Chernobylite – mix plný strachu o přežití | Recenze

Chernobylite – mix plný strachu o přežití

Nezávislé vývojářské studio The Farm 51 přichystalo titul, který v sobě mixuje mnoho žánrů a zajímavých nápadů.

Události z okolí ukrajinského města Pripyat asi nemusím nikomu dlouze připomínat. Navíc je to hodně oblíbené téma napříč všemi druhy zábavy – od autentických knih, přes právě herní adaptace až po dokumentární seriály. Ostatně není tomu tak dlouho co se stal velkým hitem pětidílný seriál Černobyl z produkce HBO. Dnes recenzovaný titul vychází z nezávislé indie scény a tvůrci na něm pracují již dost dlouhou dobu. Jak se podařila finální verze vycházející na PlayStation 4?

Žánrově se bavíme o survival akčním hororu, což naznačuje samo o sobě právě prostředí a temnota. Mimochodem prostředí je hodně precizně zpracované a navrhnuté, vývojáři si na něm dali hodně záležet. I když mám určité výhrady k postavám a jejich pohybu, tak lokace jsou krásné a už během první scény mi hra jasně dala najevo, jak drsný boj o přežití mě čeká. V rámci ještě věrohodnějšího prožitku jsem zvolil ruský dabing s anglickými titulky – nevšední to kombinace. Jako by snad v poslední době angličtina vycházela z módy, vezměme si i úspěšné seriály, které jsou v originálním znění prostě nejlepší. Hra na oliheň korejsky, Dům z karet španělsky, z herního odvětví zase Ghost of Tsushima v japonském dabingu. Ale vždy to skvěle sedí a stejně je tomu i s ruštinou v případě této hry.

Chernobylite - Launch Trailer | PS4

Chernobylite si po herní stránce vzalo inspiraci z mnoha jiných titulů, což ale vůbec není na škodu. Asi nejvíce bych ho přirovnal k Fallout 4, na druhou stranu zážitek se nakonec liší a jak už to tak bývá při podobných inspiracích – v něčem se vzor podařilo předčít, v jiných aspektech trošku zaostává. Hlavní hrdina se jmenuje Igor a jedná se o původního vědeckého pracovníka v místní jaderné elektrárně předtím, než došlo k oné ohromné tragédii. Po více než třech desítkách let se vydává zpět na místo činu a příběhem hezky prolínají záblesky z minulosti. Igor zde přišel o svoji milovanou ženu, touha jejího nalezení je tak silná, že ho stále žene dál a dál kupředu.

V souvislosti s konceptem a náplní hry by se určitě nabízelo open-world prostředí, ale to by asi bylo na menší vývojářské studio až moc velké sousto. Igor zde má z nevyužitého skladu vytvořenou základnu a z ní každý den vyráží na jednotlivé mise a sběr potřebných surovin i důkazů. Přestože né všechny úkoly a mise musíte absolvovat sami (lze na ně poslat i své parťáky), po pár dnech se ze hry stává trošku stereotypní záležitost. Herní obsah by si zasloužil více zajímavých nápadů a osvěžení. Boj o přežití v podání Chernobylite znamená, že se musíte starat nejen o postup kupředu, ale vylepšujete i svoji základnu a především sbíráte a sbíráte. Surovin je stále nedostatek, navíc je potřeba myslet i na to, aby měli všichni něco k snědku a přežili v tomto prostředí plném radiace.

Trošku slabší částí hry se staly souboje. Jednak paradoxně nejsou až tak časté, ale hlavně jim chybí pořádná jiskra. Stealth prvky hrají naprosto stěžejní roli a prostřílet si cestu dál není ta nejlepší volba. V rámci příběhových dialogů, které jsou relativně strohé a po scénáristické části spíše podprůměrné, stojí za zmínku možnosti volby. V určitých situacích máte možnost rozhodnout o dalším dění a tím se za hry stává spíše sci-fi, než dokument zachycující reálné události. Do celkového mixu všech možných žánrů pronikají významně i RPG prvky. Jak co se týká využití nasbíraných a nalezených věcí, tak z hlediska rozvoje vlastní postavy. V tom ohledu vám hra dává volnost a dle svých preferencí určujete i herní styl a přístup k akčním pasážím.

Chernobylite je na poměry nezávislých indie her hodně slušným počinem, který může v mnoha ohledech konkurovat velkým AAA titulům. Krásně se potvrzuje, že tato scéna dokáže do her zapracovat nové, originální a neotřelé nápady. V tu chvíli dokážete i překousnout jiné nedokonalosti – třeba celkově slabší akční část.

• Survival prožitek
  • Moc hezky a zároveň děsivě zpracované prostředí
  • Prvky rozhodnutí a jejich následný dopad na další události
  • Ruský dabing umocňuje atmosféru
  • Úkoly a mise se brzy stanou stereotypní
  • Střelba a fungování zbraní
  • Souboje jsou slabší vizuálně i z hlediska AI
7/ 10

Od Chernobylite coby indie projektu jsem neměl vysoká očekávání, ale dokázalo nakonec mile překvapit. Prostředí a lokace jsou zpracované precizně a tenhle virtuální výlet si užije každý fanoušek survival RPG her. Škoda, že počáteční nadšení se poměrně rychle přehoupne do stereotypu.