Ghost of Tsushima – samurajem v open-world světě | Recenze

Ghost of Tsushima – samurajem v open-world světě

• 14. 7. 2020, 16:00

Po letech čekání přichází nová herní značka od zkušených autorů série inFamous. Prozkoumali jsme ve hře každé zákoutí a verdikt se dozvíte v recenzi.

Nemám rád japonské hry. Možná trošku paradox na úvod recenze nejnovějšího počinu studia Sucker Punch, autorů InFamous, který se odehrává pouze na japonském ostrově Tsushima – česky Cušima. Na mysli mám samozřejmě klasické japonské anime hry, ty my opravdu nic neříkají a pokud jste na tom stejně, buďte v klidu. Ghost of Tsushima se sice odehrává na japonském ostrově, ale jinak jde hratelností o vcelku klasickou open-world akční hru amerického původu.

Blíží se bouře

V Ghost of Tsushima se ocitáme v roli Jina, čestného samurajského bojovníka. Celý ostrov Cušima získali pod svoji nadvládu Mongolové, kteří nemají s místními obyvateli žádné slitování. Náš odhodlaný a čestný hrdina bojuje o to, aby navrátil svobodu a poklidný život cušimských. Určitě zde nebudu nic prozrazovat ani sdělovat další detaily, pouze jedním dechem dodám, že je příběh trošku odlišný, než jsme zvyklí v jiných hrách. Neočekávejte kdovíjak překvapivé zvraty, napínavost či nějakou detektivní činnost. Ghost of Tsushima se řadí spíše do kategorie her, v nichž vás příběh táhne za hlavním cílem a zaujmout mě dokázal jak svým prostředím, o kterém si řekneme za chvíli, tak především svojí drsností. Celá hra si nebere s ničím servítky a stejně tak události jsou mnohdy drastické, plné zrady a vlastního niterního boje hlavního hrdiny. Jak bylo známo a prezentováno tvůrci dávno před vydáním hry – Jin se postupně mění, samurajské ctnosti jdou do ústraní a uvědomuje si, že jinak to se zákeřnými mongolskými protivníky nejde. Kromě hlavní dějové linie zde sledujete příběhy mnoha místních cušimských obyvatel, kdy vás čeká řešení jejich problémů a dozvídání se dalších souvislostí, to všechno prostřednictvím vedlejších misí. K příběhové stránce nemám jediné výtky, naprosto jsem do všeho pronikl, možná hlavně díky japonské tematice. Pokud bych si podobný styl příběhu představil třeba v městském moderním prostředí, asi by to nefungovalo.

Pokud chcete úplně nevšední zážitek, můžete si hru aktivovat ve speciálním černobílém režimu. A rázem máte z Ghost of Tsushima opravdový historický japonský film.

Duch z Cušimy

Podání příběhu zachycuje postupnou proměnu hlavního hrdiny ze samuraje na drsného Ducha, který zapomíná na své dobré vychování i ctnosti, a stává se postrachem všech. Jaký to má dopad na hratelnost? Významný, protože zatímco v kůži samuraje bojujete především svou katanou, Duch neznamená nic jiného než tiché stealth prvky a další drsnější formy likvidace protivníků. Soubojům by možná někdo mohl vyčítat občas lehce zvláštní animace, ale já jsem to spíše přehlížel a naprosto si je užíval. Dokonale tvůrci zvládli hlavně jejich servírování hráči, takže napříč celou hrou, a dokonce i po dokončení hlavního příběhu, nemáte k dispozici všechny schopnosti a dovednosti, takže o motivaci více pustit se do objevování všech koutů Cušimy. Navíc se mi líbí a v praxi funguje dobře i to, že Ghost of Tsushima můžete hrát dle svých preferencí. Baví vás více odstřelování lukem? Dáváte přednost klasickým samurajským soubojům? Nebo se vyžíváte v tichém stealthu? De fakto celou hrou můžete projít v tom stylu, jaký máte nejradši, až na několik málo výjimek v podobě ryze tichých nebo naopak akčních pasáží. Lehce jsou zde zastoupeny RPG prvky, tudíž postavu Jina si postupně vylepšujete k obrazu svému jak co se týká jeho dovedností, tak vybavení.

