Detailní představení PS5 ovladače DualSense | Témata

Detailní představení PS5 ovladače DualSense

  • 27. 5. 2020, 13:23

O nové konzoli PlayStation 5 zatím nevíme příliš detailů, zato její ovladač detailně rozpitváme v tomto článku.

Každá nová generace konzolí PlayStation s sebou přináší také změny a vývoj kupředu co se týká ovladače, který má přímo vliv na pohodlnost hraní. Zároveň je to právě i ovladač co od sebe odděluje fanoušky a příznivce PlayStation a Xboxu, protože zatímco konzole jsou si vždy výkonem podobné, z hlediska ovládáni šlo v mnoha ohledech Sony a Microsoft odlišnou cestou. Herní ovladač u konzole PlayStation 5 se bude oficiálně jmenovat DualSense a Sony ho v rámci svého blogu oficiálně představilo začátkem dubna, kdy zároveň měli vyrobené první kusy a začalo se s jejich distribucí herním studiím, aby měli vývojáři čas se s ním sžít, a především přizpůsobit mu na míru své chystané hry. Jaké přinese změny, nové funkce, jak vypadá a co na něj říkají někteří konkrétní vývojáři? To jsou všechno otázky, na které bychom vám rádi přinesli odpověď na následujících řádcích.

Zdroj: oficiální web distributora

Sony už v rámci představení slibuje a láká, že DualSense má pomoci k tomu, aby hráči měli z nových PS5 titulů ještě o stupeň lepší prožitek. Současná edice DualShock 4 se přitom nadmíru povedla, a tak stálo před techniky a návrháři v Sony nelehké soupeření s vlastním současným výrobkem, aby vše posunuli opět o krok kupředu a k lepšímu. Ve finále se tak rozhodli do funkčního konceptu příliš nesahat a to co hráči mají rádi nechat, zaobalit do inovovaného designu a přidat nějaké funkce navíc. A tak se zrodil DualSense.

Útočí na nové smysly

Současný ovladač u PS4 přišel s inovacemi hlavně v nových možnostech dotykové plochy a zabudovaného reproduktoru. Ovšem ruku na srdce, příliš her tyto možnosti efektivně nevyužívá. Aby se to mohlo změnit a ovladač zajistil maximální pocit účasti ve hře, bude zde další prvek – a to hmatová zpětná vazba. Ve finále trošku podobná třeba kvalitním herním volantům, kdy skutečně cítíte nerovnosti na silnici nebo zatáčení při rychlé jízdě. Navíc i spouště L2 a R2 mají také adaptativní tuhost, takže někdy budete při jejich mačkání cítit odpor. Zde to Sony přirovnává třeba k natahování šípu do luku. Oproti současným obyčejným vibracím by to měl být největší krok kupředu z hlediska funkcí ovladače. Těšíme se a jsme zvědaví zároveň na to, jak se vše projeví třeba do soubojů nebo nějakých podvodních misí.

„V rámci soubojů nám adaptativní spouště i hmatová zpětná vazba pomohou, aby byl každý souboj živější a intuitivnější,“ Keith Lee, kreativní ředitel hry Godfall.

V rámci prvotních návrhů a nápadů na tyto nové funkce se objevovaly i otázky, jak nové prvky zakomponovat do tvaru a rozměrů ovladače. A zároveň zachovat jeho pohodlnou velikost. Návrháři tak museli vše důkladně konzultovat s konstruktéry a poprat se s výzvou, aby při držení DualSense působil menší, než ve skutečnosti fyzicky je. Lehce byl upravený úhel zadních páček a obměny se dočká i celkový povrch. Právě ovladač dal Sony asi hodně zabrat, protože lehké to nebylo ani z hlediska baterií a jejich kapacity i životnosti, opět s myšlením na to, aby snížili hmotnost včetně nových funkcí. Na jedno nabití by měl ovladač vydržet déle a USB-C konektor zajistí i rychlejší dobití.

Zdroj: oficiální web distributora

Změny u tlačítek

Pokud jste si nejdříve prohlédli vizuální materiály, tak vás mohlo zarazit chybějící tlačítko Share pro sdílení a ukládání vizuálních momentů z her. Mimochodem skvělý nápad a tah, se kterým přišlo Sony jako první a nyní slibují jeho další evoluci. Nově se bude jmenovat Create (tedy „Vytvořit“) – v praxi by mělo nabídnout ještě větší možnosti. Jak zaznamenávání obsahu, tak jeho upravování. Konkrétnější detaily ovšem stále drží pod pokličkou a dozvíme se o nich až po oficiálním představení samotné konzole. Jinak zde přímo z hlediska ovládacích tlačítek a páček nedochází k žádným změnám, což je určitě dobře a ani si neumíme jinak poskládané schéma představit.

