Marvel’s Iron Man VR – létání a souboje ve virtuální realitě | Recenze

Marvel’s Iron Man VR – létání a souboje ve virtuální realitě

• 2. 7. 2020, 14:01

Nasazujeme virtuální realitu PlayStation a se ocitáme v kůži Tonyho Starka. Jak jsme si užili očekávanou hru na marvelovského hrdinu?

V rámci PSVR prozatím sklidily největší úspěch menší a nové herní značky. Naopak například zpracování Spider-Mana od Marvelu na VR zdaleka nesplnilo očekávání. Jak už to tak bývá, tvůrci Iron Man VR lákali na úplně novou úroveň zážitku z virtuální reality. Povedlo se jim to?

Staří známí

Celou hru jste v kůži Tonyho Starka, šéfa Stark Industries. Zápletka není kdovíjak složitá, ale příběh hezky podtrhuje celkovou atmosféru hry. Podíváte se postupně do různých částí světa, zavítáte do Starkova sídla v Malibu, ústředí Stark Industries a sekundovat vám budou v boji s hlavním záporákem především holografická umělá inteligence Friday a Gunsmith. Na scénu se dostává i Pepper nebo Nick Fury. Občas padnou vtipné hlášky, někdy máte možnost vybírat odpovědi v rámci konverzací, ale na příběhu určitě Iron Man VR nestaví, ten pouze stmeluje dohromady celkový prožitek ze hry.

VR zážitek se vším všudy

Hned první okamžiky ve hře dávají jasně najevo celkový styl a propracovanost s jakou Iron Man VR přichází. Ostatně pokud jste hráli demo, je v něm právě tutoriál společně s jednou misí k dispozici na vyzkoušení. Trošku jsem měl obavy, jestli nám zde tvůrci neukázali pouze to nejlepší a další části už budou na jedno brdo. Obavy se naštěstí nepotvrdily a hra se neustále proměňuje, každá mise je koncipovaná trošku jinak a dočkáte se i různých nečekaných lokací a situací. Jak se zlepšujete v dovednostech, začínáte si to více a více užívat. Tvůrci ze studia Camouflaj sem evidentně chtěli opravdu zakomponovat co nejvíc a ukázat na hře všechny možnosti PSVR. Pro mě osobně byly asi největším překvapením hororové pasáže odehrávající se v interiérech. Ty jsou jen relativně okrajovou a doplňkovou záležitostí, ale i v nich odvedli vývojáři slušnou práci, byť musím přiznat, že mě Iron Man VR bavil více při okamžicích „ve vzduchu“. V rámci spojování příběhu a jednotlivých misí kampaně se ocitáte v Tonyho sídle, kde si můžete vyzkoušet extra činnosti s virtuální realitou. Ruce neustále vidíte přímo ve hře a řada předmětů nabízí interakci– třeba si můžete zaházet míčem na koš, vzít do ruky tablet a prolistovat si na něm zprávy nebo sníst ovoce ležící v misce na stole. Jsou to všechno relativní maličkosti a drobnosti, setkáváte se s nimi každou chvíli a dohromady umocňují příjemný zážitek ze hry. Podobný efekt má samotný oblek Iron Mana, kdy všechny důležité HUD prvky jsou zapracované přímo do head-up displeji v helmě obleku.

Marvel’s Iron Man VR – Launch Trailer | PS VR

Hlavní a stěžejní prvky celé hratelnosti jsou dva – létání a akční souboje, jak jinak než v obleku Iron Mana. Pochopitelně mnohdy se oba prvky prolínají dohromady a vzniká ze hry opravdu nabušený mix, ve kterém si ani chvilku neoddychnete. Osobně jsem byl unešený z celého zážitku hned co jsem se poprvé odlepil ze země. Tvůrci ovládání zvládnuli bravurně, a hlavně díky tomu celá hra působí uvěřitelně a virtuální realita je s ovladači PS Move v rukách úplně jiná, než jste zvyklí u jiných titulů s pouhým DualShockem. Abyste vzlétli, natáhnete ruce lehce za sebe, stisknete zadní páčky, čímž aktivujete trysky na svém obleku… naprosto jednoduché a přitom v praxi tak funkční a působivé. V podobném stylu jsou zpracované i souboje, kdy naopak rukama míříte a pálíte předním tlačítkem ovladače – samozřejmě každou rukou zvlášť, navíc v každé můžete mít aktivovanou jinou zbraň. Logicky právě mezi tryskami a útokem musíte pohotově balancovat, a tak jste při hraní v neustálém pohybu. Na celý systém ovládání si přirozeně zvyknete v úvodních částech. Abyste však v kůži Iron Mana zazářili, chce to perfektivní dovednosti a hra dokáže i potrápit – především na vyšší obtížnost a pokud cílíte na maximální bodové zisky ve všech misích.

