A Plague Tale: Requiem - znovu a opět česky | Recenze

A Plague Tale: Requiem - znovu a opět česky

• 17. 10. 2022, 20:50

Výborné pokračování morové hry a příběhu dvou sourozenců.

A Plague Tale: Innocence bylo zajímavé překvapení roku 2019. Tehdy jsme se mohli podívat do čtrnáctého století, do Francie, a sledovat příběh dvou sourozenců Amicii a Huga. Hugo má bohužel problém, že od útlého věku trpí podivnou a velmi silnou nemocí, která se ukáže pro některé lidi hodně zásadní, a tak většinu hry strávíme prcháním, plížením, pátráním po léku a občas také bojem. Celý příběh nebudeme zbytečně prozrazovat, protože je na hře to nejzajímavější a pokud jste ho nehráli, dejte si nejdřív jedničku. Dvojka totiž příběhově navazuje.

A Plague Tale: Innocence
Název hry

A Plague Tale: Innocence

Datum vydání PS4

14. 5. 2019

Datum vydání PS5

6. 7. 2021

Aktuální cena na PS Store

949 Kč

Vývojář

Asobo Studio, Focus Home Interactive

Žánry

Akce, Dobrodružná

Ale teď už se pojďme posunout ke druhému dílu, a hlavně se pokusme vyvarovat se všech spoilerů, protože jak varují sami tvůrci, tohle je hra, kde jeden špatně zvolený obrázek, nebo prozrazení dílčího momentu, může docela zkazit nějaké to herní překvapení nebo vývoj. Z řečeného asi jasně vyplývá, že se opět jedná o hru s maximálním důrazem na příběh.

Zdroj: Focus Entertainment

Oba sourozence nacházíme v poměrně radostné náladě o šest měsíců později, kdy cestují na jih Francie, aby snad konečně našli lék na Hugovy problémy. Dobrá nálada ale není tak úplně to pravé, s čím se hrdinové potýkají. Hugo, který už si plně uvědomuje hloubku své „výjimečnosti“, neustále trpí ataky své nemoci, zatímco jeho starší sestra se musí vypořádat s tím, že zabila, byť to bylo v sebeobraně za cenu záchrany svého brášky. Na obou je také vidět, že dospěli výrazně více, než by bylo za šest měsíců normální. Život se s nimi zkrátka nemazlí.

Začátky na francouzském venkově brzy vystřídá pěkné město, ale tady se zajímavý příběh teprve rozjede. Nebudu nic napovídat, ale dojde samozřejmě znovu na obávanou nemoc, která hlavní hrdiny pronásleduje a objeví se také hejna krys. Ostatně autoři sami se chlubili tím, že nová hra dokáže na obrazovce zobrazovat až stovky tisíc krys najednou. Občas je to ale až přehnané, protože krysy se valí doslova ve vlnách, a to uvěřitelnosti úplně nepřidá, stejně jako jejich náhlé rozplynutí, pokud se náhodou dostanou někam na světlo.

Zdroj: Focus Entertainment

Stejně jako první díl je i Requiem akční dobrodružná hra, která neustále střídá sekvence s příběhem, souboji a stealth situacemi. Mezitím samozřejmě narazíte na nebezpečné krysy, kterým se budete muset pomocí ohňů a světla vyhýbat a občas to proložit nějakou hádankou. Jednotlivé elementy jsou střídány se železnou pravidelností a nějaká nuda prakticky nehrozí. Vše se navíc odehrává ve velmi zajímavém prostředí. Občas je ale třeba říct, že hra je poměrně dost násilná, protože hlavní hrdinka už pro ránu nejde daleko, umí hbitě používat nůž a v pozdější fázi také třeba kuši. Tentokrát to nebude jen omračování. Stejně tak být sežrán krysami není úplně hezké na pohled. Slabší povahy by mohly mít trochu nahnáno i z hromad mrtvol, které za sebou obávaná nemoc samozřejmě nechává.

Stejně jako první díl Innocence, má i druhý díl Requiem českou lokalizaci v podobě kompletních titulků.

