Godfall – recenze první ryze PS5 hry | Recenze

Godfall – recenze první ryze PS5 hry

  • 1. 12. 2020, 10:00
  • Martin Nejedlý

Godfall si na PlayStation 4 nezahrajete. Stal se titulem, kvůli němuž byste měli smutnit, pokud zatím nemáte PS5?

Dnes recenzovanému titulu již nikdy nelze odepřít prvenství, protože šlo o vůbec první projekt oznámený čistě pro konzoli PlayStation 5. Také z hlediska vydání jde zatím o jediný plnohodnotný nový titul, který nevychází pro PlayStation 4. Oficiální promo materiály o hře mluví jako o akčním fantasy RPG z pohledu třetí osoby, nicméně i v nich najdeme také spojení lootovací rubačka pro novou generaci. Právě toto druhé označení bych označil jako více odpovídající realitě, protože s běžnými RPG nemá Godfall vlastně vůbec nic společného.

Příběh nás uvádí do světa zvaného Aperion a není úplně nejsilnější stránkou hry. Vcelku strohé story o pomstě mezi dvěma bratry u mě osobně šlo velmi rychle do ústraní a už z tohoto prvního aspektu vyplývá jediné – spíše si zde budete užívat akci bez nějakých věcí okolo. Od Godfall neočekávejte klasickou open-world hru, byť ani nepostupujete jen dopředu v jednom daném koridoru. Dávkování příběhu, ale i putování na jednotlivé mise a úkoly, probíhá skrz vaši centrální základnu. Můžete zde měnit své obleky a tím i vzhled postavy, vylepšovat si prvky výbavy anebo v tréninkovém centru zkoušet různá komba a pokročilejší prvky systému soubojů.

Už jsem v minulém odstavci nakousnul RPG prvky v podobě vylepšování svého vybavení. Podobně to funguje z hlediska bojových dovedností, kdy klasickým způsobem sbíráte zkušenosti a vyšší level znamená v první řadě možnost utratit nový bod v rámci stromu dovedností. Tvůrci ho navrhli vcelku přímočaře a jednoduše, řada dovedností navíc ani nemá speciální funkci či nové kombo, ale prostě tím jen zlepšujete vlastnosti postavy. Malinko v tomto odhledu postrádám lákavost a honbu za získáním nových zkušeností ve snaze dosáhnout nějakých nových dovedností. Z hlediska RPG prvků ještě musím zmínit všudypřítomný looting, protože sběrači si rozhodně přijdou na své. Neustále vám něco padá, a tak sbíráte a sbíráte. V tomto ohledu naopak přímočarost hry oceňuji, nemusíte se moc zajímat v tu chvíli o detaily, v inventáři je místa dostatek a looting probíhá na řekněme automatické bázi. Zkrátka akční část nesmí být nějakým podřadným sbíráním moc ovlivněna.

Už několikrát v recenzi padlo slovo akce, a proto bych měl tuto část Godfall přiblížit. Nutno podotknout, že podmíněno je jí naprosto všechno a v zásadě souboje splňují to, co byste od nich očekávali. Na druhou stranu nenabízí ani žádné extra inovativní prvky. Vcelku klasicky máte k dispozici lehký a silný úder, stejně tak uskočení a obranné blokování štítem, což nefunguje proti některým útokům nepřátel. Souboje si užíváte na každém kroku a v jejich souvislosti mě zaujalo především použití různého typu zbraní. Jedná se totiž o takřka jediné oživení a změnu, kterou si můžete v průběhu hry dopřát. Celý systém soubojů se hodně podobá třeba God of War a chybět zde nesmí ani různá speciální komba. Rychle si na ně zvyknete a speciální prvek Soulshatter, jímž zlikvidujete celou duši protivníka, je hodně efektivní i efektní na pohled zároveň. Vzhledem k tomu, že v boji jste prakticky neustále, ocenil bych větší rozmanitost nepřátel, kteří se takřka neustále opakují a s tím zanedlouho přijde i lehce stereotypní zážitek. Nic na tom nemění ani mini-bossové, případně ti velcí na závěr určité části hry, musíte sice vymýšlet odlišnou strategii, ale stále na stejných vlnách. Na zdolání bossů se to chce dobře technicky vybavit, odhalit slabá místa a pak už jen skončit jejich trápení. Však to znáte z moha podobných her. Zbývá ještě dodat, že tato hra se neřadí do úplně hardcore kategorie jako třeba Demon’s Souls. Neustále dochází k automatickému uložení pozice a dokonce i bossové mají ve svém ukazateli života určité checkpointy. Takže pokud mu zbývá třeba třetina života a vy zemřete, nevadí, objevujete se opět u něj plni síly, abyste pokračovali pouze se zbývajícím životem bosse. Pro někoho možná až příliš velké zjednodušení, ale já jsem ho spíše kvitoval a záleží, jak ke hře přistupujete.

