Beyond Blue – výlet do podvodního světa | Recenze

Beyond Blue – výlet do podvodního světa

• 15. 6. 2020, 09:14

Žraloci i žahavé medúzy jsou v této hře našimi spojenci. Jak dopadl simulátor práce potápěče a vědce zároveň?

Moře a oceány jsou fascinující a jak je známo, stále se v nich ukrývá mnoho neprozkoumaného. Zároveň jde o vcelku zajímavé a vděčné téma i pro hry či filmy, byť většinou jde spíše o lehce hororové tituly, ve kterých bojujete o přežití. Tvůrci ze studia E-Line Media vše uchopili z jiného konce, spojili své síly s podmořským týmem BBC a vznikl tak de fakto interaktivní dokument s herními prvky.

Velryby v hlavní roli

V Beyond Blue je hlavním hrdinou sympatická ženská postava Mirai, která je součástí vědeckého týmu a vydává se pod mořskou hladinu na průzkum velryb. Postupně se tedy zájem rozšíří i na další živočišné druhy, ale princip stále stejný. A bohužel lehce jednotvárný, na druhou stranu je zapotřebí si stále dokola opakovat, že nejsme v klasické hře, ale vlastně v dokumentu. To by zároveň měl vědět každý, kdo uvažuje nad koupí. Rozhodně neříkáme, že je na tom něco apriori špatného – možná naopak právě tento titul ukazuje směr, jakým by se mohly v budoucnu ubírat edukativní hry. Pro někoho však může být omezující naprostá nutnost znalosti angličtiny.

Na hře se podílela také iniciativa zvaná OceanX, která se v reálném světě zapříčiňuje právě o zkoumání stále tajemných částí oceánů. Stejně tak dávají důraz na jejich ochranu.

Dokumentární hra

Jakmile si Mirai obleče neopren a vydá se poprvé do hlubin, otevírá se vám nový svět. Dohromady hra nabízí 8 samostatných ponorů na různých místech. Pojítkem mezi nimi se stal příběh odehrávající se vždy prostřednictvím telefonátu s kolegy mezi ponory. Ačkoli bychom od hry podobného ražení nečekali žádné světoborné story, docela jsem do něho proniknul a zaujal mě. Dává lehce nakouknout do běžného života opravdových vědců i toho jaké výzvy na ně při průzkumu oceánů čekají.

A teď k té hře…

Zatím to všechno zní moc hezky, ale nesmíme zapomínat, že jsme pořád ve hře. A tím se dostáváme k trošku slabší části. Náplň je naprosto strohá a jednotvárná. Ať se potápíte kdekoli a příběh lákavě navodil atmosféru, v praxi je všechno možná až příliš přímočaré a jednotvárné. Máte k dispozici speciální sonar, na obrazovce pak vidíte zvýrazněné body zájmu, ke kterým je potřeba doplavat. Jakmile se přiblížíte na potřebnou vzdálenost, stačí se stiskem R1 přepnout do režimu snímání, zaměřit a podržením R2 daného tvora naskenujete. Celý proces několikrát zopakujete, abyste se mohli vrátit zpět na svoji základnu a odškrtnout si hotový další ponor. Tento postup se neustále opakuje a nic víc z hlediska hratelnosti neočekávejte.

Hra je inspirovaná a vychází ze spolupráce s BBC. Pokud vás téma zaujalo a chtěli byste spíše ne-interaktivní podání, podívejte se na osmidílný seriál Modrá Planeta II. Zrovna nyní ho vysílá stanice Prima ZOOM a dle CSFD.cz má vynikající hodnocení 96%.