Ghost of Tsushima – Úvodní upoutávka | PS4

Rozjímáme o životě

Ve své podstatě je Ghost of Tsushima běžnou akční hrou s otevřeným světem, nemá daleko třeba od série Assassin‘s Creed nebo Red Dead Redemption 2. Přesto působí trošku jinak a na mě osobně i lépe, za což vděčíme hlavně řadě originálních nápadů i neokoukanému prostředí. Osobně kvituji přístup vývojářů k tomu, že hráč je zde proto, aby si všechno především užil. Takže i když je svět docela velký, máte k dispozici neustále vlastního koně a nejste nuceni, abyste neustále dokola jen nudně přejížděli. Prakticky od začátku funguje snadné rychlé cestování mezi objevenými místy a obsahu zde najdete tolik, že není nutné ho ještě natahovat vatou. Kromě hlavních příběhových úkolů skýtá svět Ghost of Tsushima i mnoho vedlejších misí a příležitostí k objevování. Skutečně platí slova tvůrců před vydáním hry, že během přesunů stačí sledovat své okolí, tu zahlédnete lišku, která vás dovede ke svatyni. Ve finále směřování k těmto vedlejším činnostem nepůsobí až tak přirozeně, protože těchto stejných lišek je v celém světě asi padesát, ale přesto jde o svým způsobem o unikátní a inovativní přístup. Navíc některé vedlejší činnosti jsou čistě odpočinkové, kdy na chvíli odložíte meč a rozjímáte o všech možných životních tématech…. A především se kocháte pohledem na své okolí společně s perfektním hudebním doprovodem. Mimochodem současně s vydáním hry přichází i oficiální soundtrack, na který se nesmírně těším.

Japonsko na americký způsob

Po prvním spuštění hry přichází několik důležitých rozhodnutí – jedním z nich je i volba dabingu a titulků. Kromě angličtiny můžete zvolit od prvních okamžiků hru i v japonštině, což doporučuji, a ve spojení s kvalitním českým překladem v podobě titulků jde o perfektní kombinaci. A tím už se plynule dostáváme vůbec k nejsilnější stránce celého Ghost of Tsushima – atmosféře. Věřím, že naprosto v každém hráči zanechá díky silnému prožitku hra vzpomínky na hodně dlouhou dobu. Tvůrcům se povedlo zpracovat celý ostrov Cušima takřka dokonale. Každá část a zákoutí nabízí trošku odlišné prostředí, dynamicky se proměňuje a dýchá na vás unikátností. Svěží nádech umocňuje fakt, že ve hrách zatím nejsou tyto zeměpisná místa tak široce zastoupena, a tak jde o velmi příjemnou změnu. V tomto ohledu se stal stěžejním prvkem vítr, který slouží jak pro vaši navigaci, vánek napříč celým ostrovem dodává všemu okolo vás své kouzlo. Neustále vidíte poletující lístečky stromů, tráva se ladně pohybuje, poletují zde exotičtí ptáci a všechno dohromady dělá ze hry tak silný zážitek. Vysoká stepní tráva navíc poslouží jako ideální útočiště pro tichý postup. Hodně jsem byl v praxi zvědavý na fungování větru coby navigačního prvku nahrazujícího jakékoli ukazatele či směrovky. Dokonalý nápad se povedlo proměnit v perfektně fungující systém, vizuální zpracování vzdušných proudů ladí s ostatním prostředím a aniž by byl narušovaný váš zážitek, dostanete se vždy spolehlivě do cíle. Aby to všechno nebylo ničím nenarušované, prakticky úplně chybí jakékoli HUD. Sucker Punch dokázalo nemožné – přichází s hrou v otevřeném světě, kde nemáte žádný náhled mini mapy ani jiné elementy zabírající obrazovku, a přitom vše funguje pohodlně a přehledně. Bravo!

Pro kreativní hráče je přímo ve hře zabudované foto studio, nabízející nadmíru bohaté funkce a možnosti. Dokonce si v něm můžete i přizpůsobit a dle libosti nastavit právě směr a sílu foukání větru.

