Mafia: Definitive Edition - návrat starého v novém | Recenze

Mafia: Definitive Edition - návrat starého v novém

• 30. 9. 2020, 17:50

Konečně jsme měli možnost vydat se znovu do města Lost Heaven a podívat se, jak si jdou tamní zločinecké gangy po krku. Bude to ale návrat povedený?

Již od doby, co se objevila informace, že se připravuje remaster legendární Mafie, se jednalo na jednu stranu o velmi očekávaný titul, ale na druhou stranu to sebou neslo i trochu kontroverze. Řadě hráčů samozřejmě vadilo, že se sahá na jejich modlu, že do toho není zapojen původní duchovní otec Dan Vávra a vůbec hledali, co by se mohlo hře vytknout dávno předtím, než si ji vůbec mohli vyzkoušet. Nyní jsme se konečně do města Lost Heaven mohli vrátit a na vlastní kůži si vyzkoušet, jaké stopy na hře zanechal čas a hlavně ruka restaurátora.

Mafia: Definitive Edition | "When All is Not What it Seems" Launch Trailer s CZ titulky | PS4

Příběh hry sleduje obyčejného taxikáře Tommyho Angela, který se úplnou náhodou připlete do cesty zločinecké rodině Saliery. Sama náhoda tomu chtěla, že Tommymu se zcela převrátí život a svou drožku vymění za chladnou zbraň a začne svoji cestu na poli zločince. Postupně se vypracovává na předního člena rodiny, provádí veškeré špinavé činností a topí se v penězích i přízni hlavního dona. Později ale zjistí, že ne všechno je zlaté tak, jak se třpytí a všudypřítomná smrt a nebezpečí se mu přejí. Navíc jeho přízeň u rodiny lehce opadne a hlavní hrdina se stává nepohodlným. Celý příběh vlastně sledujeme jako vyprávění, ve kterém Tommy hovoří s detektivem, kterému plánuje pomoci proti zmíněnému klanu.

Hlavní kostra příběhu i posloupnost jednotlivých misí odpovídá originální hře, jen občas narazíme na drobné odlišnosti dané aktualizací a modernizací celého příběhu a náplni vašich úkolů. Změny spočívají především v úpravě charakteru některých postav a snahu tlačit na emoce již během hry tak, aby finále vyznělo možná trochu výrazněji. Hlavní hrdina Tommy, i jeho dva parťáci Sam a Paulie, se daleko více během misí, a především během renderovaných cutscén, projevují se svými dojmy a je cítit, že zkrátka vše není ideální a život mafiána může na každém zanechat určité šrámy. Rozhodně to není bezstarostná trojka přátel na výletě do přírody, čemuž pak odpovídá i poměrně emotivní finále. I v rámci úplného konce došlo k určitým změnám, ale ty tu samozřejmě nebudeme rozebírat, abychom si nezkazili příběh. Každopádně se nedá úplně jasně říct, zda je to změna k lepšímu nebo horšímu, to bude asi na každém, jak mu to sedne.

Pokud bychom se podívali trochu podrobněji na náplň hry, která se skrývá za příběhem, i tady se najde dost změn. Řada misí je více akční, než byly jejich předlohy a také počet mrtvých, které během hry vytvoříte, se počítá na mnohem vyšší čísla. S tím se ale pojí také to, že pokud nejste naprostý herní profík, budete trochu více umírat. Tommymu se sice regeneruje zdraví, ale jen asi do pětiny jeho „životní čáry“ a zbytek musíte plnit lékárničkami, kterých není moc, ale často jsou na místech, kde je skutečně nejvíce potřebujete. Pokud vám už teče do bot opravdu hodně, je tu možnost změnit si nastavení obtížnosti. Pro většinu hráčů bude ideální asi ta střední, ale pokud chcete zážitek, jako v původní hře, je tu nastavení klasická obtížnost. Ta je ale občas hodně frustrující a některé pasáže vyžadují naprosto precizní řízení a střelbu. Ostatně i na střední obtížnost jsem měl občas co dělat a třeba místa jako kostel, hotel nebo sestřelení letadla jsem opakoval snad víc než desetkrát.

Není asi více ikonická mise z původní Mafie, jako je legendární závod, u kterého hráči rozbíjeli ovladače a klávesnice. Závod tu samozřejmě zůstal, ale i ten se dočkal řady úprav. Předně je tu více času na přípravu na závod a hra je v tomto směru trochu „hodnější“, ale i samotný závod je o něco jednodušší. Vozidla totiž obecně drží lépe na silnici a jejich ovládání je čitelnější. Je to sice asi odklon od realističnosti, protože těžko měla vozidla v dané době ESP a podobné asistenty, ale pro herní zážitek je to spíše dobře. Neberte to ale tak, že závod dáte bez problému. Mě se to podařilo asi na třetí pokus, ale s hodně odřenýma ušima a notnou dávkou štěstí. Každopádně radost z výhry byla velká.