Jak už bylo naznačeno, soubojový systém je trochu inovovaný oproti předchozímu dílu. Předně jeden zásah neznamená automaticky smrt, ale máte možnost trochu reagovat. Amicia navíc nově umí používat nůž, a to jak na tichá zabití, tak jako reakci na útok nepřítele. K tomu si připočtěme starý známý prak a také novou kuši, která umí nejen zabíjet méně obrněné nepřátele, ale také umí střílet lana a umožní vám tak přístup na jinak nedostupná místa. Jednotlivé zbraně jdou navíc kombinovat s alchymií, takže můžete do praku dát například výbušný prášek, nebo naplnit keramickou nádobu jinou náplní. Pozadu nezůstane ani Hugo, který dokáže využít své schopnosti z prvního dílu, byť se k nim musí trochu dostat.

Hodně času strávíte v kradmém pohybu, který sice doznal změn, ale stále jsou tam mezery. Nepřátelé jsou poměrně hloupí, když vás zahlédnou, jdou vás hledat pouze na dané místo a vy se můžete v klidu proplazit kolem nich. Navíc si můžete nastavit i nejjednodušší obtížnost, díky které jsou souboje opravdu jednoduché a můžete si tak užít jen samotný příběh. Pokud už jde do tuhého a použijete svoje zbraně, dá se zpravidla zlikvidovat jen pár blízkých nepřátel a ostatní jsou za chvíli v klidu, jako by se nic nestalo.

Na tom, jak budete hru hrát, závisí to, jak se vám budou vylepšovat vaše pasivní schopnosti. Pokud se budete často plížit, vylepší se vám skrývání a kradmý pohyb, pokud budete hrát drsněji, otevřou se nové schopnosti pro souboje. Stejně tak se může vylepšit alchymie. Vybavení si navíc můžete upravovat na pracovních stolech. Všechno vám hra dávkuje postupně, takže vše nemáte otevřeno do začátku, ale stále se dostáváte k něčemu novému.

Zdroj: Focus Entertainment

Protože jsme si dali první díl krátce před obdržením druhého, je snadné porovnat vzhled a technickou stránku hry. Rozdíl oproti PS5 verzi prvního dílu sice není nijak markantní, ale hra vypadá skvěle, a to jak v interiérech, tak exteriérech. Trochu škoda je, že nejde nastavit trochu vyšší framerate, aby bylo vše o něco plynulejší. Důvodem ale pravděpodobně jsou především krysy, protože při jejich obřích počtech občas obraz trhá i tak. Postavy, a především ty hlavní, se pohybují velmi precizně a problém byl jen občas u tlačení různých vozíků, které nevypadá moc realisticky, a ještě hůře se ovládá. Párkrát se také špatně natočila kamera, ale opět to není nic zásadního. Navíc je třeba si vzít v potaz, že studio, které za hrou stojí, není žádným gigantem a jedná se spíše o menší skupinu vývojářů, která udělala opravdu povedený produkt.

Bohužel celkově jsou tu stále mezery a například celý příběh, který se snaží tvářit dostatečně epicky, se chvílemi dost táhne a dalo by se s ním pracovat mnohem precizněji. Našince ale rozhodně potěší kompletní otitulkování celé hry, které umožní, aby si ji užili i ti, kdo nevládnou dobře anglicky. Tady rozhodně palec nahoru. Celkově je ale třeba pochválit, protože A Plague Tale: Requiem je opravdu dobrá hra, která má sice mezery, mohla by mít místy lepší příběh nebo chytřejší nepřátele, ale i tak je opravdu příjemná a během těch necelých dvaceti hodin, které vám nabídne, se nebudete nudit ani minutu.

Dobrodružná akce ze zajímavého prostředí a zajímavých časů, které se s nikým nemazlily.

Velmi slušná inovace oproti prvnímu dílu. Na hru je radost se koukat i když některé efekty krys jsou hodně přehnané.

Pokračování příběhu Amicie a Huga a jejich pátrání po léku na podivnou nemoc.

Střídání akce, stealt režimu, hádanek a občas také trochu soubojů zaručuje, že se nudit určitě nebudete.

O polovinu delší než první díl. Requiem vám nabídne zhruba 15 až 20 hodin zábavy.

• komplet české titulky
  • zajímavý příběh
  • propracované postavy
  • inovace oproti prvnímu dílu
  • moc hezké napohled
  • drobné technické problémy
  • mizerná umělá inteligence stráží
  • až moc krys
  • občas dost brutální
  • z příběhu by se dalo vytěžit více
8/ 10

Velmi povedené pokračování, které si určitě zahrajte. Dozvíte se nejen jak pokračoval příběh, ale také jak se oba hrdinové posunuli a jak to změnilo jejich život. Pokud za dva roky dorazí třetí díl nebo nějaká variace, rozhodně se zlobit nebudeme.