jednoduše nádhera, kam se jen podíváte. Krásná ukázka možností nové generace konzolí hodná launch titulu.

Přestože se změnil hlavní hrdina, jeho příběh vycházející z událostí v původní hře dokáže nadchnout. Pozitivnímu dojmu přidávají i všechny vedlejší postavy, úkoly a činnosti.

Hratelnost se nese opět v akčním duchu, díky odlišným schopnostem se staly souboje ještě působivější a větší. V kontrastu s tím jsou tiché stealth mise a pasáže, taktéž významně vylepšené. A hodně času vás prostě jen baví poletovat si jako Spider-Man po krásně zpracovaném New Yorku.

Jeden z nejlepších herních soundtracků, který by mohl zapadnout v rámci ovlivnění všech smyslů při hraní. Včele s titulním songem Jaden- I'm Ready, který si můžete pustit na videu výše. Hudba dělá hodně a právě jí vděčíme za celkový skvělý dojem ze hry. Mimochodem celý oficiální soundtrack je k dispozici na Spotify, doporučujeme!

Komba jsou díky Venomu ještě o něco složitější než minule, ale zvyknete si rychle. Stejně tak používání pavoučích sítí při pohybování městem zvládnete s úžasnou lehkostí. Škoda, že tvůrci jen minimálně využili možnosti nového ovladače na PS5, na rozdíl od jiných launch titulů.

Svým rozsahem je Miles Morales výrazně kratší než původní Spider-Man, čemuž odpovídá i nižší cenová hladina. Základní příběh s pár věcmi okolo mi zabral 8 hodin, následné dodělání všech vedlejších úkolů cca. 4 hodiny. A pak hurá do New Game+.

• Miles zvládnul roli hlavního hrdiny a nabízí zajímavý příběh
  • Nádherné audiovizuální zpracování a ukázka výkonu PS5
  • Famózní souboje okořeněné novými prvky
  • Zasněžený New York s vánoční atmosférou
  • Propracovanější stealth postup
  • Soundtrack
  • Řada prvků a konceptů jen převzatá z originálního Spider-Mana
  • Nové zpracování Petera Parkera, který naštěstí v této hře moc není vidět
  • Slabé využití možností DualSense ovladače
9/ 10

Důstojné pokračování, které staví na konceptech původní hry a zároveň dokázalo i tak přinést nové prvky hratelnosti. Pokud vás bavil originální Spider-Man, Miles Morales je sázka na jistotu a potvrzuje se, že na fungujícím koncceptu je lepší nedělat velké změny. V neposlední řadě hra názorně demonstruje technické možnosti PS5 a stala se důstojným launch titulem.