FIFA 21 – revoluce se nekoná | Recenze

FIFA 21 – revoluce se nekoná

• 17. 10. 2020, 11:48

Plné stadiony a kompletní neovlivněná sezóna letos jen ve virtuální podobě. Jak se hraje nová FIFA?

Na novou FIFU se každý rok těší miliony fanoušků po celém světě. Ať už EA Sports přijdou s velkými změnami nebo ne, stejně se ve finále prakticky každý ročník slušně prodává. Letos je ale všechno trošku jinak a v odlišné situaci. Zaprvé celý sportovní svět od jara ovlivňuje globální pandemie a fotbal speciálně. Podobným negativním efektem jsou zajisté ovlivněna i vývojářská studia, kde se pracuje hlavně z home office, což také není pro vývoj her optimální. Možná právě kvůli tomu nakonec EA Sports nepřichází s revolučním ročníkem. To mohu potvrdit hned takto v úvodu recenze, i když to samo o sobě neznamená, že je FIFA 21 špatnou hrou.

Do koláče nezvyklostí musíme přidat i fakt, že hlavní a jediný konkurent PES se rozhodl letos vůbec nevydat novou hru a namísto toho jen řekněme obsahový update. Na příští rok tak chystají o to větší změny v podobě plnohodnotné next-gen verze. Navíc FIFA 21 se navždy zapíše do historie jako ročník vycházející akorát na přelomu generací a dobrou zprávou je, že update na next-gen edici získají všichni zdarma. Z toho důvodu se sama o sobě dle mého názoru zvyšuje atraktivita tohoto ročníku, který si budete moci užít hned, jakmile se na vás dostane řada v pořadníku na konzoli PlayStation 5.

Volta 2.0

Než se pustíme do rozboru samotných herních mechanik klasické fotbalové části, podívejme se na nedávnou novinku Volta. Dnes již všem fanouškům známý výraz obsahuje streetovou verzi fotbalu, která se letos vrací. A hlavní příběhová část FIFA 21 vychází opět z tohoto režimu. Pro mě hodně vítanou novinkou se stala možnost hraní také v online kooperaci. Nicméně klasická singleplayerová „kampaň“ stále zůstává poněkud nemastnou a neslanou. Příběh je o něco kratší než minule, vytvoříte si svého hráče (nebo hráčku) a vydáte se napříč všemi možnými lokacemi po světě, abyste ovládli streetové fotbalové prostředí. Změny a inovace zde přišly dílčí a relativně malé, někteří si jich možná ani nevšimnou, ale já musím říct, že jsem se v tomto inovovaném mixu opravdu bavil lépe než loni. Zahrát si fotbal třeba 3na3 bez brankáře nebo ve futsalovém režimu bez zdí okolo hřiště je zajímavým osvěžením. Postupně si odemykáte nové věci a vybavení, detailnější možnosti upravitelnost i rozvoje vašeho týmu dělají z Volty zábavnou část, ve které určitě strávíte dost času. Nově ve Voltě narazíte i na některá známá jména jako je třeba fotbalista Kaká, který se právě z brazilských ulic dostal až do vrcholového fotbalu.

Kariéra se slušnými inovacemi

Ze streetového a undergroundového prostředí se již přesuňme k hlavní náplni v podání klasického fotbalu. Celkové rozvržení nového ročníku se hodně podobná tomu minulému, velké a dramatické změny byste zde opravdu hledali marně. Hlavní módy, ve kterých strávíte většinu času a oba jsou klasicky dlouhodobé a vydrží vám klidně celý rok, jsou stále stejné – klasická kariéra a FIFA Ultimate Team (FUT). Pro mě osobně je to právě režim kariéry, jež mám nejradši a klasicky jako každý rok volím některý z týmů nižší ligy, abych ho postupně budoval a posouval výše z hlediska prestiže a úspěchů. Typicky a ideálně navíc s trénováním a zdokonalováním mladých talentů. Obecně bych k přepracované kariéře ve zkratce dodal, že proměny směřují herní zážitek trošku více k fotbalovému manažeru. A to já osobně beru pozitivně. Větší důraz je kladený i na možnost simulace zápasů v manažerském stylu a možností kdykoli naskočit a třeba ještě závěr zápasu osobně ovlivnit ve svůj prospěch.

Jako ukázkový příklad této proměny stojí za zmínku i přepracování tréninkové části. Loni jste pro každý týden stále znovu a znovu vybírali pár hráčů, nyní jsou tréninky naplánované na konkrétní dny, ale vše funguje o hodně praktičtěji. Defaultně vám hra zvolí vhodné hráče i tréninkové úkoly. Je přitom žádoucí, abyste každou disciplínu sami odtrénovali a dosáhli co nejlepšího hodnocení, ale následně to samé nemusíte opakovat dokola a jen spustíte simulaci – efektivita tréninku poté závisí na nejlepším vámi dosaženém hodnocení. V praxi skvěle funguje to, že během tréninku se zlepšují statistiky vašich hráčů, ale zdokonalujete se i vy sami. Pak je tu stejně jako ve všech dalších částech celá řada dílčích změn, úprav, inovací, jejichž vyjmenovávání by bylo na dlouho a vlastně ani není žádoucí. Navíc třeba možnost si hráče propůjčit na hostování s následnou opcí na koupi je prvek, který bych bral jako samozřejmost, doposud chyběl a nyní ho přirozeně a rádi začnete používat.