Zdroj: 2K Games

Když už jsme u těch vozidel. Ve městě jich najdeme opět velmi slušné množství a remasterované modely původních dopravních prostředků vypadají hodně dobře. V rámci modernizace se po městě objevují i motorky a můžete na nich volně jezdit, i když jejich ovládání je trochu „akční“. Modernizací prošlo celé město, a i tady je třeba Hangar 13 pochválit. Engine z Mafie III dělá, co může a při projíždění ulicemi je radost se dívat na živoucí město, kde je skutečně provoz, lidé se pohybují po ulicích a neustále se něco děje. Hra tak vypadá hodně realisticky. Samozřejmě engine nedosahuje absolutních top kvalit dnešní doby, ale zkrátka se na něj dobře dívá a rozhodně neurazí. Problém byl občas jen s doskakujícími texturami při rychlejší jízdě a jednou se mi stalo, že se vůbec nespustila animace na začátku mise a byly slyšet jen zvuky.

Tím, jak je celé město krásné, je ale trochu škoda, že ho autoři nevyužili více. Je jasné, že v originální hře na to nebyly prostředky nebo technické možnosti, ale dnes by se vyloženě nabízelo ho trochu po vzoru GTA vyladit a nabídnout tu jiné aktivity. Z těch vlastně můžete jen sbírat sběratelské kartičky a knížky. Oproti původní hře zmizela i možnost doručovat auta do servisu, respektive je trochu upozaděna a pokud ji nehledáte, ani to nezjistíte. Úplně zmizela i extrémní jízda. Do města můžete vyjet jedině v režimu volné jízdy, ale vyjma sbírání pár aut a několika sběratelských předmětů, tam vlastně není, co dělat a to je trochu škoda a nevyužití potenciálu.

Zdroj: 2K Games

Jedna z hlavních deviz původní hry byl její kompletní český dabing. Ten se samozřejmě vrací i v remasteru a to s řadou původního obsazení v čele s Markem Vašutem a Petrem Rychlým. Dabing je čistou fandovskou radostí, i když nějaké vady by se na něm našly. Občas hladiny hlasu naprosto neodpovídají tomu, co se kolem děje a díky tomu to vypadá, jak kdyby se u čtení scénáře někteří dabéři nudili a jindy naopak vyjeknou, jako by je na nože bral. Celkově se ale jedná o velmi povedený dabing a stejně jako originál, nejde pro sprosté slovo daleko. Je trochu škoda, že nebyl nadabován i moderátor v rádiu, který komentuje dění za oceánem, kde se blíží válka a občas komentuje i vaše činy v rámci města. Komu čeština nevoní, může si samozřejmě zapnout originální anglický a k tomu české titulky. U těch jsem ale párkrát narazil na situace, že postavy mluvily, ale titulky zmizely a objevily se třeba až po několika větách.

Původní hra vyšla 29. srpna 2002 pro Windows, PlayStation 2 a Xbox. Za jejím vývojem stáli Illusion Softworks a za duchovního otce se považuje Dan Vávra. Ten poté pracoval také na druhém díle, ale již ho nedokončil.

Na závěr musím přiznat, že jsem se po prvních videích a informacích remaku v podstatě i bál. Ne že by původní Mafie byla mojí srdcovou hrou, kterou mám dohranou stokrát dokola, ale i tak jsem nechtěl být přítomen tomu, kdy někdo naši herní ikonu totálně zmrší. To se naštěstí nestalo a je třeba uznat, že Hangar 13 se své práce zhostil velmi dobře. Chyby by se našly, to se nedá popřít, ale naštěstí je jich daleko méně než kladů, které se dají najít. Pokud si tedy chcete zopakovat příběh zločinu v Lost Heaven, nebo jste původní hru nikdy nehráli, klidně si remaster kupte, litovat určitě nebudete.

Remaster samozřejmě pokračuje v tom, co započala původní hra. Vzít všechno zajímavé z gangsterských filmů a spojit to do zajímavé hry.

Mafia DE využívá upravený engine z Mafie III a vypadá velmi dobře. Občas některé textury nebo modely by vyžadovaly více péče, ale celkově je vše v pořádku.

Příběh hlavního hrdiny, taxikáře Tommyho, obsahuje vše, co si můžeme přát. Vzestup, pád, lásku, bohatství, chudobu i dramatické finále. Remaster některé věci upravuje a často k lepšímu, ale nemusí to sednout každému.

Remastere je více akční než původní hra a také budete častěji umírat. Ze hry se stala trochu více střílečka, ale dnešní doba si to asi žádá.

Soundrack funguje přesně tak, jak by měl a je jen škoda, že původní hudební motivy jednotlivých čtvrtí nahradila dvě rádia, která jsou navíc jen v angličtině.

Oproti originálu se snáze ovládají vozidla, ale v přestřelkách stále budete mít co dělat, abyste se správně trefili.

Stejně jako původní hra obsahuje Mafia DE dvacet misí a jejich dohrání vám zabere kolem 12 hodin. Záleží, jak vám to půjde.

• povedený remaster
  • živé město
  • krásná grafika
  • přístupnější chování vozidel
  • změny ve scénáři
  • český dabing
  • změny ve scénáři
  • nevyužité město
  • drobné technické chyby
8/ 10

Velmi povedený remaster, který původní hře určitě nedělá ostudu a naopak ji dává šanci, že přitáhne spoustu dalších hráčů, kteří o ní třeba nikdy neslyšeli. Rozhodně doporučujeme vyzkoušet a pokud vám náhodou nesedne, vždycky se můžete vrátit do původního města Lost Heaven.

• povedený remaster
  • slušná grafika
  • český dabing