Alan Wake – poprvé na PSku a lepší než kdy dříve | Recenze

Alan Wake – poprvé na PSku a lepší než kdy dříve

• 24. 10. 2021, 15:03

Alan Wake před lety ukázal svým způsobem novou cestu pro filmové hry, jak se hraje v přepracované grafice?

Mnoho herních značek je odjakživa spojováno s PlayStation, nicméně Alan Wake se naopak řadil mezi ikony konkurenčního Xboxu. A dost možná právě proto, že moje srdce vždy prahlo k PlayStation, tak jsem se k této herní sérii nikdy nedostal. Objevuji tedy Alan Wakea až nyní s odstupem 11 let od prvního vydání pro Xbox 360. Tedy abych byl přesný a řekl to narovinu – jasně, že jsem o něm slyšel, že jsem ho znal, že jsem po něm tajně slintal… Ale až nyní si ho konečně můžu zahrát, protože Alan Wake Remastered se vůbec poprvé dostává na PlayStation, je k dispozici pro PS4 i PS5 a next-gen verzi se budeme dnes věnovat. Jak se v dnešní době tenhle postarší kousek hraje a jak dokáže zaujmout člověka touto hrou zatím nepolíbeného?

Zdroj: Epic Games, Inc.

Pro všechny neznalé – bude totiž určitě plno mladších hráčů, kteří v době vydání Alan Wake ještě chodili v plenkách – zrekapitulujme o co tady jde. Příběh sleduje hlavního hrdinu Alana, známého spisovatele best-selleru, svého času znaveného životem a hledajícího odpočinek na dovolené se svou ženou v malém městečku Bright Falls. Právě žena Alice doufá, že tato výprava opět nastartuje vlnu nápadů k nové tvůrčí činnosti. Oba si však záhy uvědomí, že to, co se kolem nich děje by sice stačilo na několik románů, ale jde jim spíše o život. Více už prozrazovat nebudu, ale pokud jste si zatím tento příběh neprožili, pak vás čeká v naprosto lineárním podání interaktivní televizní seriál rozdělený na několik epizod, jehož náplň budete hltat.

Alan Wake Remastered - Launch Trailer | PS5, PS4

Alan Wake Remastered ničím nevybočuje z hlediska přístupů k remasterům jak to známe u jiných titulů. Tudíž do samotné hratelnosti nebylo zasahováno, ale proměna grafické stránky je opravdu nevídaná. Ostatně ani fanoušci by si možná neuvědomili, jak nehezká na dnešní poměry hra kdysi byla, já jsem s ní tenkrát neměl tu čest, ale ještě že máme pro srovnání YouTube. Ve 4K rozlišení na PlayStation 5 to Alan Wakeovi moc sluší, všechny barvy jsou věrohodnější a hra vypadá skvěle, prakticky srovnatelná s jinými dnešními tituly, co se týká lokací a prostředí především. Stále malinko slabší se mi zdají přímo modely postav, jejich tváře a emoce, nicméně to je maličkost a nesmíme zapomínat, že se stále jedná „pouze“ o remaster.

Zdroj: Epic Games, Inc.

Ze hry doslova čiší hutná atmosféra, z velké většiny pořádně hororová. Od prvních okamžiků se tak příjemně a přirozeně bojíte. Další faktor umocňující hororovou náplň je práce se světlem a celý systém soubojů. V něm se všechno do velké míry točí právě okolo světla, kdy protivníka musíte nejprve dostat pryč z temnoty za pomocí baterky, světlice nebo jiného spolehlivého zdroje světla, až potom přichází čas na použití střelné zbraně. Ovládání na PlayStation 5 hodnotím jako naprosto příjemné a pohodlné. Levá páčka slouží pro míření baterkou, pravou pak střílíte. Ve výsledku celý systém soubojů funguje slušně i na dnešní dobu a jak již bylo řečeno, ještě extra podtrhuje survival-hororovou atmosféru. Ve finále skoro jediná změna v hratelnosti je spojená s DualSense ovladačem. Například podle toho, jak silně zmáčknete levou páčku ovladače, tak daleko Alan svítí baterkou. Občas si tak stačí přisvětlovat jen blízko a šetřit výdrž nabití bateriového článku. Maličkost, ale moc příjemná.

Zdroj: Epic Games, Inc.

Před 11 lety, kdy Alan Wake původně vyšel, ještě nebyla až tak masově rozšířená DLC, proto někteří možná minuli dva balíčky rozšiřující základní hru o slušnou dávku extra obsahu. Dobrou zprávou je fakt, že i ty jsou součástí tohoto remasteru, který na PS5 koupíte digitálně v době vydání hry za osm stovek. Za tuto cenu získáte skvělou herní klasiku v moderním podání, která sice stále má nějaké neduhy původní hry (jako třeba části, v nichž usednete za volant), ale neměla by chybět ve sbírce žádného fanouška hororů. A kéž bychom se brzy mohli těšit na nějaké plnohodnotné pokračování tohoto herního seriálu.

• Krása světa Alan Wake vyniká v detailnější grafice ještě víc
  • Silný příběh
  • Remaster skoro na úrovni remaku
  • Kompletní balíček včetně dvojice DLC
  • Sympatická cena hry
  • Některé části hry působí na rok 2021 poněkud slabě
  • Řízení je stále peklo
  • Některé technické chyby
8/ 10

Alan Wake vypadá v předělávce skvěle, byť nejde o remake. Posun v grafice má vliv na ještě lepší prožitek ze hry, takže si celý hororově laděný příběh perfektně užijete. Některé pasáže jsou o něco slabší a neduhy, které byly vytýkané již před lety, stále zůstávají, ale to je prostě realita každého remasteru. Tento za zahrání v roce 2021 určitě stojí.