Elden Ring - skutečné open-souls | Recenze

Elden Ring - skutečné open-souls

• 5. 3. 2022, 19:29

Po létech čekání a nějakém tom odkladu jsme se dočkali obřího mixu souls hratelnosti a plně otevřeného světa.

Hry od japonského studia FromSoftware ušly za svou historii hodně dlouhou cestu a z počátečních hard-core akcí jen pro velmi specifické publikum se dostaly kupodivu do mainstreamu. Na škodu není ani jejich často velmi náročná obtížnost, protože je férová a překonání náročné překážky přináší velmi příjemný požitek. A zatím poslední titul z těchto „souls“ her, Elden Ring, kombinuje všechno dohromady, přidává navíc open-world svět a nevídanou přístupnost pro všechny.

Zdroj: Bandai Namco Entertainment

Jakmile prvně vstoupíte do obří krajiny Lands Between, budete překvapeni, jak se vývojářům povedlo převést dojem z Dark Souls III do otevřeného světa. Všechno je takové povědomé, ale přitom úplně nové. Především ale zmizel klasický koridorový postup, který vás bezútěšně směřoval jednou, nebo několika cestami k definitivnímu cíli. Elden Ring vám jen naznačí, co máte dělat a pomocí jemné navigace vám ukáže, kam byste měli jít dál. Ale co skutečně budete dělat, je na vás. Můžete jít kamkoliv a bojovat s kýmkoliv. Velmi brzy ale zjistíte, že nepřátelé jsou zkrátka nad vaše síly, a ještě rádi se vrátíte do počátečních lokací, abyste je detailně prošli a vylepšili si svou postavu. Jsou to takové přirozené bariéry, které vás nutí dál se zlepšovat. Ale samozřejmě pokud máte ovládání v ruce a dokážete se postavit komukoliv, můžete klidně plynule pokračovat kam chcete.

Elden Ring - Rise, Tarnished: Official Launch Trailer | PS5, PS4

Svět je k průzkumu jak stvořený, protože jeho design je naprosto nádherný. Úvodní louky postupně vystřídají strmá skaliska, zničené monumentální stavby, tu je v dálce obří hrad, ale vy skončíte třeba v mlhavých bažinách. Najdete tu opravdu všechny biomy, na které si snad můžete vzpomenout a všechny jsou zabydleny více, či méně nebezpečnými nepřáteli, přičemž některé designy jsou správně „soulsovsky“ ulítlé až nechutné. A že jich bude málo se rozhodně nemusíte bát, protože tahle krajina je doslova nacpaná. Od běžných vojáků, přes temné jezdce až po obry a gigantické draky si tu užijete všechny možné souboje. Navíc cokoliv, co vidíte, můžete navštívit a dříve či později se tam dostanete. Nic nejsou jen kulisy.

Do hry se můžete vydat jako jedna z postav, kterou si můžete ještě upravit podle svých požadavků, ale to, jakým směrem se váš bojovník bude vyvíjet stejně záleží především na tom, jak ho povedete při hře. Samozřejmě tu platí klasické pomůcky jako držet nízko hodnotu nákladu, sledovat, které zbraně mají jaké bonusy a přepočty a mnoho dalšího známého. Zbraní je samozřejmě velké množství a najít si svého favorita není úplně jednoduché. K tomu všemu si přidejte různé efekty, které lze na zbraně přidat, všechny změny, lektvary a vylepšení a je tu opravdu komplexní RPG.

Novinkou oproti předchozím hrám je mapa. Ta je velmi hezky zpracována, dá se hodně přiblížit a ukazuje základní objevené lokace a místa. Postupně si ji otvíráte tím, jak se v ní pohybujete, ale pokud chcete detailní zobrazení, musíte najít jednotlivé části mapy pro danou oblast. Krom toho si ji ale můžete (respektive musíte) označovat pomocí různých ikonek, symbolů a bodů, abyste si označili třeba kde byl nějaký souboj, poklad nebo nedostupná jeskyně. V tomhle směru je Elden Ring trochu retro, protože za vás skoro nic dělat nebude. To samé platí o úkolech, ale to známe už z Dark Souls. Nikde tu nenajdete přehled vašich úkolů, možnost si je označovat jako je to třeba v Zaklínači nebo Elder Scrolls. Musíte sledovat rozhovory, číst popisky předmětů nebo svitky a třeba narazíte na nějakou zajímavou informaci se kterou se vám podaří pohnout dále a ve finále se můžete těšit na šťavnatou odměnu. Je ale také možné, že drtivou většinu úkolů minete a vůbec nebudete tušit, že ve hře nějaké byly. Ostatně už teď se různé wikipedie a návody plní spoustou tipů, co neminout, nebo kde je něco skrytého. A ano, i tady jsou klasické falešné zdi.

Mapou ale novinky nekončí, protože jsou tu třeba skilly, které je možné vázat na zbraně, a i když hrajete za bojovnou třídu, můžete si tak užít některé speciální útoky. K tomu přidejme spirity, které si můžete v určitých lokacích vyvolávat na pomoc, možnost vyrábět různé lahvičky, bomby a spoustu dalšího skrze nový systém craftingu a nebudete vědět, co dříve. Hra sice na začátku nabízí jednoduchý tutoriál, ale ten vám skutečně ukáže jen naprosté základy a všechno ostatní už si musíte najít a osvojit sami.

