Crash Bandicoot 4: It's About Time - perfektní pokračování | Recenze

Crash Bandicoot 4: It's About Time - perfektní pokračování

Crash Bandicoot sklidil obrovský úspěch v remasterované trilogii a nyní přichází ve zcela nové hře, první pro tuto generaci konzolí.

Před zhruba třemi lety dorazila luxusní remasterovaná kolekce prvních tří dílů Crashe Bandicoota a sklidila zasloužený úspěch. Crash se tím zase dostal do povědomí a také mezi nové hráče, kteří ho z dřívějška neznali a umetl cestu pro pokračování. To právě nedávno vyšlo jako plnohodnotný čtvrtý díl s podtitulem It’s About Time. Jeho tvorbu si vzali pod svá křídla Toys for Bob, což některým hráčům dělalo trochu starosti. Už dopředu ale musíme říct, že zbytečné.

Hlavním hrdinou příběhu je samozřejmě Crash a jeho kamarádka Coco, kteří bojují proti zloduchům Neo Cortexovi a N. Trophymu, kteří utečou z vězení a chtějí opět ovládnout vesmír. Proto oba přátelé musí najít čtveřici takzvaných Quantum mask, které mají magické schopnosti. Ty jsou ale schovány napříč časem a různými lokacemi. V jejich tvorbě se autoři skutečně nedrželi zpátky, a tak tu najdeme ledový svět, pirátský, prehistorický, ale i trochu moderní. Každý je nabitý detaily a nápady až k prasknutí, a tak je radost na všechno koukat. Příběh sám o sobě není samozřejmě nijak podstatný a slouží jen jako propojka celé vaší cesty, která bude hodně náročná.

Způsob hry naštěstí zůstal stále stejný, a tak se s nepřáteli utkáme v rámci 2D a 3D úrovní, kde nás čekají velmi náročné skákací pasáže, občas nějaký ten nepřítel nebo nebezpečná překážka a jednou za čas samozřejmě patřičně silný bosák. K dispozici jsou standardní pohyby jako je skok i se svou dvojitou variantou, točení jako tornádo, skluz a velmi pěkné rozplácnutí na zem. Ovládání funguje perfektně a rozhodně si nemůžeme stěžovat, že kvůli tomu by nám něco nešlo. Jinak je ale hra hodně náročná, často vyžaduje precizní načasování posloupnosti jednotlivých skoků a opakovat budete prakticky neustále. Tomu hodně pomáhá moderní mód hry, který už vás neomezuje počtem životů a zkrátka vám jen počítá, kolikrát jsme umřeli. Pokud ale chcete původní zážitek, můžete si klasický mód v menu zapnout.

Levelů je celkem zhruba čtyři desítky a jsou rozesety po různých tematických lokacích, jak už jsme si řekli. Některé nejsou součástí běžné posloupnosti levelů, ale jedná se o Timeline kola, kde si projdete některou lokaci, kterou jste již hráli, ale trochu modifikovanou, s jinak umístěnými krabicemi a občas i nepřáteli. Tyto lokace jsou jediné, které začnou trochu nudit, protože musíte procházet to, co jste už jednou procházeli, nicméně je to nepovinné, a i tak je to zábavné, protože tu narazíte na další hrdiny. Můžete si zahrát za slečnu Tawnu, která umí používat přitahovací hák a odrážet se od stěn, za krodýla Dingodila, který používá speciální vysavač schopný metat dynamity na nepřátele, a nakonec i za samotného Nea Cortexe, který umí dashovat ve vzduchu a má speciální zbraň, která mění nepřátele na plošinky. Další specialitou jsou retro kola, která si otevíráte pomocí nalezených videokazet. V těchto kolech se vrátíte do některých legendárních lokací a designů předchozích her a vyzkoušíte si, zda jste schopni je i dneska projít.

