Hogwarts Legacy - konečně pořádná hra ze světa Harry Pottera | Recenze

Hogwarts Legacy - konečně pořádná hra ze světa Harry Pottera

• 23. 2. 2023, 14:44

Po několika odkladech je výprava do Bradavic konečně tady. Bude ale stát za to?

Na pořádnou hru ze světa Harryho Pottera čekáme prakticky věčnost, a i Hogwarts Legacy nemělo snadnou cestu. Ne, že by se hra nějak nedařila, i když odklady tu také byly, ale některé výroky autorky knižních předloh málem způsobily, že tahle hra skoro nevyšla, byť se autoři samozřejmě od všeho distancovali. Vše se nakonec povedlo a my se můžeme vydat do kouzelného světa Bradavic a blízkého okolí, které vychází více jak čtvrt století poté, co vyšla první kniha o nadaném kouzelníkovi Harrym. Hned na začátek připomeňme, že na PlayStation hra vychází zatím jen pro "pětku". Verze pro starší generaci bude až v dubnu.

Zdroj: Warner Bros. Interactive

Pokud čekáte, že se ve školních zdech budete potkávat s nižními a filmovými postavami, rovnou vás zklameme, protože hra se odehrává o pěkných pár let dříve, než knižní události a do školy nastupujete jako zcela nový student nebo studentka. Postavu si můžete sami vytvořit v poměrně širokém editoru a vtisknout jí své nejlepší preference. Poté už následují první události ve hře a cesta do školy, která nedopadne úplně dobře, ale díky tomu se dozvíte, že jste poměrně nadaný kouzelník, který dokáže sledovat stopy prastaré magie a který nastupuje do pátého ročníku školy. Tam se zdárně dostanete a může začít kolotoč studia, prozkoumávání a také bojování.

Hogwarts Legacy - Official Launch Trailer 4K

Jak začnete postupně pronikat do školních lavic, budete plnit různé úkoly, které vás provedou lokacemi, naučí vás základy bojování a kouzlení, a samozřejmě budete muset navštěvovat školní předměty. Ty jsou naštěstí zpracovány citlivě, takže nemusíte 45 minut zírat na tabuli, ale zpravidla si vyzkoušíte nějaké lehké cvičení, učitel vás pochválí a nové kouzlo je v repertoáru. Pak už nezbývá nic než si ho vyzkoušet naostro. Jednoduché a efektivní.

V průběhu studia se samozřejmě seznámíte s celou řadou postav ať už jde o učitele nebo studenty, kteří společně s vámi v Bradavicích studují. S některými si můžete vytvořit také vztah tím, že pro ně budete plnit různé úkoly, hledat pro ně předměty a vůbec s nimi spolupracovat. To, s kým se potkáte (případně koho dříve) ovlivňuje jak volba vaší postavy, tak to, do které se dostanete koleje. Ale na samotný vývoj hry to nemá nijak zásadní vliv, jde spíše o dobrý pocit. Od postav, se kterými se seznámíte, postupně budete dostávat úkoly, které vás provedou pro škole samotné, podíváme se samozřejmě do Prasinek a také do trochu vzdálenějšího okolí hradu. Některé úkoly jsou zajímavé a je z nich vyloženě cítit čarodějný duch, ale také je tu celá řada (především vedlejších) výplňových, které jsou zoufalé nenápadité, tuctové a často se opakují.

Prozkoumávání je fajn, přinese vám suroviny a nové schopnosti, ale k čemu by byly, kdyby nebyl nějaký ten soupeř, kterému se postavit. V Hogwarts Legacy je to goblin Ranrok, který sice vzrůstem za Voldemortem hodně zaostává, ale schopnostmi a povahou si s ním nezadá. Ten chystá společně s legií temných čarodějů povstání skřetů a na vás bude, abyste mu to překazili. Nečekejte samozřejmě žádné osudové a epické příběhy, ale do atmosféry hry to zapadá velmi dobře.

Ostatně atmosféra je to hlavní, co hra nabízí. Samotné Bradavice vypadají skvěle, přesně jak je známe z filmů, chodby jsou plné studentů, kteří vykonávají různé činnosti, všude poletují lejstra, košťata uklízí chodby, živé obrazy na stěnách se pohybují a podobně. Zkrátka z každé chodby dýchá kouzelnická atmosféra, jakou jsme přesně od hry čekali. A jakmile se naučíte ovládat létající koště, budete se moci vydat vysoko do mraků a prolétnout se do sytosti nad rozsáhlou mapou. Pohybovat se po mapě jde i pomocí soustavy teleportačních plamenů, takže není nutné ztrácet čas neustálým pobíháním.