K opakovanému hraní a dosahování lepších výsledků jste motivováni, protože za to získáváte body potřebné na vylepšování postavy. V tomto směru nejde mluvit o žádném komplexním RPG systému, ale kupování upgradů a nových featurek pro váš oblek oživuje hratelnost a vždycky jsem se těšil, až nový typ zbraně ozkouším na vlastní kůži. V rámci možností a prvků soubojů jsou zde i fyzické údery „pěstí“ Rocket Punch – ať už přímo do nepřítele nebo z výšky v podobě tvrdého a zničujícího dopadu na zem. Abyste provedli ránu, musíte se opět fyzicky přičinit a skutečně rukou udeřit. Krásné a efektní, navíc musí být zajímavé a vtipné někoho sledovat při kombinaci všech těchto úkonů během hraní. Hlavně si dejte pozor, abyste měli okolo sebe volný prostor, jinak by hrozilo, že bude destrukce probíhat i ve vašem obýváku.

Nezapomínejte hojně využívat Rocket Punch (úder pěstí), hra je na tuto schopnost do velké míry navržena a můžete díky ní efektivně skoncovat s protivníkem a zároveň se rychle přesunout.

Něco za něco

Už jsme rozebírali ovládání, které zde probíhá pomocí PS Move ovladačů. Právě díky nim se do hry neustále snímají přesné pohyby vašich rukou. Umocňuje to prožitek, ale zároveň to dalo vývojářům možnost vše udělat skutečně věrohodně. Naštěstí se příležitosti chopili za pačesy a z výsledku jsem nadšený. Občas je tedy Iron Man VR taková řežba, že se mi při soubojích až zamotala hlava a ztrácel jsem se lehce v prostoru, ale to k tomu patří a prohlubuje dojem, že jste skutečně součástí a pohybujete se ve virtuální realitě.

PS Move ovladače velká část majitelů VR nemá, bohužel jsou zároveň dost nedostatkovým zbožím. Iron Man VR vychází i v setu přímo s ovladači, i když většina prodejců už také hlásí vyprodáno a samostatně je v nabídce aktuálně nemají. Bez nich však hru ani nespustíte.

Zatím jsem především chválil – a to zaslouženě – ale jednu výtku na závěr mám. Mezi jednotlivými misemi a mnohdy dokonce i v jejich průběhu strávíte takového času u nahrávacích obrazovek, že jsem si v duchu pořád jen přemítal vyjádření mnoha zástupců herního odvětví o PlayStation 5, které by tomuto mělo udělat přítrž. Už aby to bylo! Dlouhé načítací časy v mnoha hrách neřeším, ale zde je to opravdu extrém a výrazně se tříští celý prožitek. I z hlediska grafického zpracování se hra drží spíše u země, aby ji PSVR utáhlo. Iron Man VR nevypadá na poměry virtuální reality vůbec zle, naopak i v tomto hledu se řadí mezi to nejlepší. Jen jsem byl trošku překvapený poněkud nestálou úrovní a kvalitou zpracování lokací. Některá místa se mi vysloveně líbila, jiná jsou spíše jen složené z obyčejných kvádrů s nepříliš kvalitními texturami. Ve finále jsou to ale všechno marginální výtky, které nemění nic na faktu, že jde o jeden z nejlepších PSVR titulů, který by měl zkusit každý majitel VR setu.

V kůži Tonyho Starka aka Iron Mana si užijete ve virtuální realitě působivé souboje a především famózní létání.

Po vizuální stránce není hra dokonalá, i když rozumíme tomu, že běží na hranicích výkonnostních limitů hardwaru. Nezaznamenal jsem jediný problém s plynulostí, recenzováno na PS4 Pro + PSVR v2.

Oficiální marvelovská hra přináší známá místa i postavy. V kůži Tonyho Starka vyčišťujeme svět od špatností a jdeme po krku hlavní záporačce hry – Ghost.

Létání přináší působivý zážitek, souboje mají skvělý náboj a výsledkem je, že vás hra dokáže vtáhnout do virtuální reality a opravdu si připadáte jako Iron Man.

Zvukový doprovod je zde hodně důležitý a pro nejlepší prožitek určitě doporučujeme hraní se stereo sluchátky.

PS Move ovladače jsou tím, co zajišťuje ten pravý a komplexní zážitek z virtuální reality. Ovládání je naprosto přirozené a efektivní zároveň, navíc vás nutí k pohybu, takže se vám možná i čelo orosí.

Příběh čítá 12 misí v kampani, což vám vystačí na cirka 8 hodin. K tomu připočtěte vedlejší mise zaměřené čistě na létání nebo naopak souboje a vysokou míru znovuhratelnosti.

• Skvělý prožitek, v němž vás virtuální realita pohltí
  • Létat v kůži Iron Mana je působivé
  • Jednoduchý, ale účinný systém soubojů
  • Komplexní propracovanost hratelnosti jako v běžných „velkých“ hrách pro PS4
  • Snadné proniknout, těžké ovládnout
  • Opravdu dlouhé načítací časy, někdy i v průběhu misí
  • Některé lokace poněkud chudší a odfláknutější než jiné
  • Cena, pokud již nevlastníte dva PS Move ovladače
9/ 10

Marvel’s Iron Man VR přináší nejen komplexní zážitek ze všech aspektů a možností PSVR, ale zároveň se i skvěle hraje. Konečně máme kvalitní titul s licencí Marvelu pro virtuální realitu, který se svým obsahem i zábavností podobá klasickým velkým hrám. Pro někoho to znamená nutnost koupě PS Move ovladačů, ale právě ty zajišťují, že nehrajete za Iron Mana, ale vy jste Iron Man.

• Skvělé využití PSVR