Každé standardní kolo vám umožňuje získat šest diamantů podle toho, jak se vám během hry bude dařit. Celkem tři získáte za dostatečný počet wumpa ovoce, které sbíráte, čtvrtý za zničení všech beden, pátý za dokončení s méně než třemi opakováními a poslední je vždy někde skryt. Pokud se vám povede získat všechny, odemkne se vám v každém kole nějaký speciální obleček pro vašeho hrdinu. Jsou to jen kosmetické prvky, ale je hezké vidět osmibitového Crashe nebo Coco v obleku neandrtálce. Každopádně získat všechny diamanty je často nadlidský výkon. A pokud by vám to náhodou přišlo moc snadné, každé kolo si můžete zahrát v zrcadlově obrácené variantě s pozměněnými místy beden a dalších předmětů.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time – Gameplay Launch Trailer | PS4

Samotnou kapitolou jsou Quantum masky, které postupně nacházíte. Díky jejich vlastnostem si užijete úplně odlišné herní postupy. Masky jsou celkem čtyři a čas od času je najdete v úrovních, kde se jejich funkce hodí. Zaprvé je to maska Lani-Loni, díky které umíte přepínat mezi dvěma dimenzemi, přičemž v každé se nachází jiné plošinky, bedny a další předměty. Asi si umíte představit, jaké možnosti to pak celé úrovni dodává. Druhou je Akano, která vám dodá možnost rotace jako Tasmánský čert, díky které umíte zničit i jinak nezničitelné předměty. Třetí pak narazíte na Kapuna-Wa, která umí zpomalovat čas a umožní vám tak stihnout některé, jinak velmi rychlé, plošinky nebo překážky. A jako poslední je to Ika-Ika. Ta dokáže měnit gravitaci a umožní vám tak chodit po stropě, což je ve 3D lokacích ještě více matoucí než běžný pohyb. Aktivní máte vždy jen jednu masku a některé si užijete daleko více než jiné. Každopádně se jedná o velmi zajímavé oživení hratelnosti.

Čtvrtý díl nezapomněl ani na multiplayerovou část a tak si můžete zahrát Crash Battles až ve čtyřech hráčích u jedné konzole a utkat se v několika modech. Jedním je například Checkpoint Race, kde soupeříte v rychlosti dokončení kola a bedny během hry mohou skrývat nějaké bonusy. Další možností je Crate Combo, kde jsou bedny hlavní náplní a postupným rozbíjením získáváte více a víc bodů. Poslední možností je jistá forma hotseatu Pass N. Play, kde se střídáte u jednoho ovladače a postupně dokončujete kola. Zahrát si můžete jak standardní kola, tak jejich zrcadlové verze. Multiplayer je určitě zajímavý doplněk, ale na Crashovi je zásadní jeho single část.

Technická stránka je opravdu luxusní a je vidět, že každá úroveň dostala maximální péči. Díky tomu si můžete všímat řady detailů, které jsou různě mimo vaši hlavní trasu, nacházet skryté poklady a přemýšlet, jak se dostat na zdánlivě nedostupná místa. Všechno se krásně hýbe, nádherně to vypadá a vše dokresluje klasický hudební doprovod. Občas jsme měli jen trochu problém v 3D lokacích s perspektivou a odhadem, jak daleko před námi je určitá plošinka. To se ještě násobí při použití gravitační masky nebo při řizení lodičky, které chce trochu cvik.

Crash Bandicoot 4 je přesně takový, jak jsme čekali. Je to skvělá hratelnost a zábavnost předchozích dílů, ale modernizovaná do aktuálního stylu a trochu zpřístupněná i méně hardcore hráčům. To ale neznamená, že herní profíci jsou ponecháni napospas. Naopak i oni si můžou hru zahrát v režimu, který jim nejvíce vyhovuje. Zkrátka vše do sebe skvěle zapadlo a nebýt některých drobných technických nedostatků a trochu nudnějších timeline misí, nebylo by ani co kritizovat. I takhle si ale odnáší vynikající hodnocení a naše doporučení.

Klasická plošinovka, někdy ve 3D prostředí, s náročnými levely. Klasika, kterou není důvod měnit.

Vzhled hry je naprosto perfektní a grafici si dali práci s těmi nejmenšími detaily, které dotváří nádherné prostředí různých lokalit.

Crash a Coco se vydávají zachránit vesmír a získat tajemné Quantum masky. Příběh určitě není to nejdůležitější, ale jede ve stejném duchu jako u předchozích her.