Samurajský film

Ruku v ruce s hutnou atmosférou jde i grafické ztvárnění, zdá se mi až neuvěřitelné, jak hezky hra vypadá a to jsme přátelé stále na PlayStation 4. Celý otevřený svět je vám přístupný prakticky bez načítacích obrazovek a když už nějaká přichází třeba v souvislosti se začátkem misí, obvykle si ani krátký tip nedokážete celý dočíst. Pokud byste se chtěli dozvědět více o detailech světa Cušima, odkážu vás na nedávný tematický článek. Ten byl sice pouhým překladem z oficiálního PS Blogu, kde jsou mnohdy spíše lákavé marketingové texty, ale to není tento případ. Pod všechna vyjádření se s klidným svědomím podepíšu, protože zde Sucker Punch opravdu bodují na jedničku a pro mě bez výhrad. Prakticky až na úplný závěr mám jednu jedinou výtku – úhel a přiblížení kamery. Celá hra je z pohledu třetí osoby, ale každopádně zvolené přiblížení i její úhel mi neseděl od začátku a nezvykl jsem si na něj ani po kompletním dokončení Cušimy. Právě kamera mi jako jediná trošku kazila celkový zážitek– jednak místy právě ona zhoršuje orientaci v prostoru, ale především její úhel a styl zmenšuje jinak krásný rozhled do okolí, ať už si ji nasměřujete jakkoli. Stejně tak v průběhu soubojů vás místy pozlobí. Na druhou stranu to neberu jako až tak stěžejní věc, kvůli níž by se Ghost of Tsushima snad hrálo hůře či nepohodlně. Dost možná je důvodem právě výkon PS4 a kamera tak zmenšuje možný úhel pohledu a tedy i načítání okolí, kdoví. U mě Ghost of Tsushima naprosto splnilo vysoká očekávání a jde o skvělé uzavření současné generace konzolí a zatím i hru letošního roku. Do prodeje přichází v pátek 17. 7. 2020 včetně českých titulků.

Svým stylem a podáním klasická open-world akční hra, kterých známe nespočet, ale dokázala i v dnešní době přijít se svěžím obsahem a řadou inovativních přístupů.

Nádherná podívaná, kterou umocňuje hlavně všudypřítomný vítr a také výrazné barvy odlišné v jednotlivých částech mapy. Jedna z nejhezčích her na PS4 Pro a jsme zvědaví, jestli a jaká bude případná PS5 verze.

Není třeba se obávat historického japonského prostředí, celý příběh se točí okolo Mongolů okupujících ostrov Cušima a hlavního hrdiny, který zažívá vnitřní rozpor samurajského ducha.

Jde především o ryzí a hodně brutální akci. Tyto akční pasáže se v krásném kontrastu střídají naopak s odpočinkovými chvilkami, během nichž si užíváte audio doprovod i okolní podívanou.

Naprosto dokonalé ozvučení a perfektní soundtrack, který vychází hned i samostatně. Možnost japonského dabingu pro mě byla jasnou volbou a ještě umocní zážitek.

Jakmile vám systém soubojů přijde pod ruku, budete dělat divy. Ovládání funguje na principu komb a mačkání různé posloupnosti tlačítek pro složitější údery, všechno naprosto přirozeně.

Obsahu, různých zákoutí, vedlejších úkolů a činností je zde mnoho. Abyste všechno prozkoumali a objevili, máte o zábavu postaráno na desítky hodin.

• Japonské prostředí v americkém podání
  • Nádherný svět plný života
  • Atmosféra
  • Systém soubojů
  • Všechno naprosto intuitivní při absenci HUD
  • Kombinace japonský dabing + české titulky
  • Nesedí mi úhel a styl kamery
  • Náplň úkolů by mohla být rozmanitější
10/ 10

Ghost of Tsushima splnilo vysoká očekávání a všechny slibované herní mechanismy v praxi skvěle fungují. Výsledkem je nesmírně působivá akční hra se skvělou atmosférou a inovativními prvky, kterou se nebojím označit za umělecké dílo.

• Nádherná atmosféra
  • Japonská tematika
  • Propracované souboje