Nijak vás hra nenutí do toho, abyste přímočaře plavali v koridoru jen na dané místo, máte relativní volnost, můžete tak prozkoumávat i další druhy, proplouvat okolo korálů a objevovat, ale motivace ani ohodnocení není prakticky žádné. Snad jedině získávání trofejí, které zde dostává nový rozměr a alespoň díky nim jste motivováni se do toho ponořit trošku více. Každopádně s tím, jak objevujete nové druhy místní fauny, odemykají se vám jejich karty v deníku, ale i zde musím zmínit jednu výtku. Protože jsme v dokumentární hře, očekával bych poněkud komplexnější informace k jednotlivým rybám a dalším potvorám. Další pro mě nepochopitelná výtka spočítá v hloubkových ponorech. Nerozumím tomu, co vedlo tvůrce k tomu, aby je do hry zakomponovali. V hloubce je totiž tma. Jasně, Mirai má s sebou baterku, ale naprosto se vytrácí hlavní efekt a příjemný dojem z krásné tyrkysové barvy úvodních mělčích ponorů.

Beyond Blue - 15 min PS4 gameplay

Realistický podvodní svět?

Byl jsem hodně zvědavý, jak ve finále na PS4 Pro bude hra vypadat. Určitě se nemá za co stydět, ale chvílemi bylo znát, že běží spíše na hranici možného výkonu konzole a dokonce v některých situacích jsem zaznamenal i pokles plynulosti. Možná je to pouze kvůli horší optimalizaci, protože až tak bohatý život zde není. Narovinu řečeno, určitě jsem podmořský život očekával ještě bohatší a více různorodý. Narazíte zde postupně na desítky rozmanitých živočišných druhů – kromě velryb nechybí delfíni, různé druhy žraloků, chobotnic, klasických rybek i pro mě naprosto děsivých medúz. Je mi naprosto jasné, že vytvořit opravdu realistický podvodní svět je v dnešní době takřka nemožné, studio E-Line Media v tomto případě odvedlo dobrou práci, ale stále je na čem pracovat. Pokud by vše bylo výrazně rozlehlejší a živější, měli bychom třeba i přirozenou motivaci k dalšímu zkoumání po vlastní ose v rámci „volné hry“. V tomto případě už toho Beyond Blue po dokončení příběhové části nemá moc co nabídnout.

Simulátor hlubinného potápění, který je do velké míry spíše interaktivním dokumentem.

Zpracovat realisticky a komplexně podmořský svět je snad nejtěžší výzva co může být. Zde to nedopadlo vůbec špatně, i když pocit bohatého oceánu jsem neměl.

Vzhledem k žánru hry je příběh docela slušný a jednoduchým způsobem propojuje dění a jednotlivé ponory. Navíc s příběhem hrdinky Mirai se sžijete.

Nečekejte žádnou akci, žádný boj o život. Mořským potvorám zde neubližujete, ani ony vám, a tak je pouze mapujete za použití sonaru.

Slušný hudební doprovod navozuje příjemnou atmosféru, zvuky podvodního světa jsou hodně reálné.

Opravdu jednoduché a nenáročné, pouze musíte „zaměřovat“ vodní tvory, abyste je mohli oskenovat.

Zabaví na pár hodin, něco málo přidají navíc všechny „in-game“ dokumentární filmy, znovu hratelnost je však minimální.

• Překvapivě zajímavý a chytlavý příběh
  • Slušně zpracovaný podmořský svět
  • Možnost nahlédnout na místa, kam mě to v reálném životě neláká
  • Perfektní videa od BBC, která si můžete v rámci hry pustit
  • Vytvořený mořský svět šlo lépe využít
  • Hlubové ponory, při nichž je tma, ztrácí v herním podání smysl
  • Zabaví jen na pár hodin
  • Bez slušné znalosti angličtiny se neobejdete
7/ 10

Beyond Blue krásně prezentuje, jak by mohly v budoucnu vypadat edukativní hry v různých oblastech. Neočekávejte jakoukoli akci, ale jen příjemné nahlédnutí do hlubin oceánu během několika ponorů. Navíc se u toho i dozvíte řadu zajímavostí, pokud tedy rozumíte slušně anglicky. Hratelností je však hra naprosto strohá a bez nápadu.

• Naučná hra
  • Podmořský svět