Elden Ring - "May Death Never Stop You" Live Action Trailer ft. Ming-Na Wen | PS5, PS4

Protože svět je opravdu obrovský, přidali autoři do hry možnost vyvolávat si svého spirituálního pomocníka Torrenta. To je kůň, kterého můžete kdykoliv zavolat nebo odvolat, umí dobře skákat a padat z výšek, ale také se na něm dá bojovat, což se dá s výhodou použít proti pomalým a velkým nepřátelům. Občas to sebou sice nese chaos v podobě kamery a nemožnosti se pořádně trefit, ale jinak je to rozhodně pozitivní inovace. Koně ale nemůžete použít všude a je víceméně omezen jen na širé planiny. Vše zrychluje také možnost teleportovat se odkudkoliv ke zdejší alternativě ohníčků – Sites of Grace a také Stakes of Marika, což jsou vlastně checkpointy umístěné na místech, kde se dá čekat nejvíce úmrtí. Je zkrátka vidět, že FromSoftware chtěl hru přiblížit ještě většímu množství hráčů.

Samostatnou kapitolou je grafická stránka hry. Pokud vezmeme čistě návrh, monumentálnost, epické výhledy a design prostředí, je to absolutní nirvána. K tomu přidejme střídání denní doby a také počasí a je to opravdová radost pro oko. Pokud se ale nevyhneme srovnání s předchozím „dílem“, tedy remakem Demon’s Souls, nemůžeme si pomoci, ale ten byl vyladěnější. Na druhou stranu se ale nejednalo o open-world. Samozřejmě si můžete zvolit, zda chcete hru spustit v Performance módu se 60 fps nebo v módu kvality, který drží 4K rozlišení, ale snímky za vteřinu se pohybují kolem 30. Pro hru tohoto stylu je samozřejmě vhodnější vyšší snímková frekvence. Velikost světa také způsobuje, že někdy doskakují vzdálené textury trochu se zpožděním, především když se pohybujete rychle na koníkovi. Trochu rychlejší by mohly být i loadingy, které sice nejsou nijak dlouhé, ale od přechodu na PS5 jsme si zvykli na trochu jiný standard.

Trochu zapracovat mohl FromSoftware také na rozhraní a třeba inventáři se statistikami. Pokud jste hráli předchozí hry, poznáte naprosto jasně stejné prvky, které se léta nemění. A vzhledem k tomu, že Elden Ring má cílit na mnohem širší publikum, možná by to chtělo změnit letité trochu krkolomné procházení inventáře, složité tabulky a detailní pohledy, ale také třeba z měnit font, nebo některé zvuky. Samozřejmě pokud přesně tohle od „souls“ hry očekáváte, budete spokojení, ale pro někoho, kdo je zcela nový v žánru, to může být trochu nepřehledné a nejasné.

Hodnocení je u Elden Ring trochu problematické. Pokud jste fanoušek „souls“ her, máte všechny několikrát dohrány a ty nejsilnější nepřátele dáváte bez problému hraním na kytaru, tak to je přesně hra pro vás. Pokud ale rádi hrajete jiná, klasická RPG, a nechali jste se nalákat reklamními slogany, které Elden Ring tomuhle připodobňují, zkuste nejdřív třeba Dark Souls III, které je často ve velké slevě a představte si to samé, ale v obřím open-worldu. Ať si zbytečně nekoupíte hru, kterou po hodině odhodíte. Elden Ring má totiž obsahu na desítky hodin a pokud chcete vyzobat opravdu všechno, může to být klidně 100.

Propojení open-world hry a "souls" hratelnosti je ultimátní kombinace, která se může zbořit jako domeček s karet. FromSoftware se to ale povedlo a přináší perfektní propojení.

Nádherný design světa trochu snižuje o něco slabší engine než třeba v Demon's Souls, ale i tak hra vypadá fantasticky a velmi dobře se hýbe.

Základní příběh o rozděleném prstenu a bozích, kteří ho ovládají je jen základ a všechno okolo si musíte zjistit a objevit sami. Tahle hra vás za ruku rozhodně nepovede.

Hodně obtížná hra, která při soubojích potřebuje preciznost a načasování. Jedna chyba může znamenat neúspěch, ale na druhou stranu hra hraje férově a pokud ji dokážete ovládnout, nebudete mít problém.

Musíte se naučit, že tady se nemačká skok desetkrát, ale každé zmáčknutí znamená akci, která vyčerpá vaši staminu. Pokud si na to zvyknete, je ovládání naprosto přesné.

Na to, abyste hru vůbec dohráli počítejte s desítkami hodin, ale pokud ji chcete projít kompletně, vyhraďte si klidně víc než 100.

• nádherný otevřený svět
  • design světa
  • zaplněnost obsahem
  • obtížné a férové souboje
  • nové herní mechaniky
  • pro nováčky hodně komplikované
  • zastaralé UI a menu
  • drobné problémy s kamerou a texturami
9/ 10

Elden Ring je opravdu povedeným přechodem od Dark Souls k open-world zážitku. Pokud přistoupíte na poměrně striktní pravidla a nekompromisní obtížnost, užijete si spoustu zábavy, nervů a možná i nadávek. Budete ale odměněni dobrým pocitem, když to dokážete.