Godfall lákalo na moderní next-gen grafiku a musím uznat, že po technické stránce nevypadá vůbec špatně. Rychlé načítací obrazovky beru u PS5 hry pomalu jako samozřejmost. Příběh vás postupně zavádí do tří odlišných stylů prostředí a všechna jsou slast pro oči. Speciálně bych vyzdvihnul okamžiky, když se rozhlédnete do dálky nebo celý svět pozorujete z výšky. Okouzlující jsou i všechny speciální efekty a barevná paleta. Hra tak rozhodně vypadá a technicky se řadí mezi next-gen, i když obecně není mezi PS4 a PS5 hrami v grafice některých titulů až tak velký rozdíl, jako tomu bývalo u přechodu mezi staršími generacemi. V Godfall se postupně dostanete do trojice různých prostředí a odlišná krása čeká v každém z nich. Bohužel tento pozitivní zážitek trošku sráží design úrovní. Ten skoro jako by neexistoval, tvůrci si s tím nedělaly vůbec starosti a asi opět v rámci zaměření na akci a boje si nelámali hlavu s navrhováním nějakých propracovaných map. Takže i když jsem v úvodu řekl, že nejde o klasickou koridorovou akci, ve své podstatě přesně takovou je. Přestože k ní mám řadu výhrad nebo bych si dokázal představit lepší propracovanost, vlastně jsem se docela slušně bavil a vyřádil.

Hodnocení redakce

Koncept

Přesně odpovídá oficiální definice hry – lootovací rubačka. V hezkém a umělecky-stylovém fantasy prostředí vás čekají především souboje a likvidace armády protivníků. A k tomu lehké RPG prvky a looting, bez většího důrazu či prolnutí v hratelnosti.

Grafika

Vizuálně moc hezká podívaná, plná efektů, barev a pohybů. Umělecky zpracované prostředí vycházející z trojice živlů – země, vody a vzduchu – vypadá nádherně.

Příběh

Příběhová stránka Godfall mě příliš nezaujala a neobsahuje žádnou zajímavou zápletku. Ve zkratce řečeno se vydáváte na mise směřující k záchraně světa a odplaty vlastnímu bratrovi Macrosovi. Dáno je to možná i nudným a ryze povídacím podáváním příběhu mezi samotnými misemi.

Hratelnost

Akce, akce, akce. Jak padlo i v recenzi mnohokrát, titul se zaměřuje především na souboje, které zpracovává zajímavou formou, byť se po určité době okoukají.

Audio

Ozvučení hry nijak nevyniká a spíše splyne se hrou, což bych v tomto případě označil spíše jako pozitivní fakt a audio doprovod jen umocňuje prožitek z toho, co vidíte na obrazovce.

Ovládání

Jednoduché klasické schéma naštěstí i skvěle využívá ovladač DualSence na PS5. Ve svých rukách tak pomyslně pocítíte máchání ohromným mečem na vlastní kůži.

Délka

Příběhová kampaň trvá zhruba 12 hodin, s kompletním „dočistěním“ o pár hodin více. Nicméně motivaci k opakovanému hraní a procházení zde vidím minimální.

Plusy a mínusy

  • Propracované, komplexní a zábavné souboje
  • Grafické zpracování a působivé efekty
  • Looting a jednoduchost RPG prvků do hry sedí
  • Strohý a nezajímavý design úrovní
  • Jednotvárná hratelnost, která se vám okouká
  • Trošku nesmyslně musíte být při hraní stále online
7/ 10

Závěr

V Godfall došlo na podobný efekt jako mají často bohové. Tu dobří, jindy špatní a zákeřní. Barevné a vizuálně krásné prostředí trpí tím, jak jednotvárně a stroze je navržené. Zajímavý, zábavný a vcelku fungující systém soubojů zase negativně kompenzují opakující se protivníci. Nudný příběh podtrhuje fakt, že jde prostě jen o bezmyšlenkovitou akci, jejíž potenciál určitě nebyl využitý, ale při níž se můžete vyřádit.

Přihlaste se
Komentovat, lajkovat příspěvky a další mohou pouze přihlášení uživatelé.
Pro běžné fungování našeho webu a analýzu Vaší návštěvnosti potřebujeme využívat několik externích služeb (především Google Analytics) a od Vás potřebujeme potvrdit, zda souhlasíte s jejich využitím. Váš případný souhlas můžete kdykoliv odvolat.