Dost možná ani já jsem si některých inovací při hraní nevšimnul, ale vezte, že dělají z FIFA 21 opět o něco lepší a hratelnější zážitek. Zatímco kariéru hodnotím velmi pozitivně, FUT se proměnil opravdu minimálně. Pořád je všechno o strategii s fotbalovými kartičkami. Mezi letošními inovacemi najdete třeba možnost hraní v kooperaci, kartičky nově využíváte i pro budování a vylepšování vlastního stadionu… Celý tento mód však zůstává opravdu stále hodně stejný a troufám si tvrdit, že vás bude bavit opravdu stejně a těžko vás něčím kdovíjak překvapí.

Akce přibyla

Po rozboru obsahové stránky a náplně hry bychom se měli detailněji podívat na samotná hřiště. Při zachování stejné úrovně obtížnosti musím říct, že se mi FIFA 21 zdá lehčí. Respektive asi ve snaze o větší akčnost a fotbalový náboj tvůrci herní stránku inovovali tak, že v útoku budete o hodně snáze střílet góly. Bude hodně individuální, jak se komu tento krok bude líbit. Já jsem s ním spokojený, ale možná je to dáno obecně mým přístupem k hraní – jakékoli hry a žánru. Někdo chce za každou cenu výzvu, já se zase chci hezky bavit, mít pocit úspěchu a užívat si to. Tuto podmínku FIFA 21 naprosto splňuje, byť je to možná občas na úkor reálného dojmu.

V praxi jsem si tak někdy připadal skoro jako v tenisu, kdy skoro nestíháte otáčet hlavou zleva doprava. Byl zde přidaný velký důraz na útočnou část. I proto se mi velmi osvědčila strategie a taktika s rozestavením 4-3-3, zkrátka všechny karty sázet právě na útok a v obraně se jen aktivně a přesně snažit odrážet útočné snahy protivníka. Pokud budu mluvit detailněji o svém herním působení, pak vězte, že střední část hřiště je velmi málo využívaná, přechody extrémně svižné, rychlé a záložní řada se stáhla hodně do ústraní. Velmi časté jsou (na obou stranách) rychlé protiútoky a všechno se mi zdálo extrémně o individuálních soubojích a akcích, přestože by mělo být i virtuální zpracování fotbalu o týmové spolupráci. V návaznosti na všechny řečené informace získávají velkou důležitost gólmani a častokrát je výsledek zápasu daný právě jejich kvalitou. A samozřejmě nesmí chybět i trošku toho štěstíčka. Abych herní stránku schnul, musím zároveň dodat, že zde objevíte celou řadu dalších inovací. Žádná z nich však není převratná.

Jak jsem zmínil už v úvodu, potvrdím i na závěr recenze. Teprve příští rok můžeme očekávat opravdový souboj PES a FIFA v next-gen podání a doufejme s většími změnami. Pokud máte FIFA 20, pak je opravdu na zvážení, jestli nový ročník potřebujete a nebo si počkáte až na zlevnění ceny. Na druhou stranu, jestli jste loňský ročník vynechali, je 21 ideální na návrat k této fotbalové sérii od EA Sports. Vychází ze stejných základů a herní formule, kdy kosmetické změny proběhly na všech frontách a většinu jich hodnotím pozitivně.

Na hlavním konceptu i obsahové náplni se tohoto změnilo pramálo.

Ani po vizuální stránce nedošlo k velkým změnám, i když ty můžeme očekávat až od PS5 verze hry.

Příběhová část se stejně jako loni týká výhradně působení ve streetovém fotbalu režimu Volta.

Ročník 21 se nese především na útočné stránce fotbalu, díky čemuž se mi hra jeví akčnější a svižnější než dříve. Někteří hráči to nepřijímají pozitivně, mně osobně tento přístup vyhovuje a užijete si hodně radosti z úspěchu a krásných gólů.

Alespoň v herním podání nechybí pořádný ruch plného stadionu. V době, kdy ve skutečném světě sedačky zejí prázdnotou. Z hlediska audia došlo ke změně v hlavních komentátorech, na novou dvojici si nemohu úplně zvyknout. Mimochodem samotná hra je opět s českými texty.

Nedošlo k žádným velkým změnám v ovládání. Těším se a zároveň jsem zvědavý, jestli se celkový zážitek nějak změní s DualSence ovladačem na PS5.

Příběh v režimu Volta je letos hodně krátký. Především módy FUT a kariéra však klasicky dokážou zabavit na dlouhé měsíce. Pozitivní jsou i nové možnosti kooperačního hraní s kamarádem online.

• Přepracovaný režim kariéry
  • Zlepšení a vyladění přišlo ve všech oblastech
  • Zdarma získáte upgrade na PS5 verzi
  • Kooperační hraní
  • Změny nejsou nijak převratné
  • Herní zážitek směřuje především na útočnou část
  • Stále chybí česká liga
  • Změna komentátorů
7/ 10

Nový ročník nelze označit jako revoluční, prakticky do žádných razantních změn se vývojáři nepustili. Přesto bych koupi doporučil, většina provedených změn vede k pohodlnějšímu a zábavnějšímu hraní. Navíc zdarma získáte update na PS5 verzi a kdo by si nechtěl užít fotbal na nové konzoli? I když opravdu revoluční next-gen očekávejme až za rok.