Hogwarts Legacy - Official Cinematic Trailer 4K

Jak budete postupovat příběhem, hra vám bude přidávat další a další možnosti, ve kterých se můžete vyřádit. Můžete si pěstovat vlastní suroviny, sbírat je po světě a vařit z nich lektvary. Ostatně lektvar na léčení budete potřebovat hodně často, a tak to bude vaše nejčastější vaření. To není nic složitého, ale autoři tam přidali jednu naprosto otravnou mechaniku, která absolutně nedává smysl. Každý lektvar se totiž vaší po nějaký čas, který nemůžete nijak zkrátit a jen čekáte sledujíc odpočet. Lektvar léčení třeba trvá 15 sekund ale pokud si vezmete, že jich potřebujete uvařit deset, už to dává pěkných pár minut. Tohle patří do free to play her, ale ne sem. Samostatnou kapitolou je komnata nejvyšší potřeby, kterou také známe z předloh. Tu si můžete vyzdobit a vybavit podle svých preferencí a umožní vám například vařit lektvary, trénovat kouzla a spoustu dalších užitečných činností.

Zdroj: Warner Bros. Interactive

Ještě jsme se nezmínili o soubojích, které jsou hodně zábavné a umožňují vám kombinovat spoustu kouzel a jejich efektů dohromady. Můžete třeba nepřítele vyzvednout do vzduchu, vyrazit mu hůlku z ruky a pro jistotu ještě zapálit. Fantazii se meze nekladou a když máte pro své krytí také speciální kouzlo a možnost úskoku, jsou všechny střety pěkně akční. Své schopnosti navíc postupně zlepšujete podle zvolených talentů z několika stromů a výběrem vhodného oblečení s nejlepšími vlastnostmi. Zkrátka na pozadí je to stále klasické zjednodušené RPG.

Po technické stránce se nedá říct, že by se jednalo o absolutně nejlepší hru, co se na PlayStationu najde, ale i tak vypadá skvěle, modely postav a celého světa jsou velmi dobré a nebýt některých prkenných pohybů především v rozhovorech, asi by vás nerušilo nic. Klasicky si můžete zvolit, zda chcete, aby hra preferovala co nejvyšší snímky za vteřinu, nebo co nejlepší grafiku, ale i při preferenci FPS se občas stalo, že hra nepříjemně pocukávala. Pro majitele odpovídajících displejů je tu také možnost využití 120 FPS.

Zdroj: Warner Bros. Interactive

Celkově by se našlo ještě několik drobností, které by se daly kritizovat jako jsou třeba méně přehledná menu, občas nekonečné animace nebo trochu nešťastně řešená mapa, ale nejsou to prvky natolik nepříjemné, že by dokázaly narušit atmosféru, která ze hry sálá. Pokud jste fanoušky Harry Pottera nebo vás zkrátka kouzlení stále láká, rozhodně hru vyzkoušejte, protože se opravdu povedla a pokud budete chtít vysbírat všechno, co vám hra nabízí a splnit všechny Merlinovy výzvy, můžete ve hře utopit klidně vyšší desítky hodin.

Harry Potter se dočkal několika her staršího data, podíval se do světa LEGO, ale tohle je první plnohodnotná hra, která přináší atmosféru celého díla přímo na monitory a televize.

Nejedná se sice o to nejlepší, co v dnešní době existuje, ale vzhled neurazí a hlavně grafici perfektně pracují s atmosférou, detaily a snaze co nejvíce vše přiblížit předloze.

Bradavice jsou v nebezpečí stejně jako zbytek kouzelnického světa a vy vládnete tajemnou starověkou magií. Z toho plyne, že s tím něco musíte udělat.

Klasické, trochu zjednodušené, RPG, které toho nabídne spoustu a především dobře provedené souboje.

Hra samozřejmě využívá i možnosti ovladače DualSense i když by asi mohla o něco více.

Pokud se rozhodnete vysbírat všechno, co vám hra nabízí, klidně v ní necháte přes sto hodin. I na běžný průchod si ale připravte několik desítek.

• nádherné zpracování předlohy
  • atmosféra
  • tematické úkoly
  • létání
  • chybí famfrpál
  • občas technické nedostatky
  • generické vedlejší úkoly
8/ 10

Hodně povedený pohádkový příběh ze světa Harry Pottera, který sice obsahuje pár nedostatků, ale rozhodně nijak nesnižují jeho kvality. Pokud by hra byla přeložena do češtiny, byla by to absolutní pecka.