Creaks – logická česká hříčka | Recenze

Creaks – logická česká hříčka

• 2. 8. 2020, 17:32

Nejnovější počin českého studia Amanita Design se lehce odlišuje od předchozích projektů. Dokáže zaujmout a prorazit do světa i tento tajemný projekt plný logických nástrah?

Na úvod menší omluva - recenzi nepřinášíme jako první, ale jako vždy jsme museli počkat na PS4 verzi, jejíž review kopie se lehce opozdila. Celá hra se nese v klasickém českém stylu a veškeré dění i příběh prezentuje dokonale a bez potřeby slov. Takže výhoda spočívající v lokalizaci do češtiny není příliš velká. V této souvislosti jsou v Creaks i docela vtipné okamžiky, kdy tvůrci přeci jen trošku té českosti zanechali. Například když zde postava (vrána) nadává, v průběhu jejích zkomolených a nic neříkajících slov tu a tam padne i české slovíčko. Maličkost, jíž si předpokládám zahraniční hráči ani nemají šanci uvědomit, ale mě osobně to potěšilo a přesně tento fakt potvrzuje celkový styl a smysl pro detail. Zkrátka „Golden Czech hende“ jak se patří.

Už první okamžiky v Creaks vám dají jasně najevo, jak svým principem jednoduchá, ale nesmírně nápaditá hra to je. Žánrovým pojetím se bavíme o vcelku klasické logické puzzle hříčce ve 2D prostředí. Takže v praxi procházíte jednotlivými dílčími lokacemi a musíte vždy vymýšlet a hledat cestu, jak se dostat dál. Lezete po žebřících, pracujete s různými přepínači i osvětlením, musíte přemýšlet, jak se dostat přes různá stvoření překážejících v cestě… Zkrátka v Creaks nehrajete za žádného superhrdinu, ale obyčejného kluka, který se ze svého pokoje dostal čirou náhodou do tajemného alternativního světa.

Creaks - Launch Trailer

Z hlediska puzzle hříček a jejich řešení vás občas Creaks docela potrápí, na druhou stranu obtížnost je řekl bych na běžné úrovni a do hry pronikne i úplný nováček a neznalec tohoto žánru. Možná by nebylo od věci, kdyby zde byla možnost aktivovat i nějaké nápovědy pro vysvětlení herních principů, ale asi to tvůrci nechtěli cíleně, protože ono v rámci logické hry je i přemýšlení o tom co a jak funguje vlastně částí hratelnosti. Hodně si cením originálního přístupu a ten zde rozhodně je právě i v tom, že hrajete, aniž byste dostali jakoukoli nápovědu, instrukci, tutoriál a přitom přirozeně víte, co máte dělat. V první části se neustále objevují nové typy hádanek a možností v rámci prostředí. Důležitým aspektem, kterým vám ani nic důležitého neprozradím, je práce se světlem. Skvělý a vtipný nápad fungující na jedničku – jakmile na nepřátelskou potvoru svítíte světlem, promění se tato bytost na neživý předmět. Pokud jste fanoušky puzzle žánru, určitě si sami hned dokážete představit, kolik možností a logických kombinací to skýtá. V druhé části hry už nepřibývají nové puzzle hříčky, ale vše se výrazně komplikuje, protože co jste v začátku objevili a vyřešili, se najednou začíná míchat do sebe, prolíná a hlavolamy někdy dají zabrat. Ovšem jakmile se vám to podaří, přichází klasický dobrý pocit a navíc pak zpětně vidíte, jak jednoduché to vlastně ve své podstatě bylo. Určitě doporučuji i opakované spuštění hry (volit můžete i konkrétní části), protože během toho si moc hezky Creaks zrekapitulujete a obratem zavzpomínáte, kde vás hra nejvíc potrápila.

Zdroj: Amanita Design

Skvěle se vývojářům podařilo skloubit všechny audiovizuální aspekty dohromady, a tak vznikla unikátní atmosféra. Hra by na první pohled mohla působit trošku dětsky nebo pohádkově, ale opak je pravdou. Ve své podstatě jde skoro až o hororovou záležitost. Pod nohama vám skřípají prkna v podlaze a díky mnoha detailům, kterých si častokrát hráči při rychlém proběhnutí ani nevšimnou, se dokonale sžijete s hlavním hrdinou, a to vás samo o sobě žene kupředu. Již výše rozebíraný fakt, že zde všechno plyne přirozeně, bez slov či vysvětlování, má snad jen jednu nevýhodu. Je to zase individuální, ale pořádně a přesně se nedozvíte, co se to vlastně děje, kde to jste, co jsou ti divný ptáci, atp. Někomu tyto informace můžou chybět, pro někoho jiného to zase umocňuje zážitek, protože třeba ve snu vám také to co vidíte nikdo nevysvětlí. Těžko se na Creaks hledají nějaké objektivní chyby či nedostatky a dobrou zprávou je i to, že podobně dokázalo zaujmout i nečeské hráče a sklízí velký úspěch po celém světě. Zaslouženě.

Ve své podstatě jednoduchá logická hříčka, která staví na tajemnu a snovém pojetí. A během tohoto prožitku vás potrápí nutností přemýšlet.

Celý kreslený styl možná nemusí sednout každému, ale to poznáte sami z okolních vizuálních materiálů. A platí, že se vám buď příčí, nebo vás uchvátí, nic mezi tím.

Jednoduchý a přímočarý příběh, vycházející hned z první scény ve hře a následného zkoumání „jiného světa“.

Vše se točí okolo puzzle hříček a přemýšlení, jak vyřešit danou scénu, abyste se dostali opět o krůček dál. Některé vám mohou dát zabrat, ale v pozdějších fázích hry už se celý koncept lehce okouká a nepřináší tolik nového.

Slova zde nejsou, hudební doprovod skvěle doplňuje atmosféru a speciálně vyzdvihnout musím různé strašidelné zvuky – skřípání, praskání… paráda!

Naprosto jednoduché schéma, které ovladači sluší a není se zde ani co učit. Kromě páček DualShocku si prakticky většinou vystačíte s Xkem.

Základní příběh na pár hodin, věřím, že s odstupem času si vše klidně projdete znovu. Extra čas vám zabere splnění interaktivních kreseb a hledání tajných místností.

• Nádherná atmosféra i kreslená grafika
  • Příjemně a přiměřeně potrápí a procvičí mozkové závity
  • Zajímavý námět
  • Unikátní a fungující přístup žádná slova, žádné vysvětlování
  • Puzzle hříčky by mohly být rozmanitější
9/ 10

Creaks nezklamalo, naopak dokazuje, že české studio Amanita Design má skvělé nápady a umí je zajímavou formou herně zpracovat. Puzzle hříčky jsou v tomto alternativním světě přiměřeně obtížné a proniknete do hry, přestože vám s ničím nepomáhá a nic nevysvětluje. Každý fanoušek tohoto žánru získá v Creaks všechno, co by si mohl přát.

• Nádherná atmosféra
  • puzzle hříčky
  • česká hra