„Jsem nadšený z nového ovladače pro PS5. Plno super příležitostí k propojení audia a hmatové odezvy. Už si delší dobu hraju s prototypem a možnosti jsou hodně vzrušující,“ Robert Krekel, audio ředitel, Naughty Dog.

Novinkou ovšem bude kromě reproduktoru také integrovaný mikrofon, takže půjde kompletně zvukově chatovat bez headsetu pouze za pomoci ovladače. Otázka je jaká bude celkově kvalita, o této featurce mluví vývojáři spíše jako o nástroji pro rychlý pokec a na delší chatování i tak doporučují mít po ruce klasický headset. To ozvučení by mělo být výrazně kvalitnější díky technologii 3D Tempest audio a právě kvalitní zvuk vycházející zpod vašich rukou by se měl více využívat a projevit přímo v návrhu her pro PlayStation 5.

Zdroj: oficiální web distributora

Barvy a design

Popravdě řečeno Sony nás trošku zaskočilo bílou barvou představených 3D vizualizací. Ať si říká kdo chce, co chce, k PlayStation totiž patří černá. Oficiální vizualizace DualSense v jiných barvách zatím vypuštěny do světa nebyly, i když fanoušci mají bujnou fantazii a vznikly i tmavé varianty obrázků. Každopádně novinkou jsou hned dvě barvy na ovladači a i když zde dominuje bílá, tak některé části jsou černé. Přestože minulé generace PS ovladačů se prodávaly v různých barvách, vždy platilo, že jsou celobarevné a nikoli kombinace. Na trošku jiném místě se nachází i světelná lišta, oproti umístění v horní části jsou nyní barevné proužky dva – na obou stranách dotykové podložky. V tomto ohledu jde čistě o designovou záležitost a zvýšení důrazu těchto světelných prvků. Trošku nezvyk jsou snad jen klasická tlačítka kolečko, čtverec, křížek a trojúhelník, která na sobě mají typické znaky, ovšem chybí už jejich barevné rozlišení.

„Zkusil jsem hmatovou odezvu a adaptativní spouště a jsem ohromen. Ve hrách s tím půjde dělat skvělé věci. Rozhodně okamžitě zapomenete na PS4 ovladač. Jak mezi nimi přeskakuju, tak už bych nejradši používal jen ten nový,“ Pete Hines, vice prezident Bethesda.

Vývoj další generace ovladače probíhal několik let, bylo vytvořeno mnoho konceptů a návrhů. Potom DualSense testovalo mnoho hráčů s různě velkýma rukama, aby byl zajištěn pro každého maximální komfort. A všechno co jsme si už v dnešním článku o novém ovladači řekli, má za cíl zlepšit prožitek, více nás vtáhnout přímo do děje. A jak dodává samotné Sony: „Chceme, aby hráči měli pocit, že ovladač je přímo jejich prodlouženou rukou během hraní – až tak hodně, že úplně zapomenou na to, že něco drží v ruce.“ Alespoň po vizuální stránce asi nejde mít k novému ovladači jakékoli objektivní výhrady. Změny a inovace budou spíše kosmetického rázu a ve finále bude nejdůležitější ten pocit, až si každý sám uchopí ovladač do vlastních rukou. To se teprve ukáže a bude jasno hned, my pevně věříme Sony, že jsou si toho dobře vědomí, vývoj ovladače měl vysokou prioritu a bude perfektní. Stejně jako tomu bylo vždy v historii u všech minulých generací.

Přímé porovnání: nový ovladač DualSense VS aktuální DualShock 4:

Zdroj: oficiální web distributora

PS5 ovladač DualSense v kostce:


  • Modernější design a kvalitnější povrch

  • Hmatová zpětná vazba coby inovace obyčejných vybraní

  • Spouště L2 a R2 s adaptativním odporem a tuhostí

  • Delší výdrž a rychlé nabíjení USB-C konektorem

  • Tlačítko Create nahradí Share, s tím spojené funkce budou teprve představeny

Přihlaste se
Komentovat, lajkovat příspěvky a další mohou pouze přihlášení uživatelé.
Pro běžné fungování našeho webu a analýzu Vaší návštěvnosti potřebujeme využívat několik externích služeb (především Google Analytics) a od Vás potřebujeme potvrdit, zda souhlasíte s jejich využitím. Váš případný souhlas můžete kdykoliv odvolat.